zaterdag 8 november 2014

Het einde van een stokoude vlinderstruik.


Mijn stokoude vlinderstruik (Buddleja davidii) , die de afgelopen zomer kans zag nog overdadig te bloeien: ik vind dat heel bijzonder en een teken, hoeveel levenskracht er kan blijven, terwijl een plant eigenlijk óp is.
Deze vlinderstruik is naar schatting 15 à 16 jaar geleden als spontane zaailing in de tuin ontstaan.
Na enkele jaren is hij vrijwel elk voorjaar tot op 50cm teruggesnoeid. Ik vind het onderstel daar eigenlijk niet mooier van worden: in Zuid-Europa zie je prachtige vlinderstruiken in het wild en die worden ook niet teruggesnoeid...
Maar, gezegd moet worden, dat de struik elk jaar royaal bloeide en een trekpleister van vlinders was. Dit voorjaar had ik het gevoel, dat ik hem niet verder dan tot ongeveer heuphoogte moest terugsnoeien. Hij heeft weer schitterend gebloeid.


Toen ik hem kort geleden eens beter bekeek, contrasteerde ik dat de dikke basistakken vlak bij de grond vrijwel volledig vermolmd en verrot waren, met een zacht duwtje zou ik de hele plant omver kunnen duwen. 


 Dat betekent dus het einde van mijn dierbare, oude vlinderstruik. Elke storm zou hem nu omver kunnen blazen. Hij gaat er dus vóór de lente uit.
En er moet uiteraard een nieuwe komen. Ik sta open voor tips voor een sterke, maximaal vlinderlokkende variëteit, die best twee tot drie meter hoog mag worden.

Ik heb trouwens nergens kunnen vinden hoe oud een Buddleja kan worden. op grond van mijn eigen waarnemingen zou ik zeggen: maximaal 20 jaar ....(?)

N.B. Op advies van onze hovenier hebben we de struik in het voorjaar van 2015 met beleid teruggesnoeid. Nu, zomer 2017, is hij wel 3 meter hoog en bloeit als nooit tevoren.

23 opmerkingen:

  1. Ik laat de meeste Vlinderstruiken groeien, ze halen met gemak de 3 meter, niet snoeien dus.
    Er staan hier verschillende zaailingen die veel vlinders aantrekken, als je in de buurt bent kan je ze komen halen.
    Gr Jan Wilde een tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, je hebt dus ervaring met níet snoeien! Ik had er ook altijd ambivalente gevoelens bij.
      Bedankt voor je aanbod: in het zeer vroege voorjaar zullen we proberen je kant op te komen!

      Verwijderen
    2. Ik heb in mijn tuin een vlinderstruik van 36 jaar oud het is een onwijs dikke royal red zijn takken zijn veel dunner en de trossen ook wat dunner maar gewoon alleen de uitgebloeide trossen wegknippen meer niey

      Verwijderen
  2. Zonde dat hij eruit moet, je raakt aan bepaalde planten in zekere zin toch gehecht.
    Zo zien wij ons genoodzaakt om onze ruim twintig jaar oude druif er binnenkort uit te halen. Er zit al een aantal jaren een soort meeldauw in, we hebben al van alles geprobeerd, maar hij raakt steeds verder aangetast. Bladeren en druiven verpieteren en verschrompelen al heel snel. Ook zonde dus, want ze waren zo lekker en de takken bedekten zo mooi onze zuidmuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer van de druif, hij heeft het ook wel goed te pakken...
      Ik heb de laatste jaren bij mijn 17 jaar oude blauwe "Glorie van Boskoop" ook een schimmelziekte, die beperkt blijft tot een aantal bladeren.
      Elk voorjaar gooi ik een handje kalk en een laagje Vivimus aan de voet.

      Verwijderen
  3. Je kunt ze wel perfect stekken.
    Ik vond de juiste kleurvarieteit niet in de handel, dus heb ik voorzichtig een takje geknipt van een exemplaar in een park. Mooie jonge struik ondertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist eigenlijk niet dat ze zo goed stekten. Leuk dat hij bij jou zo goed aangeslagen is.
      Ik vind die hele donkerpaarse zo mooi!

