vrijdag 23 januari 2015

Structuur zie je pas goed in de winter.


Nu alles kaal is, in deze dagen wellicht berijpt of zelfs besneeuwd, vertoont zich de structuur van de tuin pas goed. De vorm van de paden, de heggen, struiken, borders en perken: je kunt nu goed zien of de "compositie" van de basiselementen van je tuin je bevalt.
Dat betekent niet dat je meteen aan het werk zou moeten om diepgaande veranderingen aan te brengen. Nee, maar het geeft je mogelijkerwijze wel aanwijzingen om hier en daar wat bij te stellen of met foefjes of camouflage zwakke punten te verdoezelen.
In mijn wilde tuin zou je in de zomer denken dat er nauwelijks structuurelementen zijn. Nu, en vooral na de snoeibeurt waarbij het verhakselde snoeihout als strooisel op de paden is gedeponeerd. zie je, dat er wel degelijk structuur in de tuin is.
De eerste foto bovenaan toont de zijtuin aan de noordkant van het huis, als ik uit mijn keukenraam kijk. Rechts achter de coniferenhaag loopt de doorgaande weg en naar voren kijkend eindigt de tuin bij de nu kale haagbeukhaag. Je ziet eigenlijk een redelijk strakke vormgeving.
Als ik vanuit middenrechts op die foto naar links toe ga fotograferen, zie je het volgende:


Links ons eigen huis, rechts en achter dat van buren. Achter de hoge coniferen loopt een slootje, dat de grens vormt. Het lijkt maar kaal, en vrij saai, vind ik.
Maar als je datzelfde standpunt in de afgelopen junimaand innam kreeg je dit:


Dat zou je nu toch even niet geloven: die weelde!
Hetzelfde als ik die zijtuin vanaf de tegenoverliggende kant fotografeer. 


De paden lijken wel overdreven breed, maar dat zal in de zomer erg gaan meevallen. Kijk maar hieronder naar de foto, die ik in juni ongeveer vanaf dezelfde plek maakte, met de bloeiende boerenjasmijn rechts.


Ik ben tevreden met de structuur op die plek. Ik kan mijn rondjes lopen en het bevalt me.
Bovendien knap ik er helemaal van op als ik de weelde van de zomer zie. Haast niet te geloven dat die weelde elk jaar weer komt na die lange, kale, donkere, kille dagen in de maanden met de "brrrr" erin.

9 opmerkingen:

  1. Geef mij toch de zomer maar, van die foto's knap je op.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een goed advies van je, de zomerfoto's er eens bij te nemen.

      Verwijderen
  2. Dat heb je erg leuk gedaan die beide foto's van die verschillende seizoenen onder elkaar. Je kunt zo heel goed de verschillen zien. Het lijken wel bijna twee andere tuinen. Hoewel ik niet zo van de winter houd, is het toch wel elk jaar genieten als het weer lente wordt. In een klimaat waar het het hele jaar door hetzelfde weer is, zie je die veranderingen in de natuur niet. Dus ben toch wel een beetje blij dat we hier de winter hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, die afwisseling van de seizoenen is ook interessant. Maar toch ga ik, naarmate ik ouder word, steeds minder van de winter houden...

      Verwijderen
  3. Die hagen maken in de winter toch het verschil tussen kaal en nog veel kaler. En ook in de zomer zie je die structuurelementen duidelijk terug, ze zorgen voor wat structuur in de 'wanorde' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn bekende ontwerpprincipes: een wilde, weelderige beplanting binnen een strakke vormgeving. Jij hanteert dit ook heel bewust in je tuin.

      Verwijderen
  4. Structuur moet er zijn en in de winter zie je dat het best. Het is belangrijk elke winter weer kritisch te kijken om te zien of er iets bijgesteld moet worden, om in de zomer te kunnen genieten van een groene weelde. Overigens, ik denk elk voorjaar dat het niets wordt met de tuin, en altijd valt het weer mee.
    Ik verlang inmiddels naar warmte en zon.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk voorjaar weer denken dat het niks wordt: ik begrip dat, je ziet immers nog haast niets..
      Maar op de warmte moeten we helaas nog even wachten, al hebben we hier vanmiddag wel een mooi blauwe lucht met zonneschijn en veel langzaam wegdooiende sneeuw.,

      Verwijderen
  5. Als ik dat groene dan zie dan mag het ter plekke al zover zijn hahahahaha...
    Wat een verschil zie je dan hé. Dit is ieder jaar ook weer heel mooi. Zo heb ik dat met mijn varensplekje. De winterharde staan er nog maar de andere zijn weg. Als ze straks weer gaan bloeien is alles weer een grote volle groene tuin. Prachtig foto's Zem
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen