maandag 19 januari 2015

Vogels tellen, altijd weer leuk.


Het blijft leuk, vogels tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling 2015.  
Normaliter tel ik ze niet, maar we kijken wel en roepen enthousiast als we wat bijzonders zien: boomklevers, staartmezen, spechten en onbekende soorten.
Vogelvoer verschaffen in de wintermaanden kost wel wat, maar het geeft veel plezier om allerlei vogeltjes enthousiast van de ene cateringplek naar de andere te zien vliegen.
De oogst van een halfuur tellen is:

2 pimpelmezen
3 koolmezen
2 vinken
6 groenlingen
1 roodborst
1 boomklever
2 merels
1 houtduif
2 grote bonte spechten
1 ekster
1 ringmus
2 huismussen
6 staartmezen

pimpelmeesje met z'n blauwe petje
Die groep staartmezen had ik graag op de foto gehad, maar een poging daartoe leverde nog net een schim van een staartje op.
Het eerder gespotte grote bonte spechtvrouwtje kwam tot onze verrassing ook, én het mannetje met de rode vlek in de nek. Op de foto is de vlek niet te zien, op eerder gemaakte, zeer onscherpe foto's wel. Het echtpaar specht komt dus gezamenlijk hier eten.

koolmees met mannetje specht - rode kopvlek is hier niet te zien
 Wat verder opvalt, vergeleken met eerdere jaren, is de grote hoeveelheid groenlingen.

groepje groenlingen
Vorig jaar had ik juist een grote club vinken. Ook zijn er minder ringmussen, maar wat meer gewone mussen.

21 opmerkingen:

  1. Zoveel groenlingen!
    En een ringmus! Die zie ik hier al jaren niet meer ...
    Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de gelegenheid had ik mijn ramen eens gezeemd ;-)

      Verwijderen
  2. Een specht in je tuin lijkt me zo gaaf. Maar ja, die komen hier niet. Ik heb wel de gaai en dat is ook leuk. Hij is al met zijn tweede pindaslinger bezig. Ja, vogels voeren kost wel wat geld, maar het is zo genieten van al die beestjes, dat vind ik het dan wel waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Foto's maken van vogels, dát vind ik moeilijk! Wat een geduld heb je daarvoor nodig zeg! Maar het is je goed gelukt! Ik deed niet mee met de vogel telling, volgend jaar misschien? Bijzonder dat spechten echtpaar. Hier in het bos weet ik twee broed plekken, maar ik kreeg ze nog nooit op de foto!
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hannah, ik had de dag tevoren mijn ramen (eens) gezeemd en alle foto's zijn comfortabel vanachter het glas genomen met het fototoestel met een flinke zoom.
      En van de tien foto's die je dan achter elkaar schiet, zijn er meestal wel twee goed...
      Dus veel geduld had ik niet eens nodig.

      Verwijderen
  4. Ondanks z'n felle kleuren zit die specht goed gecamoufleerd achter z'n takje. Ik had eerst alleen de mees gezien, maar nu snap ik ineens niet meer hoe ik ooit naast die specht kon kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van een serie van zeven foto's van de specht, was dit de enige, die scherp was. Alleen zat hij achter het takje en was zijn rode kopvlek niet te zien ;-)

      Verwijderen
  5. Leuk lijstje, en leuke foto's. Ik zie dat je dezelfde vetblokhouders gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Behalve de naakte cijfers ook nog eens sfeervolle foto's: hoedje af. Als ik met mijn camera aan het raam verschijn, zijn mijn gevleugelde bezoekers meteen weg. Ik heb, zo begin ik te vrezen, mijn roeping als vogelverschrikker gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verkeerd ingelogd hierboven. But it was me. ;-)

      Verwijderen
    2. Menck, je moet je sluiptechnieken nog wat oefenen...

      Verwijderen
  7. Altijd een leuke bezigheid dat vogels tellen. Ik blijf het doen.
    Fijne dag gewenst Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ijsvogeltje bij jou, kort geleden, was natuurlijk een toppertje!

      Verwijderen
  8. Wow, zoveel groenlingen. Die hebben het daar duidelijk naar hun zin. Ik vind het vogeltellen zo leuk dat ik het probeer heel het jaar door te doen. Natuurpunt in België heeft hiervoor een handig maandelijks telformulier op het web gezet, ik weet niet of er een Nederlandse tegenhanger bestaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke dag: een prestatie!
      Ik bekijk ze wel elke dag, maar tellen....

      Verwijderen
  9. Geweldig hoe je die vogels zo kunt fotograferen, dat lukt mij dus nooit, men zegt dat ik te druk en te beweeglijk ben, maar toch....al doe ik nog zo mijn best, ze vliegen weg..... Dit keer niet aan de vogeltelling meegedaan, lag ziek in bed. Het is leuk om te doen, hoewel ik soms denk dat er nogal eens een vogel dubbel geteld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beterschap!
      Dat hangertje, waar die vogelcakes ingaan, hangt op 2 meter van het raam. Ik kan voorzichtig met de camera de bank op schuiven en dan inzoomen en een paar maal afdrukken. Als ik geluk heb is er wel een goede bij ;-)

      Verwijderen
  10. Super leuk en wat geweldig dat je gewoon een specht in je tuin hebt zeg!!
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yolanda, zelfs twee: het vrouwtje had haar mannetje ingelicht :-)
      Het komt door het bos dat vlak bij ligt.

      Verwijderen
  11. Echt super Zem, ik moest helaas werken maar naast de roodborst en kool en pimpelmees had ik ook 2 goudhaantje, een boomkruiper, een winterkoninkje en een heggenmus. Jij had ook een hele lijst lees ik wel. Prachtig toch al die vogels. En... jij krijgt gewoon de bonte specht in je tuin! Zo gaaf!
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen