donderdag 1 januari 2015

Een nieuw, vers jaar.....


Een nieuw, vers jaar voor de boeg. Het nieuwe groen is al zichtbaar, ondergronds in sluimerende uitlopers en bovengronds in zwellende knoppen, die hopelijk niet al te veel vorstschade gaan krijgen of al hebben opgelopen in regio's waar het al even matig heeft gevroren.


Ook sommige komende gebeurtenissen in ons leven het komend jaar liggen al in de kiem vast, ongeweten of geweten. Sommige zaken kunnen we (enigszins) bijsturen, andere niet. Ook van buitenaf komen gebeurtenissen op ons af en niet alles is afwendbaar.

Wat dat betreft verschillen we maar beperkt van het plantaardige leven, dat minder passief blijkt dan het lijkt. Wij kunnen wel harder rennen en ons brein is slimmer waardoor we ons sneller kunnen aanpassen. Maar of we op de lange duur zullen overleven vergeleken bij het plantaardige en overige dierlijke leven? De tijd zal het leren.

Maar met beschouwen alleen redden we het niet. Onze drijfveer zal hoop zijn. Hoop op een leefbare aarde voor alles wat er leeft. Een leefbare wereld voor toekomstige generaties.
En vanuit hoop kunnen we handelen.
De keuzes, die we in ons dagelijks leven maken, zijn belangrijker voor het geheel dan we denken.
We kunnen persoonlijk niet de verantwoordelijkheid voor de hele wereld op ons nemen, maar we kunnen proberen kleine stappen te zetten, die passen bij wat we aankunnen. Veel kleine stappen kunnen het verschil maken.

En om weer in het moment van nu te komen: hieronder een foto van de Viburnum bodnantense "Dawn", die nú bloeit (november tot en met januari) en daarbij ook nog eens heerlijk geurt.


Hopelijk zal 2015 een goed jaar zijn!

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooie beschouwing!
    Ik wens je al het goede voor het nieuwe jaar!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw eerste logje van 2015 sluit heel aardig aan bij het gesprek dat wij vanmiddag met mijn schoonmoeder hadden over onze beperkingen, maar zeker ook over onze mogelijkheden om op zijn minst iets te doen met het oog op de toekomst van de mensheid. Voor mij zijn de beide pakesizzers daarbij een belangrijk uitgangspunt.
    Ik wens jou en de jouwe in elk geval een gelukkig, groen en bovenal gezond 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn Viburnum bodnantense "Dawn" bloeit helaas nog niet. Hij is pas twee jaar oud, dus ik zal er nog wel even op moeten wachten, denk ik. Hij ziet er bij jou prachtig uit.
    En ik wens jou en de jouwe een goed 2015, met veel mooie artikelen op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja wadde, je begint het jaar erg filosofisch ;-) Mijn beste wensen voor een geweldig 2015 dat je uiteraard zelf moet maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn beste wensen voor 2015, Zem. Dat het een gelukkig, gezond en geweldig groen jaar moge worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Zem,
    wat een mooi woorden in je blog. Inderdaad staan de gebeurtenissen die voor ons zijn al zijn vastgelegd weten we vaak nog niet hoe en wat. Mooie foto ook van de jonge knop en geloof het of niet maar ik heb alweer de bloesem in mijn boompje!!!!


    Ik wil je bedanken voor al je bezoekjes en reacties.
    En ook voor jou en al je dierbaren een heel mooi, gelukkig, fotogeniek maar vooral gezond 2015. Dat we ook in dit nieuwe jaar van elkaars mooie foto's en momenten mogen en kunnen genieten.

    Happy♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • New♫ ♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • Year ❷☀❶❺ ♫ ♪¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ *

    Lieve groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen