woensdag 28 februari 2018

Toch nog echt winter eind februari.





Vele tuiniers hebben zich de laatste weken niet goed kunnen inhouden: ze voelden de lente al komen en ruimden de plantenresten van het vorig jaar al op.

Misschien is het mijn leeftijd, maar vóór half maart durf ik daar alleen maar aan te beginnen als de lange termijnverwachtingen van het weer geen twijfel meer laten bestaan over het wegblijven van serieuze vorst. Hoogstens haal ik wat stengels weg om mijn bolgewasjes beter te kunnen zien.


Maar wat is het koud! Eigenlijk hoort het elke winter wel een periode zo te zijn: een aantal dagen stevige vorst. Kijk maar eens hoe de rhododendron bladeren kleumen op de allereerste foto.

We zijn haast vergeten dat het zo flink kon vriezen, waardoor we te optimistisch zijn geworden zowel bij onze plantenkeuze als bij het opruimen van winterbedekking. Begrijpelijk, want we hebben veel slappe winters achter de rug.
Een aantal vorstgevoelige planten in pot (olijfboompjes en palmpjes) heb ik in onze schuur gezet, een tweetal geliefde boompjes heb ik met fleecedoek omwikkeld, mijn ingegraven bonsaiboompjes moeten zichzelf zien te redden. Ik hoop maar dat dat goed gaat komen, want voorheen ging matige of strenge vorst altijd gepaard met een laag sneeuw en dat werkt goed isolerend voor de wortels. Maar om nu mijn dekbed over de bonsai's te gooien, tja ;-)

Wat hier aan sneeuw is gevallen mag de naam niet hebben: een uiterst dun laagje.
Omdat zo’n bijzondere koudeperiode op de blog geboekstaafd moet worden, laat ik hier een paar koude plekken in de tuin zien.

De vijver is dichtgevroren, een klein luchtpompje zorgt voor een open wak. Kennelijk ook aantrekkelijk voor de buurtpoezen, gezien de sporen.


Zouden de stengels van het waterdrieblad wel goede antivries in zich hebben?





 De stengels zorgen hier wel voor een mooi lijnenspel:



Doorkijkje naar de vijver via de dwergmispel (Cotoneaster horizontalis):


En achter de dwergmispel aan de andere kant staat een bonsai-achtig dennetje:


Zouden de knoppen van de vorstgevoelige stermagnolia ( Magnolia stellata)het wel redden?





De boerencrocussen hebben zeker antivries in zich: met de zo royaal schijnende zon geven ze een vrolijk makend accent in de tuin.




Ik hield het niet lang uit met de blote handen aan het fototoestel. 
De zon lokt je naar buiten, maar de wind maakt het bitter koud.

Ik ben benieuwd welke deze late, stevige vorstperiode zal  hebben op insecten, vogels, dieren en planten.


16 opmerkingen:

  1. Ik ben ook benieuwd, we hebben al heel veel opgeruimd en afgeknipt.
    Dit jaar gaan we al in April open, daarom zijn we druk bezig geweest.
    Nu komen we weinig buiten met die snijdende wind.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jullie moeten wel wat vroeger beginnen met de grote tuin, gezien de vroege opening.
      Maar op deze dagen moet de tuin maar voor zichzelf zorgen.
      Alleen voor vogels voeren kom ik buiten ;-)

      Verwijderen
  2. Ik heb de boel de boel gelaten in de tuin. Daarover ben ik thans erg gelukkig; er is tenminste nog wat vorstbescherming aanwezig. Vorige nacht vroor het alhier -8 °C en vandaag laat zich -3 °C optekenen. Brr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gepaste luiheid doet de tuinier én de tuin geen kwaad.
      De krachtige oostenwind wind zorgt zelfs voor koude kamers aan de oostkant.

      Verwijderen
  3. Het is grellig koud, maar het levert mooie plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je tuin levert weer mooi winterse mini landschapjes op.
    Wij laten nog altijd het meeste afgevallen blad liggen tot zo ongeveer begin april, alleen waar nodig maken we wat vroege bloeiers wat beter zichtbaar.
    Vroeger kwam zo'n koude periode naar mijn idee in vrijwel elke winter wel 1 of 2 keer voor. Nu was het alweer 6 jaar geleden dat het voor het laatst zo koud was. Hoe dan ook, ik geniet er voorlopig nog even van. Maart kan nog genoeg donker en regenachtig weer brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zes jaar geleden: we ontwennen dit weer.
      En men gaat er een beetje hyper mee om, de gevoelstemperatuur wordt wel erg vaak van stal gehaald ;-)

      Verwijderen
  5. Brrr, het is niet te doen zonder handschoenen aan! Vandaag zag ik de helleborus als natte dweilen over de aarde slieren. Wat een treurnis, maar volgende week gaat het beter worden heb ik gehoord. Groetjes, hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hetty, de planten houden pas op de plaats en/of hangen slap.
      Vanaf het weekend gaat de snerpende kou in elk geval eraf.

      Verwijderen
  6. Het leuke voordeel van zo'n ijskoud vriesweer is dat het altijd wel leuke plaatjes oplevert ;-) De schaduwen van het waterdrieblad zijn mooi kunstig, het bonsaiboompje is helemaal verkleumd, je voelt het bijna. En als je een tijdje buiten bezig bent, dan smaakt een lekker warme én stevig gekruide goulash soep nadien dubbel zo goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De soep is ruimschoots aan bod gekomen de afgelopen dagen!
      Fijn dat er nu voorjaarsweer gaat aankomen, kunnen we weer wat rommelen in de tuin.

      Verwijderen
  7. Deze winterfoto's is prachtig geworden. Lente komt eraan. Vriesweer is wel gezond. Maar ik hou niet van vriesweer. Krokussen is wel zonde met vriesweer.Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yova, ik hou ook niet van kou, én van nattigheid.
      Maar ja, de lente zal hoe dan ook komen, maar volgend weekend nog even niet, helaas.

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    allereerst bedankt voor je lieve reactie op mijn blog. ik ben nog niet zo vaak aanwezig want het kost me echt nog heel veel energie. Toch doen de lieve woorden me heel goed :-) Ik hoop ook echt dat de lente ons wat meer energie gaat geven al zal de pijn van het verlies van ons kleinkind een blijvend litteken zijn.

    Je foto's geven heel goed weer dat je je tuin toch mooi onder controle hebt want het was echt inderdaad even heel erg koud!!! Je krokussen komen wel mooi uit en de knoppen van je magnolia hebben het waarschijnlijk ook overleefd.
    Liefs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, dat je het weer kunt opbrengen om te reageren!
      Het is, denk ik, verstandig dat je in het bloggebeuren niet meer doet dan je kunt opbrengen. Kleine stappen zetten en soms de pas weer even inhouden.
      Maar de lente zal komen, hoewel het komend weekend nog even niet, Helma.
      Liefs van Zem.

      Verwijderen