dinsdag 6 januari 2015

De verborgen wildernis in mijn tuin.


"De verborgen wildernis in mijn tuin" wordt mijn nieuwe maandelijkse project.
Maandelijks zal ik foto's laten zien van een stuk tuin, waarbij ik de beleving wil oproepen van een stukje wilde natuur. 

vanaf de grens naar het huis gekeken
Als kind trok de nabijgelegen verwilderde buitenplaats mij al meer dan het keurig aangelegde park bij ons in de buurt. Wildernis, oerbos, nooit betreden en dichtbegroeide kloven: het zijn buitengewoon boeiende plekken voor mij gebleven. Omdat het bezoeken van dit soort plaatsen in de wereld niet meer zo in mijn systeem zit – ik ben eigenlijk een leunstoelreiziger – zoek ik het beleven van “wildernis” dichtbij. Vooral buiten in onze tuin en zelfs in huis.
Ik ben een groot liefhebber van de z.g. wilde tuin. Mijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn: Louis le Roy, zo ongeveer de eerste, die in de jaren zestig van de vorige eeuw natuurlijke principes in het tuinieren introduceerde. En Henk Gerritsen, overleden in 2008, die in zijn tuinvisie heel dicht bij de natuur bleef. Zijn Prionatuinen zijn nog steeds te bezoeken.
Qua vormgeving, esthetiek en plantenkeuze leerde ik veel van de opvattingen van Ton ter Linden en Piet Oudolf.
In onze tuin van ongeveer 600 m2 groot hanteer ik al haast 19 jaar wel degelijk principes van structuur en schoonheid. Maar op veel plaatsen mag de tuin zijn eigen gang gaan, ik betreed en verstoor de grond zo weinig mogelijk, tolereer veel spontane zaailingen en andere plantaardige en dierlijke ontwikkelingen. Maar ik blijf wel de baas en houd de regie en stuur zo nodig bij volgens mijn eigen tuinopvatting.

iets verder, halverwege de sloot loopt de grens van de tuin
Daarbij probeer ik bepaalde stukjes in de tuin zoveel mogelijk te laten lijken op een stukje wilde natuur: een bosrandje of een wild grassen- en kruidenrandje langs terrassen, zoals je ze in de zuidelijke helft van Frankrijk wel ziet. Maar ik ga dat niet geforceerd inrichten en bijsturen, het moet zichzelf binnen de natuurlijke gegevenheden van mijn ecosysteempje gemakkelijk kunnen handhaven.
Daardoor ben ik ook een luie tuinier. Er komt trouwens niet veel "onkruid" meer voor, zo nu en dan wat ongewenst kruid / zaailingen wegtrekken is al voldoende.
Mijn hoofdbezigheid in de tuin bestaat uit: kijken, mij verwonderen en genieten.
Dit project is dus ook het spelen met een droom, het creëren van een illusie, door vanuit een bepaalde blik foto's te maken en die dan maandelijks op deze blog te zetten.




25 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik weet zeker, dat er bij jou in de tuin ook talloze, spannende, wilde plekken zijn.

      Verwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Volgens mij heb jij een prachtige wilde tuin. Het lijkt me trouwens heerlijk om zo'n grote tuin te hebben. En het beleven van de wildernis zelfs in huis? Die zin maakt mij erg nieuwsgierig naar hoe het er bij jou uitziet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Planten, aquaria en hier en daar behoorlijk chaotische systemen ;-)

      Verwijderen
  3. Een zeer fijn initiatief! Dat al de bezitters van wat ik 'gestofzuigde tuinen' noem hier maar eens komen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal met Menck eens, je beschrijft het zoals ik het voel.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En in jouw tuin kan je alles, waar ik van hou, volop beleven!

      Verwijderen
  5. Mooie invalshoek, en dat slootje als grens is echt wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat slootje heeft bepaald charme.
      Er zit "schouwplicht" op, dat betekent dat het Waterschap controleert of je het elk jaar voor 1 november wel schoongemaakt hebt.
      Het schoonmaken, "hekkelen" zegt de Fries, besteden we de laatste jaren maar uit...