      Verwijderen
  4. Vlinderstruiken kunnen best oud worden, ik heb er één van 24 jaar, maar ook deze begint te vermolmen, zo ook die van 19 jaar. Ze zaaien zich echter flink uit en hak nog al eens zaailingen weg, sommigen mogen blijven, ze komen niet soortecht terug, zo staat er hier een witte en een lavendel kleurige zaailing. Afhankelijk van waar ze staan, snoei ik ze terug tot inderdaad ongeveer 50 cm. Als je graag dezelfde Buddleja terug wil, ze zijn ook heel gemakkelijk te stekken. Bijv. bij mij staat Buddleja 'Pink Delight' al 19 jaar in het middenstuk wat we gaan veranderen, ik wil deze roze Buddleja eigenlijk niet kwijt, dus heb ik een heel bakje stekken gemaakt, wellicht dat er één overblijft. Tja, ik heb al gezien dat ze allemaal gaan wortelen, haha.
    Als ze in het voorjaar nog leven, wil ik je wel een stek opsturen.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De delight is ook heel mooi, Janneke. Bedankt voor je aanbod!
      Ik zal in het vroege voorjaar eens kijken wat ik ga doen. De donkerpaarsen vind ik ook prachtig. Ik wist niet dat ze zo gemakkelijk stekten; ik heb toch nog een zaailing gevonden in de tuin.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
  5. De vlinderstruik in de ouderlijke tuin is dit jaar 36 (!) lentes jong and still going strong. Hij wordt zelden gesnoeid, tenzij het echt niet anders kan.
    Persoonlijk ben ik nogal fan van de overdadig door vlinders bezochte Buddleja alternifolia. Deze struik is qua vorm en bloei behoorlijk verschillend met de B. davidii, maar minstens even mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 36 jaar! Geweldig. Ik denk dat dat snoeien lang niet in alle gevallen zo goed is voor een boom / struik. Een volgend exemplaar ga ik omzichtiger behandelen.
      Wat een weelderige struik is de Buddleja alternifolia; spreekt me wel aan.

      Verwijderen
  6. Ik denk dat zowat alle kleurvariëteiten vlinders lokken. Als je dus een variëteit neemt,kies er dan één die je mooi vindt.
    En naast het voorstel van Menck zou ik je ook nog Buddleja x weyeriana ‘Sungold’ durven aanraden, daar zouden ook veel vlinders op bezoek komen (maar hij is misschien wel wat minder winterhard)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het minder winterharde is hier in het noorden wellicht een probleem. Maar de struik is wel heel apart. Ik kan in de winter er nog lekker op broeden welke ik ga nemen .

      Verwijderen
  7. Mooi dat je zo lang van de plant hebt kunnen genieten. Ik hoop dat je een waardige opvolger vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is altijd verdrietig een plant te moeten verwijderen. Maar ook wel weer leuk als er plek komt voor iets nieuws. Er zijn tegenwoordig ook vlinderstruiken die bloeien in verschillende kleuren - zie bijvoorbeeld: http://www.bakker-hillegom.nl/product/driekleurige-buddleia/ - voor als je niet weet welke kleur je moet kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de hele donkerpaarsen ook zo mooi, maar die variëteit , die Menck in zijn reactie noemde is ook heel spannend. Dus kan ik een aantal maanden overwegen en heroverwegen...
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
  9. Ik heb dat stekken eens geprobeerd maar bij mij is het niet gelukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet er w.s. wat geluk mee hebben...inmiddels heb ik een 50cm hoge zaailing gezien in de tuin. Maar ik denk dat ik t.z.t. het liefst een wat grotere plant ga aanschaffen.

      Verwijderen
  10. Heel jammer dat je vlinderstruik het begeven heeft Zem maar een een levensduur van 16 jaar vind ik ook al heel knap. Bij mij was ie met 2 jaar al kapot maar nu staat er een die ik ook teruggesnoeid heb maar wel meer bloemen had dan vorig jaar. Ik kan je geen suggesties geven want jij weet meer van planten af dan ik :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, hopelijk ga je van je nieuwe vlinderstruik vele jaren plezier krijgen!

      Verwijderen
  11. Wat een mooie verhalen over de vlinderstruik. Heb sinds 4 weken onze voortuin vol met vlinderstruiken geplant. Ze zijn allemaal ingekort, maar niet lager dan kniehoogte. Dat was noodzakelijk ivm vervoer in de auto. Alle planten staan op redelijke afstand van elkaar, zodat ik straks veel en makkelijk kan schoffelen. Ze zijn allemaal, een stuk of 11, paars van kleur.
    Mijn vrouw denkt dat ze veel dichter op elkaar moeten worden gezet, zodat het een 'voller'gezicht gaat worden. Is het aan te bevelen om in een bepaald patroon te planten en tot hoever en wanneer moet/kan ik snoeien?

    Ik hoor graag en ik ga voor een max aan vlinders !!!

    hartelijke groet uit Ommen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou het ook niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen