woensdag 14 januari 2015

Ontreddering in de tuin: snoeien.


Zo eens in de twee / drie jaar vragen we onze hovenier het grotere snoeiwerk uit te voeren. Er zijn bomen doodgegaan, of er groeien takken over de grens, ze hinderen dak en goten en sommige struiken worden onderaan kaal en zullen opknappen van enige reductie.
De eerste 10 jaar deden we dat nog overwegend zelf, maar langzaam aan is het om meerdere redenen verstandig om dat door sterke, jonge mensen te laten doen ;-)
De januarimaand is erg geschikt; de voorjaarsbollen zijn nog nauwelijks uitgelopen en de schade blijft daardoor beperkt, de tuin heeft nog tijd om te herstellen en in de loop van het voorjaar en de zomer lopen struiken en bomen weer snel uit.

die natte sneeuw blijft zelfs liggen
Hoe goed en plezierig de jongens van de hovenier ook hun werk doen, ik raak altijd enigszins ontredderd door deze activiteiten. Ik voel me zelfs schuldig tegenover de tuin, waar - het kan ook even niet anders - een chaos ontstaat. Herrie van het gezaag, hopen takken, kapotgelopen paadjes - nóg erger door de niet aflatende regen van de laatste dagen en vandaag zelfs: natte sneeuw.
Ik weet dat het goed is wat er gebeurt, er is over nagedacht. Er verdwijnt een hoge conifeer aan de voorzijde van het huis, die het licht én het uitzicht wegnam. Er kan wat moois in de plaats komen, een mooie malus bijvoorbeeld met kleine, lang blijvende rode appeltjes...
Er komt een telefoontje van de buurvrouw, die vraagt of die hoge boom niet weg kan, die in de nazomer die vieze rode vruchtjes in haar tuin en vijver laat vallen.... Ze heeft het over onze mooie, meerstammige lijsterbes, meer dan dertig jaar oud, die in het voorjaar prachtig bloeit en schitterende bessen draagt in de zomer, waar vele vogels op afkomen. Hij staat op 2 meter van de grens...
Die boom zal er dus niet uitgaan. Buurvrouw boos.
Tja, ik spreek mijzelf toe: dat buurvrouws boosheid wel weer zal wegtrekken, dat de chaos binnen een paar dagen opgeruimd zal zijn. Er komt een grote shredder, die morgen of overmorgen al die kuubs snoeihout zal versnipperen en over de tuin zal verspreiden. Een herrie dat dat zal geven : de vogels durven nu al haast niet bij de catering te komen.
Enfin, dit zal voorbijgaan, dit sombere, natte, kledderige, winderige, donkere gebeuren.
Ik kijk de andere kant op en maak wat foto's waar een beetje kleur in zit 



 en, als verrassing zie ik tóch nog het boomklevertje dat samen met de koolmees ná werktijd een zaadje kwam meepikken.




21 opmerkingen:

  1. Ach Zem, hoe treurig. Ben ik blij dat ik 'far from the madding crowd' woon. Het klingt een beetje als bij Artemis. ZIJ willen dat jij doet wat ZIJ willen. Omgekeerd mag niet. Gelukkig begint mijn enige directe buurman mij te begrijpen en laat hij zijn bladeren nu ook al liggen.
    Btw.: de fotos van jou tuin maken mij regelrecht jaloers. :-x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar vind je nog die heerlijke vrijheid?
      Iemand dacht het gevonden te hebben op een terrein vlak bij de Duitse grens: toen bleken er regelmatig straaljagers over te komen.
      Toch weet ik dat ik mij gelukkig mag prijzen met grote vrijheid op een eigen stukje grond. De "randstoringen" nemen we daarom maar voor lief.
      En de Woelmuizenier leeft in een vrijwel ideale omgeving ( vanuit mijn standpunt gezien) en daarom volg ik je blog zo graag.

      Verwijderen
  2. Snoeien doet groeien! Nog teveel mensen zijn bang als er eens wat rabiater wordt gesnoeid. "Komt dat ooit nog goed, meneer?" Ja dus, het wordt zelfs beter dan het ooit is geweest.
    De rommel, de herrie en de ongemakken zijn maar tijdelijk. Enfin, toch voor jou. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is tijdelijk, en de "R" zal écht ook weer uit de maand geraken. Maar dit weer is helemaal niks.