      Verwijderen
  6. Haha, zelfs een aanhanger van Louis le Roy, die werd indertijd door hordes tuiniers verguisd. Zijn boek Natuur uitschakelen Natuur inschakelen staat hier in de kast en heb ik met veel interesse gelezen. De Prionatuinen vind ik genieten. Hoewel ik een grote diversiteit aan planten heb, ook de meer gecultiveerde of zelfs exotische in kas of serre, staat mijn tuin tussendoor vol met koekoeksbloemen, pinksterbloemen, bosviooltjes enz., zeg maar gerust een zeer chaotisch geheel. Leuk dat je je verborgen wildernisjes gaat laten zien. Slootjes zijn heerlijk om liggend in te turen, deden we al toen we klein waren in de slootjes tussen de weilanden en ja, zelfs nu soms nog. Alleen die schouw, bij ons vorige huis waren we regelmatig in de schouw, dan hadden we de sloot niet op tijd schoongemaakt. Dat hebben we hier gelukkig niet meer, aan de vaart hoeven we zelf niets te doen, daar zorgt Schieland (waterschap) zelf voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik pasgetrouwd nog op een flat woonde, ging Louis le Roy een tuin aanleggen rond een kerk in Leeuwarden. Toen hij vrijwilligers zocht, was ik van de partij. Ik ben dus een hele vroege fan. Het boek, dat je noemt, koester ik ook nog steeds. Erg leuk dat jij het boek ook hebt.
      Ik weet dat je een hele boeiende tuin hebt met veel wilde plekjes. En wat een geluk dat het waterschap de vaart onderhoudt!

      Verwijderen
  7. Is dat niet gevaarlijk daar in die wildernis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Héél gevaarlijk: wespen, teken, gaten en stekels ;-)

      Verwijderen
  8. Er is niets mooiers dan de natuur zijn gang te laten gaan Zem. Een stukje water in de tuin zou vele mensen helpen om uit een dip te komen. Zoveel te zien, zoveel te beleven. Helaas denkt niet iedereen daar hetzelfde over. Ik wens je een prachtig genietjaar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke, de foto met het ijsvogeltje bij jouw vijver vond ik een echte "wilde" foto. Ook op een betrekkelijk klein stukje grond kun je zó boeiend tuinieren: kijk maar op je eigen blog.
      Ook een heel mooi tuinjaar gewenst!

      Verwijderen
  9. Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen in jouw kleine wildernis in de loop van het jaar.
    Prachtig om zo'n lap grond rond huis te hebben. Wij hebben ook plannen gehad om een huisje met een grotere tuin te kopen, maar in de huidige situatie ben ik toch wel blij dat onze tuin niet groter is dan 50 vierkante meter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, en dan is 10 x 5 meter nog te doen, en met wat bodembedekkende planten aardig onderhoudsvriendelijk te houden misschien...

      Verwijderen
  10. Spannend Zem :-)
    Eb zie ik dat je ook een sloot in je tuin hebt??
    Hoe groot is die tuin van jou dan wel niet?
    Maakt ook niet uit, het mooie van een stukje wilde tuin is ook dat je er veel beestjes en andere mooie organisme gaat krijgen :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sloot ligt aan onze achtergrens, en de grens loopt in het midden. En de tuin zelf is ongeveer 600 m2, dat is redelijk groot, maar voor een dorp niet spectaculair.
      Ik zou er nog wel een stukje bij willen hebben, Helma, voor een moestuintje bij voorbeeld.... ;-)

      Verwijderen
    2. Heerlijk zo'n grote tuin. had ik vroeger ook maar inmiddels is deze een stuk kleiner door verhuizing ;-(

      Verwijderen
  11. Hé, prachtig. Aan je foto's dacht ik altijd dat jouw tuin veel groter was dan de onze, maar hier is het ook 600 m2. Ik denk dat hier veel liefhebbers van "siertuin" nu overtuigd hun neus ophalen: alle resten van vorig jaar zijn een heerlijke speeltuin voor de vogels. En wij genieten van aan de keukentafel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet dat je met foto's heel wat kunt suggereren; het blijkt heel moeilijk om de grootte van een tuin eruit af te leiden. En daar spelen we natuurlijk wat mee..
      Leuk dat jij ook zo over het tuinonderhoud denkt, Heidi!

      Verwijderen
  12. Dit is super...en op de foto's ziet het er echt al uit alsof je in een natuurgebied woont, ik dacht eerst dat je 'voorbeeld' foto's geplaatst had, en ik ben jaloers op je sloot....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's bij dit project moeten - mits anders vermeld - wél uit eigen tuin zijn.
      Je hebt wel gelezen over de onderhoudsplicht van dat slootje ;-)

      Verwijderen