woensdag 15 april 2015

Voorjaarshelmbloem: plant van de maand april.


Het is best moeilijk een plant van de maand te kiezen. Er is zoveel moois dat een beetje apart is en dan zijn er ook nog de - niet minder leuke - "gewone voorjaarsplanten", die iedereen wel kent.
Apart en niet bij iedereen bekend zijn hondstand, longkruid...
Maar ik ga kiezen voor de voorjaarshelmbloem: Corydalis solida, een niet meer dan 15 cm hoog plantje, met mooi gevormde, wat blauwgrijsgroene blaadjes en karakteristieke lichtpaarsrose bloemetjes, die wel wat hebben van een "vogeltje-op-de-kruk": een andere naam van het plantje.


Het plantje is door mijn man meer dan 15 jaar geleden meegenomen uit de tuin van zijn ouders. Het heeft zich hier moeiteloos gevestigd en zaait zich gaandeweg steeds verder uit door de hele tuin heen.


 Ik heb hier wat zurige, venige grond, maar ook op de zandige, arme grond in de voortuin zie ik zaalingen verschijnen.
 Het is een bescheiden bolgewasje, dat behoort tot de stinsenplanten (bolgewasjes, die al tientallen jaren rond oude landhuizen, pastorieën enz. voorkomen). Je kunt in het najaar bolletjes bestellen en planten. De bolletjes blijven in de grond zitten, na de bloei verdwijnt het bovengrondse deel en in het volgende voorjaar zie je het mooie blad al weer verschijnen. Zowel zon als halfschaduw wordt goed verdragen. 


Je zou het plantje kunnen verwarren met de holwortel. Maar de holwortel, Corydalis cava (de bolletjes zijn inderdaad hol) is groter en wat grover.

En nu gaat de tuin mij roepen. Vandaag wordt een haast zomerse dag verwacht. Dat wordt de hele dag buiten scharrelen en allerlei klusjes doen.

Dat was de laatste week ook al het geval: gemiddeld heel redelijk weer, dat onweerstaanbaar lokt om de tuin in te gaan. En, wanneer je dan 's avonds tevreden nog wat redelijk intelligent leesvoer tot je wilt nemen, merk je dat je hersens zelfs de reclamefolders niet meer vatten.
Laat stáán dat je dan nog wat zinnigs kunt gaan schrijven over je favoriete plant van de maand ...
Maar we stellen Natuurlijk-Rijk natuurlijk niet teleur, die hier de maandfavorieten van een aantal tuinbloggers verzamelt.

17 opmerkingen:

  1. Ik plantte deze bolletjes vorig najaar, en zie ze nu dus voor het eerst in onze tuin. Mooi, mooi! Zo mooi dat het ook "mijn" plant van de maand zou worden ;) Gelukkig staat er ondertussen genoeg in bloei, ik kijk nog even verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig kunnen we nu uit meer soorten onze favoriet kiezen :-)
      Leuk dat jij de plant ook hebt, hopelijk gaat hij zich lekker uitzaaien.

      Verwijderen
  2. Mooi! Ik kende het plantje nog niet, maar zo'n kleine zichzelf vermeerderende voorjaarsbloeier zouden we nog best kunnen gebruiken.
    Ook hier vandaag een heerlijke tuindag, morgen kijk ik wel weer of elders ook nog wat te beleven en te fotograferen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Zem, het is inderdaad een mooie en sterke tuinplant, mooie zachte kleur, je moet er wel 'n behoorlijke tuin voor hebben die je lekker wild kan laten groeien.
    Natuurrijk is ook een leuke site.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door zijn bescheiden formaat is hij ook geschikt voor een kleinere tuin. Je vindt dit stinseplantje rond vele landhuizen en havezathes, je hebt ze vast wel gezien.

      Verwijderen
  4. Ja, vogeltje-op-de-kruk is ook zo schattig. Ooit gekregen op een Groei en Bloei ruilbeurs, maar helaas spoorloos verdwenen. Gelukkig, hoor ik hier nog iemand die 's avonds min of meer uitgeteld is, ik lees erg graag, maar inderdaad het blijft niet hangen en ik val al om 9.00 u. in slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze weken is er zoveel te doen in de tuin: en het weer is zo fijn.
      Ja, Janneke, en we zijn geen twintig meer :-)

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Zie jij hem wel eens in de omgeving van de duinen? Of voelt hij zich daar niet thuis.

      Verwijderen
  6. Een prachtige bloem, Zem!
    En wat een mooi kleurtje!
    Het is inderdaad prachtig buitenweer om in de tuin te werken!
    Ja, en van de zon en het werken word je zo heerlijk rozig, maar ook heel voldaan!
    Geniet!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een mooie tijd en het wordt alleen maar mooier de komende weken!

      Verwijderen
  7. Een leuke keuze. Prachtig blad en leuke bloemen, wat wenst een mens nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Werkelijk een prachtig plantje Zem.
    Zijn bloemen zijn heel frivool van uiterlijk en de kleur is geweldig.
    In foto 2 kan je goed zien hoe mooi de en apart de bloemen hiervan zijn.
    Heel mooi gefotografeerd.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige details van bloemen en planten zie je vaak pas goed als je een foto ervan op het computerscherm ziet. Soms erg verrassend.

      Verwijderen
  9. Een plantje (of de holwortel) dat ik ook al zo lang zou willen introduceren in de tuin, maar ik vergeet steeds om me die knollen aan te schaffen. Ken ze van in Polen waar ik de schoonheid van een grote groep kon bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De moeite waard om ze komende herfst méé te bestellen :-)

      Verwijderen