zondag 19 oktober 2014

Bladrozetten van tweejarigen zijn er al.


In de tuin zie je al royaal de bladrozetten van tweejarige planten die volgend jaar in bloei zullen komen . Het afgelopen jaar hebben ze vanaf zaad en kiemplant geïnvesteerd in het vormen van een krachtig bladrozet met stevige worteltjes om ongeschonden de winter te overleven. Zoals hierboven de kaardebol (Dipsacus fullonum), tussen het muurtje en de traptreden, iets verder van de plaats waar hij vorig jaar bloeide. Niet zo'n handige plek voor ons, maar wel voor hem, want het is er warm en zonnig. We laten hem uiteraard staan en we zien wel hoe we om hem heen gaan lopen. De plant is beschermd en daarom zeer welkom in onze tuin. Het bladrozet is goed te herkennen aan de scherpe stekels, die op het blad te zien en te voelen zijn. Alleen op het zeer jonge blad zijn ze nog niet aanwezig.

stekels op blad kaardebol
In het grind aan de zuidkant van het huis, ook warm en zonnig, vond ik een bladrozet waarvan ik dacht dat het mottenkruid zou zijn.  Omdat daar elk jaar veel mottenkruid staat.

geen mottenkruid, want haartjes
 
haartjes, zelfs kleine stekels, anders dan kaardebol

 Maar mottenkruid (Verbascum blattaria) vormt zachte, haarloze blaadjes ( zie onder) en dit rozet was enigszins behaard, maar niet zo sterk als de kaardebol.
Een andersoortig toortsje? We zullen het volgend jaar zien.

zeer jong mottenkruid
Nog zo'n onbekende is het volgende bladrozet. Met googlen kom ik er niet uit. Afwachten maar weer.

mij onbekend bladrozet
Iedereen kent waarschijnlijk wel de rozetten van het vingerhoedskruid (Digitalis purpurea), en die zijn weer royaal aanwezig.

Digitalis purpurea
En tot mijn grote blijdschap ook weer de teunisbloem ( Oenothera biennis) die het afgelopen jaar  met een aantal exemplaren flink gebloeid heeft, ik zie zelfs nú nog een enkele bloem. Volgend jaar weer van de partij, ook weer op een tamelijk zonnig plekje, en meest in grond waar toch wat in gewoeld is. 

Gewone teunisbloem (Oenothera biennis)
En tot slot het rozet van de mooie overblijvende papaver (Papaver oriëntale), maar die doet bij de tweejarigen maar voor spek en bonen mee, want dat is gelukkig een jaarlijks terugkerende overblijvende plant. 
 
Papaver oriëntale
Deze plant lijkt na de bloei volledig af te sterven, maar dat is schijn, na de zomer verschijnen al weer het overwinterende blad. Net als bij de bovengenoemde planten een belofte voor het volgende jaar.


11 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om verzekerd te zijn van mooie planten volgend jaar Zem. Hier komt een primula in bloei die normaal in het voorjaar alleen bloeit.
    Een heerlijke zondag nog gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi die bladrozetten. Ik heb helaas maar een heel klein tuintje en daarom geen plek voor 2 jarigen. Jammer want het lijkt me elke keer weer spannend om te zien waar ze opkomen (en of ze nog opkomen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd spannnend om te zien welke planten er opkomen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kaardebol heeft wel een heerlijk plekje gekozen. Wist niet dat ze beschermd zijn, hier in de omgeving staan er genoeg. Het is toch elk jaar weer leuk en soms ook spannend welke rozetten er weer opkomen. Van de vingerhoedskruiden kunnen we er nooit genoeg hebben, mottenkruid haal ik soms weg als ze op de verkeerde plek staan en dan de teunisbloem. Het viel me juist vorige week op dat ze nog zo prachtig bloeien. Van de nieuwelingen heb ik echter een aantal weggehaald, het waren er wel erg veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mens koestert, datgene, waarvan hij er maar weinig heeft ;-) Bij mij is dat de teunisbloem. En in elke tuin is dat dan weer anders; ik verwijder wel eens een vingerhoedskruid.

      Verwijderen
  5. De tweede onbekende bladrozet lijkt wel wat op die van Gewoon Biggenkruid ofte Hypochaeris radicata. Het is een vaak voorkomende plant in Nederland en België.
    Mooie reeks. Kaardenbol, Papaver en Vingerhoedskruid genieten mijn voorkeur. Teunisbloemen zijn weliswaar ook bijzonder aantrekkelijk, maar ze woekeren me toch net ietsje teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Menck, ik zal het rozet laten uitgroeien om te kijken of het Gewoon Biggenkruid wordt. Altijd weer spannend.
      Teunisbloem is hier heel bescheiden, hij mist zon. En dat maakt het voor mij gemakkelijk hem te handhaven...

      Verwijderen
  6. Het onbekende bladrozet lijkt op Jakobskruiskruid (Senecio jacobaea) volgend jaar bloeit het.
    Gr Jan Wilde een Tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, ik ben benieuwd of het volgend jaar inderdaad Jacobskruiskruid zal zijn. Als dat zo is zal ik het uitzaaien gaan voorkomen.

      Verwijderen
  7. Ik heb weer heel wat bijgeleerd over deze rozetten Zem.
    Ik vnd het ook nog heel interessant en boeiend om te lezen.
    Nooit verwacht dat ik ooit nog eens wat voer planten zou leren hihi...
    Je laatste foto vind ik ook mooi met de druppels erop :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Helma. En je weet niet half hoeveel ik altijd opsteek op jouw blog: daar kom ik bijv. veel onbekende of half bekende vogels tegen. Ik geniet daar van.

      Verwijderen