zaterdag 15 juli 2017

Slakken in je bakken: werkt kopertape?



Twee “moestuin”bakken heb ik aan de zuidkant van mijn schutting staan en daar probeer ik wat groenten in te telen. Op de rand van de linkerbak had ik een jaar geleden stukjes kopertape geplakt.
De rechterbak heeft geen kopertape.
Eind juni heb ik in beide bakken jonge palmkool en wat groenlof geplant (zie foto hierboven). Een paar weken later bleek, dat de planten in de rechterbak enorm door de slakken waren aangevreten, terwijl de planten in de tapebak nauwelijks vraat hadden.



Het was me de maand ervoor ook al opgevallen dat ik vrijwel slakvrij pluksla-mix kon kweken in de tapebak, terwijl in de andere bak de kiemplantjes het niet eens haalden.

In de tapevrije bak kon ik elke dag wel slakken vinden, in de bak met tape zo nu en dan één.
Dit gaf te denken, dus ik bestelde drie rollen zelfklevend kopertape. (De prijzen verschillen nogal, dus even googelen voor de goedkoopste.)
De grijze bak checkte ik goed op verstopte slakken en daarna bracht ik de tape aan. Ik verwacht dat ik daar nu met meer succes kan zaaien en planten.



Toen ik bezig was liep er een slak over de bestrating. Leuk om de tape eens te testen bij deze slak.
Hieronder een fotostripje van de proef. De slak probeert via de tape te komen, maar keert meteen op zijn schreden terug. Hij probeert het nog eens, weer terug. Tot hij om de tape heen kan glijden.


Het schijnt zo te zijn dat de kopertape kleine schokjes geeft.
Ik hoor wel dat oudere tape minder goed werkt. In mijn linkerbak valt dat wat mee. Oude tape wil wel gaan loslaten, je kunt de losse stukjes dan weer met wat waterbestendige lijm op de potten plakken.

Ik heb ook een proef gezien met een dunne koperdraad. De proefslak wandelde daar gewoon overheen.

Het is helaas alleen een middel voor bakken en potten. Er kan altijd nog wel een slak komen: misschien als de tape kletsnat is geregend, of als hij zich via overhangende beplanting toegang weet te verschaffen.
Er bestaat ook veel duurdere koperbanden, die je kunt koppelen en als een ring om zaailingen of bedreigde planten kunt zetten. Ook dit werkt wel, maar met hetzelfde voorbehoud als boven.

N.B. Augustus 2017:  dit jaar is de naaktslakkenpopulatie heel groot door de natte juli / augustus. De koperband laat er steeds wel één of twee door, die zich dan tegoed doen aan je beschermde plantjes. Het is niet anders :-((


17 opmerkingen:

  1. Je presenteert hier weer een fijne en nuttige tip. Aafje is meteen gaan kijken waar die kopertape te koop is. Het zou mooi zijn als we de hosta's hier wat langer mooi mee kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dunne koperdraad helpt inderdaad niet, ook geprobeerd.
    Jammer dat ik kilometers nodig zou hebben voor de tuin.
    Maar dit jaar hebben we veel minder slakken dan vorig jaar.
    Gr Jan(Wilde een Tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen van je negatieve ervaring met dun koperdraad.
      Mensen hoeven dat dus niet te proberen.
      Ik hoorde wel van iemand, die een evenwijdige reeks van dunne koperdraadjes aanbracht op een stuk karton of hout, en dat neerlegde op de gewenste plek. Deze persoon was daar positief over.

      Verwijderen
  3. Het werkt niet 100%, een slak zal bij nog steeds over het koper kruipen als er geen alternatief voor eten is in de buurt blijkbaar (ik wat testen gezien). Maar het werkt dus wel 99,99%, en dat is al niet slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te weten van deze testen. Het spul werkt dus afdoende, maar niet perfect. Zoals ook mijn ervaring is.

      Verwijderen
  4. Jammer dat de werking na verloop van tijd gestaag vermindert. Net daardoor ben ik er niet echt voor gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het spul oxideert en wordt grauw, het functioneert hier nog wel. Ik ben benieuwd hoe lang.

      Verwijderen
  5. Ha Zem, echte vraatzuchtige monsters zijn het, de slakke.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja het werkt echt. Ik heb een stuk border afgezet met koperen verwarmingsbuis. Maar na verloop van tijd werkt het niet meer. En koper poetsen in de tuin, dat gaat te ver! Van het tape heb ik nog niet gehoord, dus bedankt voor de tip. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je die koperen verwarmingsbuis dan deels ingegraven of op een plankje gezet? Slim bedacht trouwens, om koperen buis te gebruiken.
      En koperpoetsen in de tuin, Ja Hetty, het moet ook niet gekker worden ;-)

      Verwijderen
  7. Wat padden en een egelfamilie doen hier dat werk. Ik heb er gelukkig geen last van. Ontdekte vandaag wel dat er van mijn rode bieten is gegeten, grrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn padden en egeltjes kunnen het zeker niet bijhouden hier ;-)
      Maar ik merk wel dat er na de laatste regenperiode veel meer van die slijmerige jongens/meisjes rondkruipen.
      En bietjes: dat zal hun 1e keus wel zijn...

      Verwijderen
  8. Dit is echt heel bijzonder om te lezen Zem en ook een mega goeie tip.
    Dan kan ik dit tape ook bij mijn moeder om haar plantenbakken doen want daar willen de slakken in veelvoud van al het jonge groen van de plantjes eten. Ik zie je test en ja, het werkt echt dus!!! Top en thnx voor deze mega tip!
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tape rond pot ??? heb al twee banen rond mijn pot met hosta gedaan, nog slakken die de weg vinden, ga nu de pot eens op een verhoog zetten ???, wat kan ik op de grond leggen dat ze het niet zo leuk vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kwam er achter dat de prijs van kopertape behoorlijk varieert. Bij de So Low het goedkoopste: 2 meter voor € 1,99. Bij de Karwei € 6,49 (4m), Gamma € 9,99 (4m), Bol en Amazon meer dan een tientje. Of dat So Low spul werkt, ga ik spoedig merken.

    Bij Wish en AliExpress: 20 à 30 meter voor € 2, maar waarschijnlijk lange levertijd (tegen die tijd zijn je plantjes al opgevreten).

    Ik las ook een tip om er een batterijtje aan te solderen, dan krijgen ze écht een stroompje!

    BeantwoordenVerwijderen