zondag 27 oktober 2013

Verstilde veenplas.


Voordat morgen de eerste herfststorm in onze streken gaat woeden nog even een verstilde foto van een veenplas in de buurt van het Friese Oldeberkoop: het Diaconieveen.
We maakten daar gisteren een wandeling, en we vroegen ons af waarom we hier niet veel vaker naartoe gaan: zo'n mooi stuk natuur.
Het is te zien dat veel bomen nog in het blad zitten en dat zelfs de verkleuring hier nog niet eens zo ver is. Dat zal vanaf nu snel veranderen.


Het Diaconieveen is een veenplas, maar wel een bijzondere.
Het is een zogenaamde pingoruïne. Pingo's komen voor in gebieden waar gedurende de IJstijd omhoogwellend grondwater bevroor waardoor een grote ondergrondse ijsbult – een z.g. ijslens – ontstond die de grond erboven omhoogdrukte waardoor een heuvel ontstond. Toen het ijs zich terugtrok dooide die ijsbult, de grond erboven stortte in en er ontstond een soort kraterachtig meer. Het geheel noemt men een pingo(ruïne).
Waar in de voorlaatste IJstijd het ijs lag, in het noorden en oosten van het land zijn meer pingo's. Ook het Uddelermeer is er één.
Veel van deze pingo's groeiden weer dicht met waterplanten, die vergingen, Hierdoor ontstond hoogveen. En dat kon worden afgegraven, gedroogd en gebruikt als brandstof . Vooral vanaf 1850 tot 1950 werd in veengebieden veel turf afgegraven. De gaten vulden zich weer met water waardoor vele veenplassen ontstonden, waarvan een deel later tot natuurgebied werd verklaard.
Zo ook het Diaconieveen, een boeiend stukje natuur van zo'n 44 hectare dat ook nog eens grenst aan De Delleburen, een beekdallandschap van zo'n 195 hectare.

8 opmerkingen:

  1. Dat ziet er inderdaad een héél mooi stukje natuur uit. En heb hier ook weeral één en ander bijgeleerd, over Pingo's, want daar had ik nog nooit van gehoord

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een pingo, dat is helemaal nieuw voor me, die hebben we hier in het westen meen ik niet. Hier hebben we wel gaten (meren) die ontstaan zijn door vroegere overstromingen, zoals de St. Elisabeth's vloed. Je laat ons naast de informatie een prachtige foto van een schitterend natuurgebied zien.
    Ik wens je een fijne nieuwe week, het wordt lekker uitwaaien.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi plekje, hè ... Ik probeer er toch wel elk jaar een paar maal naar toe te gaan. Het is ook een paradijselijk plekje voor libellen en waterjuffers. Ik kan je trouwens ook de er bijna tegenaan gelegen Delleboersterheide aanbevelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige plek Zem. Wat heeft Nederland toch nog veel onbekende pracht te bieden.
    Een heerlijke avond gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had nog nooit van Pingo's gehoord Zem, maar
    ik leer hier steeds weer bij hihi... Bovendien leek het me ook een pracht plek om even tot jezelf te komen. Vandaag (lees maandag 28 oktober) weinig stil landschap gezien, maar wel veel bomen die hier in de omgeving en naast ons uit de grond zijn gewaaid. En neem van mij aan dat het echt geen kleine boompjes waren!!!
    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie beelden. Ik koester dergelijke plekken.
    In België vind je maar weinig pingoruïnes. Enkel in de Hoge Venen en in de provincie Luik zijn ze aanwezig. De meeste overige vennen zijn ontstaan door grondwinning.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi, die verstilde sfeer, ik heb ervan genoten!
    Groetjes en dank voor je bezoek en reactie op mijn weblog, Mirthe

    BeantwoordenVerwijderen