vrijdag 28 juli 2017

Japanse wijnbes: gemakkelijk en lekker.


Een week lang eten we nu elke avond een leuke hoeveelheid bessen van de Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius). Van alle bessen, die ik tot nu toe probeerde te laten groeien, zijn dit wel de gemakkelijkste en de lekkerste en je vindt ze niet in de winkel.
Jaren geleden plantte ik een stek aan de binnenkant van onze schutting. Deze lag toen nog aardig in de zon, waardoor de opbrengst na een paar jaar goed was. Geleidelijk werd deze plek te donker, waardoor de plant besloot zich via uitlopers naar de zonnigste kant van de schutting te begeven, waar hij nu gedijt als nooit tevoren.


Plaats een stek dus zoveel mogelijk in de zon en daar, waar hij flink de ruimte heeft om tegen een schutting of gaas te worden geleid. Hij vormt elk jaar nieuwe, stevige uitlopers waaraan de vruchten zich ontwikkelen. De takken van het jaar zijn in de winter afgestorven en deze moet je in het vroege voorjaar afknippen. Dat is ook het enige moment, waarop je last kunt hebben van de vele stekels op de takken, doe dat dus met tuinhandschoenen aan. Ook als je de nieuwe, snelgroeiende takken aanbindt, moet je oppassen voor deze stekels.
Als de vruchten eenmaal rijp zijn, dat wil zeggen echt rood, dan pluk je ze moeiteloos, ze laten heel gemakkelijk los. De plant heeft nooit ziektes of vraat, is dus heel gemakkelijk.


Ook de vogels laten deze plant hier met rust, wat me eigenlijk verwondert. Ik denk dat ze op de druiven wachten.
De vruchtjes smaken goed, zoet met een prettig zuurtje, je hoeft geen suiker toe te voegen.

Uitlopers kun je oppotten en weggeven aan een liefhebber.

28 opmerkingen:

  1. Dit is inderdaad een makkelijke plant, hij kan wel woekeren.
    Ik begrijp nog steeds niet waarom vogels ze niet eten, de kippen zijn er gek op.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan blijft het vreemd, dat de vogels ze met rust laten. Maar wel fijn voor ons - ik heb geen kippen ;-)

      Verwijderen
  2. Ik ben van plan om dit najaar extra bessen en bramen aan te planten. Ik onthoy alvast deze

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Zem,
    Wat heerlijk om fruit te kunnen snoepen uit je eigen tuin.
    Heerlijke dag gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad heel fijn om eens iets royaler uit de eigen tuin te kunnen oogsten, Marijke.

      Verwijderen
  4. Mooie foto's Zem, en, een en al gezondheid in je tuin.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze struik geeft tenminste iets meer dan één klein oogstje!

      Verwijderen
  5. Zem, ze zijn zo gemakkelijk dat ik ze moet wieden! Ze komen door de schutting van de buren gewurmd en kruipen door mijn tuin. Omdat ze niet op de goede plek staan heb ik geen vruchten alleen blad. Dat kruipt en kruipt... Zo'n pan met fruit daar kan ik alleen van dromen! Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, hij kruipt en zoekt naar een zonnige plek bij jou. Dat deed hij ook bij mij. Misschien heb je nog een plekje lekker op de zon.

      Verwijderen
  6. Ze lijken wat op frambozen. Ze zien er in elk geval smakelijk uit. Je zou toch zeggen dat vogels daar ook wel mee aan de haal willen. Vreemd ... maar het kan natuurlijk helemaal geen kwaad dat ze eens wat laten hangen zonder dat je het moet beschermen met netten en zo. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom is het ook zo'n relaxte bes om te "kweken", Jan ;-)

      Verwijderen
  7. Het mooie aan de plant is dat je hem snel kunt uitdelen aan familie en vrienden, zoals jezelf schrijft, enorm soepel te vermeerderen. Elk takje dat de grond raakt maakt nieuwe wortels. Een voorbeeld voor andere planten maar die doen liever moeilijk.:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook heel leuk, ik heb altijd wel een aantal opgepotte uitlopers staan om weg te geven.

      Verwijderen
  8. Oh fijn ik heb een stekje in pot staan , maar nog niet beslist waar ik het ga planten. Ik was er vooral in geïnteresseerd omdat ze het ook in de schaduw zouden doen... maar na het lezen van je stukje denk ik dat ik toch opteer voor een zonniger plekje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze doen het wel in de schaduw, maar de bessenopbrengst zal minimaal zijn.
      Dan maar liever een zonnig plekje zoeken.

      Verwijderen
  9. Heerlijk hè, hier oogsten we ook volop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Corina, we hebben nog nooit zoveel geoogst. Dank zij de droge en warme voorzomer.

      Verwijderen
  10. dar ziet er heel goed uit Zem.
    Ben ik nou kippig of lijken het net frambozen!!!???
    Hele mooie en fruitige foto's :-)

    ik zie dat jij ook een spammer hebt. Ik heb diezelfde kwal al bij veel meer bloggers gezien en ik zag deze nu ook bij mij!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze lijken inderdaad wel op frambozen, het is familie. Maar de smaak is anders, minder "frambozerig" :-)
      En het spambericht heb ik verwijderd. Blogspot houdt toch zelf veel rommel tegen; is deze hen kennelijk ontkomen.
      Hartelijke groeten, Zem.

      Verwijderen
  11. Ja, wij en nog meer Bloggers hadden die spammer ook.Wij hebben hem er uit gegooid.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blogspot heeft toch zelf ook een spamdetectie? Als dit geen spam is, lijkt me overduidelijk.
      Ik heb het bericht verwijderd.

      Verwijderen
  12. Bij ons doet de japanse wijnbes niet zo goed dit jaar, allemaal kleine minivruchtjes. Ik vermoed door de droogte. De dormanred daarentegen draagt veel meer dan andere jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dormanred ging ik even googlen: een kruising van braam en japanse wijn bes. Spannend! Zijn de vruchten even lekker als de Japanse wijnbes?
      Wel vreemd dat de Japanse wijnbes bij jou van die kleine vruchtjes heeft gemaakt, staat hij misschien op een drogere plaats dan zijn neefje Dormanred?

      Verwijderen
    2. Ze staan een paar meter van elkaar, dus even droog. Qua smaak gaat mijn voorkeur uit naar de Japanse wijnbes.

      Verwijderen
  13. Zou het niet kunnen dat de vogels er niet van eten omdat ze zo'n stekelige takken hebben? De vogels kunnen niet op de takken zitten en al vliegend eten ze er ook niet van.

    BeantwoordenVerwijderen