      Verwijderen
  3. Arme Zem, ik voel met je mee. Ook ik vind het vreselijk als er gesnoeid moet worden. Ik vraag me dan zelfs af of de planten geen pijn zullen voelen. Maar ja, het moet af en toe natuurlijk wel gebeuren. Want hoewel wij onze tuinen zo natuurlijk mogelijk willen hebben, kunnen we helaas toch de natuur niet voor de volle honderd procent zijn gang laten gaan. Het blijven tenslotte toch tuinen. Maar gelukkig is het zo weer voorbij. Sterkte hoor.
    En buren die zeuren, daar weet ik alles van. En lijsterbessen zijn nog wel zo mooi. Jammer dat sommige mensen de schoonheid van de natuur niet kunnen waarderen. Niet weghalen hoor, laat die buurvrouw maar lekker zeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pijn zullen ze niet voelen, maar wel "stress". Maar ja, Artemis, in de natuur wordt ook gesnoeid door grazende dieren, door storm, door invriezen....
      Maar ik hou niet van die onrust.
      En de buurvrouw beschouwen we maar als een "randstoring". Gaat ook weer voorbij.

      Verwijderen
  4. Die gemengde gevoelens over grote snoeiwerken zijn me heel bekend. Ook hier in de biodiverse tuin zijn worden er deze weekends volop struiken en de wilde heg aangepakt. Er gaat zelfs een volledige boom verdwijnen. Zware ingrepen (die ik tot nu toe nog steeds zelf kan doen, maar oei - nu doet die pols en elleboog me toch wat pijn) die de tuin tijdelijk tot een warboel herleiden. Maar het alternatief - te weinig licht in de tuin - is ook niet goed, en veel minder tijdelijk van aard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Polsen, ellebogen, schouders, ruggen, knieën ... we zijn daarom met dat zware werk gestopt.
      Sterke jongens zijn er nu: wat kunnen die aanpakken! We hebben het geld er voor over.

      Verwijderen
  5. O wat schattig dat je het boomklevertje zo goed op de foto kon krijgen. Snoeien, ik zie het ook altijd met gemengde gevoelens aan, terwijl ik zeker weet dat de tuin er altijd beter uitkomt, het is gewoon af en toe nodig, dus even het verstand op nul en de blik op oneindig.
    Het is echter wel tijd dat het wat droger en lichter wordt, dat komt ons humeur zeker ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door het slechte weer duurt het werk ook veel langer. Maar in het weekend is de rust weer teruggekeerd en kunnen we de vogels gaan tellen.

      Verwijderen
  6. Misschien een idee om ook wat mooie foto's van je tuin te bekijken zoals ik gedaan heb en op je Blog te zetten, het helpt echt. Je wordt er vrolijk van.
    Liefs Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat helpt zeker, Jan. En denken over de opvulling van een vrijgekomen, zonnige, lege plek: dat geeft ook veel plezier.

      Verwijderen
  7. Oh ja...heel herkenbaar al die ravage en stress van de bomen van de tuin en van jou...maar komt goed...je weet in ieder geval waar je over praat, want de meesten gaan snoeien als de bomen weer zowat uitlopen, die hebben dan nog meer stress...het wordt er bijna altijd mooier en beter van...en die appeltjes....dat wordt mooier dan de conifeer, je hebt er 3 keer plezier van, eerst bloesem dan mooi groen blad en dan de appeltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die buurvrouw over je lijsterbes, ongehoord toch hoe mensen zich moeien met wat jij in je tuin plant. En de rest groeit allemaal weer lekker aan de komende jaren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms moet je even radicaal zijn, wat snoeien betreft.
      En, ik wist het al, er zijn echt bomenhaters. Bomen laten immers allemaal troep vallen en daar kunnen "nette" mensen niet tegen...

      Verwijderen
  9. Moois stuk en heel herkenbaar. Gelukkig doe ik het snoeiwerk ( nog) zelf. Rustig opbouwen, eerst eens een tak er af, dan nog eens kijken, weer verder. En uiteindelijk is het even rigoureus. Vervelend van de buren, dat geeft geen positieve energie....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het liefst deed ik het ook zelf, dan kan ik alleen mezelf de schuld geven ;-)
      Maar het moet gezegd: de jongens van de hovenier voelen goed aan wat ik wil, ik ben tevreden. Jullie werken vast en zeker even klantgericht !

      Verwijderen
  10. Oeioei.... ik voel een beetje wat je voelt Zem maar inderdaad, dat gevoel gaat weer over. Als je straks ziet hoe alles dan weer gaat groeien en bloeien, de paadjes weer droog zijn en de buurvrouw hopelijk een beter humeur heeft dan ben je echt wel blij :-))))))) Gaaf dat je nog even een koolmees en boomkruiper tegenkwam. Ik krijg er gewoon zin in om in jou tuin te gaan posten hihi.....
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom maar posten, Helma! Ik zorg voor koffie enzo :-)
      Maar zo is het, alles komt weer goed in de tuin. Dit zijn de somberste weken van het jaar. Je moet jezelf gewoon een beetje oppeppen.

      Verwijderen
    2. Ik wet niet eens waar je woont maar als ik ook de vogels zie die je bij de tuintelling in je tuin had dan zou je toch zo in de auto stappen en naar je toe rijden hihi.....
      hartelijke groet,. Helma

      Verwijderen