maandag 7 september 2020

“Die zou ik er uitgetrokken hebben”: de karmozijnbes.

Dat zei een vriend tegen mij aan het begin van de zomer, toen de karmozijnbes (Phytolacca esculenta) bij mij volop in bloei stond. Begin juli:


Begin augustus:

Hij beschouwt, zoals vele tuinliefhebbers, de karmozijnbes als een zeer hinderlijk onkruid, dat zich rijkelijk uitzaait en ook nog eens giftig is.

Maar ik vind het een boeiende plant, een beetje een oerplant met die grote bladeren, de bloemen en de donkerrode bessen in de herfst, waar de merels dol op zijn. Volgende foto's begin september:


Hij staat naast de compostplaats op de hoek van mijn bospaadje, hij doorstond glansrijk de droogte (de plant heeft diepgaande penwortels) en hij is wel twee meter hoog en anderhalve meter in omtrek:

Die ga ik er echt niet uitrukken!

Máár: zaailingen, die ik tegenkom, gaan er wel uit. In mijn wilde tuin passen hoogstens twee of drie hoge karmozijnbes-planten, en ik heb achter de schuur nog één gezien.

Omdat de grond hier nagenoeg geheel bedekt is met groen, krijgen zaden van ongewenste planten nauwelijks de kans om te ontkiemen, ik heb het dus niet druk met wieden.

Bessen van mijn karmozijnbes:


Ik heb de oosterse karmozijnbes, er bestaat ook een westerse ( Phytolacca americana), die meer hangende trossen gladdere bessen heeft.

Zeer uitgebreidere informatie over deze plant vind je bij onze medeblogster Anne Tanne. Bij haar ga ik altijd te rade bij het zoeken van betrouwbare informatie over kruiden.





19 opmerkingen:

  1. Ik heb er verschillende in de tuin staan, bezoekers willen ze graag hebben, Daarom laat ik altijd wat zaailingen staan,ik zeg er wel bij dat ze giftig zijn. Mooi het verhaal van Anne Tanne.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In volle glorie zijn het toch prachtplanten, leuk dat je ze ook kunt waarderen!

      Verwijderen
  2. Ik vind het prachtplanten, maar ik ga ze toch maar niet tolereren in de tuin. Ik heb al tuinen gezien waar ze woekeren als schimmels op rottend hout. Dus thanks, but no thanks.
    Hetzelfde heb ik overigens met hop (Humulus lupulus) en Japanse duizendknoop (Fallopia japonica), planten die ik beiden nochtans prachtig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die volwassen penwortels van de karmozijnbes krijg je er nauwelijks meer uit, en er blijft altijd wel een stukje zitten...
      Maar ja, Menck, hop mag bij mij lekker wild woekeren al had ik liever het vrouwtje met de mooie bellen dan mijn hopmannetje met de onaanzienlijke bloesems.
      Wat in tuinen én waar dan ook echt niet kan is de woeste Japanse duizendknoop, die geeft haast onoverkomelijke problemen. Maar de nichtjes en neefjes van deze plant uit de duizendknoopfamilie, de Persicaria's: wat een pracht in deze weken.

      Verwijderen
    2. Ik ben zelf ook afkomstig uit Friesland, zou graag jou tuin eens willen zien..

      Verwijderen
  3. Het is echt zo'n mooie plant ,de bloei is erg mooi en de bessen prachtig .In mijn vorige tuin stonden er altijd wel een of twee en wat genoot ik ervan .Als er teveel opkwamen verwijderde ik ze ook want een tuin vol is teveel van het goede
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, nog een liefhebster! Maar je hebt er wel een wat grotere tuin voor nodig, zoals je vroegere tuin.

      Verwijderen
  4. Ook ik vind het een mooie plant. 't Is dat hij te groot wordt voor onze tuin, anders zou ik me aanbevolen houden voor een zaailing. :-)
    Groet uit Drachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor alle zekerheid zal ik de komende zaailingen maar in een potje zetten :-)

      Verwijderen
  5. Wel, bij deze ben ik dan iemand van mensen die de plant echt niet mooi vinden. Hier zou hij er dus direct uitvliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar op de Fruitberg heb je alleen écht fruit.
      Van fruit zullen bij deze plant alleen de merels spreken :-)

      Verwijderen
  6. Ik ben er nooit actief naar op zoek geweest, maar ik als er eens eentje mijn pad kruist, denk ik dat ik niet aan de verleiding zal kunnen weerstaan. Ik hou wel van grote dramatische planten met een verhaal en ik zou zeker aan de slag gaan met de bessen voor inkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verhaal over deze plant is boeiend.
      En wat de inkt betreft: in de bessen zit een kleurstof maar desondanks schijnt de inkt ervan behoorlijk kleurecht te zijn en dat is best bijzonder.
      Kleurechtheid vind je meestal slechts bij pigmentinkt en/of verf.

      Verwijderen
  7. Ik vind het ook een prachtige statige plant. Kreeg ooit een zaailing van een compostmeester met de waarschuwing hem goed in 't oog te houden. Ik zette hem naast de composthopen in het vogelboske. Wel, hij heeft het er niet uitgehouden en is verdwenen. Spijtig hè

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jammer. Het is een eigenzinnige plant.
      Hij verdwijnt (een aantal jaren bij mij) en ineens is hij er weer.
      Wie weet, bij jou....

      Verwijderen
  8. Ik kijk nu al uit naar je foto's van de snoepende merel van deze bessen Zem.
    En de plant is misschien wel giftig maar ik vind hem wel heel mooi met die prachtige kleur bessen!
    Een beetje een eigenzinnige plant lees ik wel hihi...
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een eigenzinnige plant. Wel leuk, dan kom je nog eens voor verrassingen te staan in je tuin...

      Verwijderen
  9. Is er iemand die me zou kunnen vertellen welke kruiden/fruitsoorten graag in de buurt van deze plant staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze soort staat op de alarmlijst invasieve exoten ! https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24070

    BeantwoordenVerwijderen