zondag 13 mei 2012

De Rhododendrons in bloei.

Rhododendron "Anna Rose Whitne" (Botanische tuinen Wageningen)

Rhododendron "Cosmopolitan" (Botanische tuinen Wageningen)

               Rhododendron  "....." (Botanische tuinen Wageningen)

Gewone rhodo (waarschijnlijk de Rhododendron ponticum)  in onze tuin

Is de opwarmende aarde vergeten onze regio mee te nemen? Een béétje warmte mag hier toch wel naartoe komen?  Als ik naar foto's van vorige jaren kijk, loopt alles toch wel achter. Er waren jaren dat onze grote, meer dan 30 jaar oude rhododendrons al volop bloeiden. Nu heb ik met moeite de eerste bloem - onderste foto - kunnen ontdekken.

Maar we hebben een betere plek opgezocht. In de Botanische tuinen van de Wageningen Universiteit zijn de rhodo's nu op zijn mooist. Samen met de Nederlandse Rhododendron Vereniging hebben ze daar vanaf 2004 de collectie rhodo's uitgebreid met zo'n 500 soorten en cultivars en elk jaar wordt het daar mooier in de meimaand.
De namen staan erbij, die kan je overnemen om te proberen die soort, waar je op valt, bij de kweker te bestellen. Maar denk er wel aan: Rhododendrons behoren tot de heidefamilie en houden van een vochthoudende, wat zurige grond! En, vooral voor de jonge planten, wat schaduw.
Onze tuin voldoet aan die voorwaarden en dat is de reden dat dat ze het hier moeiteloos doen, meer dan vier meter hoog zijn en al jaren staan.

Mijn top drie staat hierboven. En helaas heb ik bij die derde het naambordje niet mee gefotografeerd...
De onderste is onze wilde, overal voorkomende paarse Rhodo.


2 opmerkingen:

  1. Ik vindt het eigenlijk jammer dat deze schoonheden niet het hele jaar doorbloeien, want wat zijn die bloemen toch prachtig. Ik zit met mijn tuintje op de vette zeeklei en ze willen daarop absoluut niet groeien. Pracht exemplaren.
    Fijne week Zem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar gelukkig heb je wel de ideale grond voor rozen; ik hoop dat de nieuwgekochte goed zullen aanslaan.

    BeantwoordenVerwijderen