zondag 7 februari 2016

Desolaat, licht en wat kleur.


In het noorden van Nederland hebben we toch minder het gevoel dat het voorjaar vér voorop loopt in vergelijking met andere jaren. De temperaturen waren hier niet steeds zó spectaculair hoog en we hebben in januari een paar weken echt winter gehad.
Het desolate van de eerste maanden van het jaar overheerst nog duidelijk in de tuin.


Slechts enige belichting door de zon kan er nog wat van maken.


We waren gisteren in Wageningen. Als ik dan kijk naar wat daar in de tuintjes al bloeit, dan loopt onze tuin in zuid-oost Friesland toch zeker haast twee weken achter.
Onze tuin ligt wat dieper en heeft overwegend schaduw. Dat scheelt weer een week vergeleken bij naburige tuinen die aan de zuidkant veel zon opvangen. Daar zie ik veldjes volop bloeiende sneeuwklokjes en krokusjes, terwijl hier beiden nog stevig in de knop zitten.



Er zijn al schitterende narcissen in bloei, terwijl hier nog slechts sprieten te zien zijn.


Zo kunnen verschillen in belichting en standplaats tot veel variatie leiden in de bloeitijd.

Maar langzaam komt toch de naderende lente in beeld. Met wat speuren zie ik hier wat kleur verschijnen, en daar hebben we behoefte aan.


De zon maakt een feestje van de snijbiet in de moestuinbak (zie hierboven).
De Iris reticulata is het eerste bolgewasje in volle glorie. Daar zou ik wel meer van willen planten.


En... de bloemknoppen van de Mahonia aquifolium zijn al volop zichtbaar. 


Als ik ze zie, denk ik al aan de heerlijke geur die ze gaan verspreiden over een aantal weken.


24 opmerkingen:

  1. Ja, het is inderdaad een groot verschil hier in het Noorden met de rest van Nederland. Nog een paar weken en het is LENTE.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij zit er vrijwel elk jaar een behoorlijk verschil tussen de ontwikkeling van bloemen, planten en bomen in het noorden en die in het zuiden. Toch begint jouw tuin ook al behoorlijk te kleuren voor begin februari, vind ik. Zelfs in ons kleine tuintje zijn er verschillen in ontwikkeling zichtbaar, daarbij speelt vooral de hoeveelheid zonlicht en de aard en structuur van de bodem een rol. Het kan nog best een week wat kouder worden, maar een schaatswinter zit er niet meer in, wat mij betreft mag het nu echt voorhaar worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verschillen zijn groot, en de plaatjes hierboven betreft dus enkelingen. De weelde moet nog komen!

      Verwijderen
  3. jouw sneeuwklokjes staan al verder dan de onze. Maar de krokussen en sommige narcissen staan hier wel al in bloem. Alsook het longkruid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het longkruid is ook altijd een goede graadmeter. Nog geen spoor van bloei hier.

      Verwijderen
  4. De Iris reticulata staat nog maar in knop in onze tuin en de krokussen staan krek hetzelfde als bij jou. Winter was er hier nochtans nauwelijks. Zo zie je maar dat er niet noodzakelijk veel achterstand hoeft te zijn als je noordelijker en in de schaduw woont. De natuur beent snel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms denk ik dat veel vroegbloeiers ook binnen de soort zelf tot de vroegelingen behoren. Andere soortgenoten houden zich dan nog dagen of weken koest.

      Verwijderen
  5. Mmm, die Iris reticulata is er eentje die ook op mijn verlanglijstje komt te staan. Voor de rest toch veel gelijkenissen met de jardin. De Mahonia aquifolium staat al wat verder, maar van bloeiende krokussen of narcissen is nog lang geen sprake.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had beslist gedacht dat in Zuid Belgie alles al veel verder zou zijn, maar ja, er zijn zoveel miniklimaatjes...

      Verwijderen
  6. Hier inhet zuiden, zijn de sneeuwklokjes wel al in bloei, maar ook mog maar goed sinds deze week, narcissen zijn hier ietsje verder dan bij jou, maar ook echt nog niet in bloei...
    Wel kun je al goed voelen dat de zon kracht heeft, ze geeft al echt warmte af...en die irisjes zijn zo leuk, had ook behoefte aan meer, en heb er nog wat meegebracht van het TC, en die gelijk geplant...het loopt hier wel iets voor, maarniet zo erg als ze je af en toe via de media willen doen geloven...zal het midden van het land wel zijn dus......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn irisjes kwamen vorig jaar ook uit het tuincentrum. Ik ben ook erg gemotiveerd daar nog eens rond te struinen.
      We verlangen met kracht naar voorjaar!

      Verwijderen
  7. Ja het is hier inderdaad wat verder dan bij jullie, maar volgens mij is dat bijna elk jaar. Ik zit nu toch te popelen om al de dode rommel op te gaan ruimen, maar ja wie weet wat we nog krijgen. Alleen om de Helleborussen en de sneeuwklokjes heb ik het een beetje netjes gemaakt, anders komen ze niet tot hun recht. Ik heb veel narcissen in de tuin, toch bloeiden gisteren pas de eerste twee en......die heb ik afgeplukt voor op de vaas. Beter binnen er van genieten dan dat ze wegstormen en/of verregenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat opruimen om de sneeuwklokjes en andere bolgewasjes wat beter te zien: daartoe laat ik me ook verleiden. Maar er komt nog wat kou aan...

      Verwijderen
  8. Hoi Zem, maar wees gerust, zeker kun je er van zijn dat het voorjaar komen gaat.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk jaar weer, Kees, maar elk jaar weer is het verlangen naar voorjaar zo sterk.

      Verwijderen
  9. Volgens mij is dat altijd zo, Zem, dat het in het noorden net wat later is als in het zuiden. Mijn vader woont in het noorden en als ik met de trein richting noorden door het land ga, zie ik altijd dat het wat later is.
    Maar ja, het komt wel en jij mag nog heerlijk uitkijken naar het moment dat het bij jou ook gaat bloeien.
    De Irisjes vind ik prachtig.
    En dat desolate heeft op zijn tijd ook haar schoonheid, al willen we liever bloemen zien.
    Fijne week!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een sport om in het desolate naar schoonheid te zoeken. Het houdt ons op de been tot het voorjaar echt doorbreekt en de groene weelde ons weer omringt.

      Verwijderen
  10. En wij hier in Vlaanderen maar lekker maken met onze voorjaarsbloemen... Ik zou me bijna gaan schamen, tot ik me herinner dat ik - overtuigd sneeuw-en-ijs-en-winterkou-liefhebster - hier vol jaloezie naar de Noord-Nederlandse winterfoto's van een paar weken geleden gekeken heb...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk zullen we alles delen...
      Ja, Anne, zo is alles maar betrekkelijk ;-)

      Verwijderen
  11. Oei oei en dan al die blogs die maar pronken met voorjaarsfoto's ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien duurt het bij jou allemaal wat langer in je tuin Zem, maar dan kan je er wel langer van genieten :-). Ik zie ook verschillen in de tuinen en bij sommige zijn de narcissen zelfs al uitgebloeid!!! Echt heel bijzonder hoe het dit jaar gaat maar wie weet wat we nog gaan krijgen. Jou sneeuwklokjes en krokusjes in de knop zijn ook mooi om te zien en daar heb jij straks nog plezier van :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal waar, Helma, ik kan er langer van genieten!

      Verwijderen