dinsdag 22 augustus 2017

Hoogzomer in de tuin.


De zomer is haast over het hoogtepunt heen. Onontkoombaar merk je soms al dat de herfst er in de verte aan gaat komen.
De geur, het vocht, spinnen, wat vallend blad; ik wil er nog niet echt aan.
Het lijkt erop dat de nazomerplanten dit jaar wat vroeger in bloei zijn gekomen dan in andere jaren. Het zal te maken hebben met de warme junimaand en de onbestendige weersituatie daarna.


In de tuin is het mooi met de royale bloei van de planten van de late zomer.
Aan de westkant van het huis – zie hierboven - zie je een mix van witachtige tinten: (van links naar rechts) het gewone, wilde koninginnekruid (Eupatorium), de lichtroze, overblijvende Fuchsia magellanica var. Molinae, de torentjes van Veronicastrum virginicum “lavendelturm” en weer een grote groep koninginnekruid, op de voorgrond het vedergras (Stipa tenuissima).


Vooral het koninginnekruid en de Veronicastrum zijn insectenmagneten: bijen, (zweefvliegen), vlinders.


Aan de rand van de poel aan de westkant staat een mix van rode Polygonum amplexicaulis en grote kattenstaart (Lythrum salicaria). 


De poel is voor een deel in bezit genomen door de watermunt (Mentha aquatica), ook een bijentrekker én een waterzuiveraar. De bolvormige bloei met lila bloemetjes gaat door tot in oktober.


Aan de noordkant van het huis (foto hierboven) zijn links vooraan ook lichtgekleurde Polygonums te zien, pluizige pimpernellen, scharnierplanten (Physostegia) vóór wit koninginnekruid en links op de achtergrond een groep bloeiende pluimpapaver ( Macleaya’s).
Alle soorten pimpernellen (Sanguisorba) zijn interessant. Voor ieders wens is er wel een interessante soort qua vorm, kleur en bloeitijd. 


De soort hierboven is op dit moment hier heel mooi, maar teveel buien doet hem er op de overzichtsfoto wat verregend uitzien.


Tenslotte de zuidkant van het huis. Op de voorgrond uitgebloeide kaardenbol, palmkool, oost-indische kers en erachter de werkelijk imponerend grote aardpeer of topinamboer (Helianthus tuberosus), die bloeit ter hoogte van de dakgoot. Ik heb ze nog nooit zo hoog gehad, en dat op de schrale grond op die plek.
De palmkool ziet er nog redelijk gaaf uit, de rupsen van het koolwitje hebben een andere schransplek gekozen, maar ik haal dagelijks dikke naaktslakken ervan af. De slakken hebben overigens een paar jongere exemplaren palmkool in mijn met kopertape beschermde bakken stevig aangepakt :-((


Nota bene: kopertape weert niet alle slakken! Maar het is dan ook een extreem productief slakkenjaar.


16 opmerkingen:

  1. Leuke foto's van toffe planten(combinaties), die ik hier ook bijna allemaal in de tuin heb . De veronicastrum is hier al helemaal uitgebloeid trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn allemaal sterke planten, waar je geen omkijken naar hebt ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk dat we dezelfde planten combinaties hebben, door onszelf gemaakt of de natuur. Ja, slakken het blijft lastig.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij planten, de natuur zaait en zo ontstaan vaak de leukste en sterkste combi's.

      Verwijderen
  3. Alles is dit jaar wat vroeger, de tuin ziet er hier ook uit of het al half september is. Heerlijke planten heb jij ook in de tuin die hun gang mogen gaan en die slakken, tja, het is van 't jaar raak, emmers vol heb ik 's morgens vroeg en soms 's avonds al geraapt, zonder enige overdrijving.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, alsof het half september is. Ik vraag me af wat er begin oktober nog in bloei zal zijn.
      En die slakken zijn ook zo dik dit jaar :-))

      Verwijderen
  4. Inderdaad een bizarre zomer.Mijn pruimen waren helemaal hun kluts kwijt, normaal kan hebben ze een vaste volgorde van rijpen en dit jaar waren de tweede in rij als eerste klaar, meer dan een maand vroeger, terwijl de aardpeer hier nog geen schijn van bloei laat zien. Zoals altijd weer heerlijke foto's die me opnieuw afleiden van mijn afspraak met mezelf om enkel planten toe te voegen met een functie ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Planten met een functie...
      Die functie kan ook zijn: jou plezier geven zonder direct nut.
      Maar het nut kan ook verborgen zijn voor ons, bijvoorbeeld doordat een plant bepaalde insecten aantrekt.

      Verwijderen
    2. Natuurlijk hebben zo goed als alle planten nut en ja schoonheid hoort daar ook bij , maar ik zou ze ook graag kunnen eten ;-)

      Verwijderen
  5. Goedemorgen Zem,
    Wat heb je toch een mooie planten in je tuin. Ik kan mij voorstellen hoe je geniet op dit moment. Ook hier is te merken dat het wel lijkt alsof de herfst veel vroeger zijn intrede doet. Ik zag langs de weg dat de kastanjebomen al halfbruin blad hebben. Heerlijk dat augustus toch nog een paar mooie zonnige dagen geeft.
    Heerlijke dag gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, enorm die slakken op dit moment. Het lijkt net of ze een inhaalslag maken tov het droge voorjaar. Heb ook nog nooit zoveel padjes gezien in de tuin. Bijzonder! Elk jaar is anders. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Padjes vind ik altijd heel leuk.
      Ik zie wel veel kikkertjes hier, en die slijmerds natuurlijk :-)

      Verwijderen
  7. Hoi Zem,
    je hebt toch heel vele kleur nog in de tuin hoor en inderdaad mooie planten voor de vlinders en insecten. Qua spinnen vind ik het best wel erg zeg. Ik bedoel: Er zijn echt heel veel spinnen nu en ja, de slakken doen er niet voor onder hihi...... Foto 7 vind ik echt heel erg mooi zonder de andere tekort te doen :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Helma.
      De spinnen zijn dit jaar wel heel groot en met veel. Gisterenavond heb ik mijn man een hele grote van binnen naar buiten laten dragen :-((

      Verwijderen
    2. Brrrr...... er zijn inderdaad echt al hele grote spinnen!!!! Ik pak ze zelf ook echt niet!

      Verwijderen