zaterdag 6 oktober 2018

Nog bloeiend in de herfstzon.



Nu dat prachtige, lage, gouden herfstlicht over de laatste bloeiende planten heen strijkt, ga ik mij toch verzoenen met dit seizoen.
We worden verwend met een aantal zonnige, warme dagen en dat maakt het afscheid van deze bijzondere zomer wat makkelijker.

Mijn twee meter hoge Fuchsia magellanica var. Molinea was na de late stevige vorstperiode in het vroege voorjaar bovengronds afgestorven. Vandaar dat de plant zich moest herstellen en de bloei pas na de langdurige droogteperiode goed op gang kwam: zie bovenste foto.

De Geranium “rozanne”is de laatste jaren heel populair, omdat ze intens blauw bloeit vanaf mei tot november. De plant hoeft niet teruggesnoeid worden, ze bloeit maar door. Ze blijft ook wat losser, wanneer je de plant niet terugknipt. Trekt ook bijen aan, zie hieronder:


De Persicaria’s zijn nog steeds erg mooi, het lijkt wel alsof ze er na de langverwachte regens pas echt plezier in kregen. Dat zie je trouwens bij veel meer planten na de langdurige droogteperiode: het lijkt wel of ze denken dat er een nieuw seizoen is begonnen.
Hieronder Persicaria amplexicaulis:


En de zich steeds meer uitbreidende groep Persicaria amplexicaulis”Pink Mist”, op de voorgrond de uitgebloeide bloeiwijzen van de Acanthus. Beide planten hebben de droogte zeer goed doorstaan:


En eindelijk lijken de donkerrode knotjes van de Sanguisorba officinalis bij mij aan te slaan. Hopelijk breiden ze zich de komende jaren flink uit, Ik vind ze prachtig:


Een andere witte Sanguisorba soort geeft me ook altijd veel kijkplezier, de Sanguisorba canadensis:


En tenslotte de bessen van Cotoneaster horizontalis, de dwergmispel, die dit jaar wel uitzonderlijk rijk draagt:



16 opmerkingen:

  1. Dankzij de warme herfstzon lijkt het ook begin oktober nog steeds volop nazomer. Het is weer een feestje om af en toe even in de tuin te zijn. Ik heb afgelopen dagen een paar keer lekker koffie kunnen drinken op een zonnig plekje, en daar ga ik zo meteen eens even met een kop thee.
    Fijn weekend, Zem, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook heerlijk, Jan. En we gaan nog een prachtige week tegemoet!

      Verwijderen
  2. Ja Zem wat is het toch een heerlijk weer in deze tijd en ik geniet er ook erg van .Gelukkig heeft Fuchsia weer zich hersteld .Bij mij heeft de persicara amplexicaulis het erg moeilijk gehad omdat ik haar pas in het late voorjaar geplant heb ,maar het gaat goed gelukkig nu,het is zo'n mooie plant .Hopelijk kunnen we nog even genieten van wat mooi weer en onze tuinen
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De komende week wordt het nog schitterend weer; het is gewoon heerlijk in de tuin.

      Verwijderen
  3. Kunnen we toch nog genieten na de droogte en onze bomen die er niet meer zijn.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We blijven nog wel een beetje treuren, maar het waren dan ook onze geliefde bomen. En die heb je niet één, twee, drie terug, Jan.
      Maar de bladeren lijken deze herfst wel heel mooi te verkleuren: we gaan mooie weken tegemoet.

      Verwijderen
  4. Ongelooflijk hé, dat blijft maar duren dat schone weer. Je planten stralen nogal in de zon. Genieten maar want het kan zo ineens helemaal omslaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, aan het eind van deze maand kan het wel anders zijn.
      Maar de komende dagen is het meer dan genieten.

      Verwijderen
  5. Het is een zomer om nooit te vergeten. Maar we ervaren ook de kracht van de natuur om zich te herstellen. Gelukkig, want ik zag het somber in. Jouw nazomer bloei laat zien dat het prima in orde komt met jouw tuin ! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het herstel is snel en soms opzienbarend, toch schrik ik van de vele hoge dode coniferen, die ik onderweg zo zie.

      Verwijderen
  6. Mooi hè. Totdat er een flinke nachtvorst komt, dan is het meteen schluss. Maar de herfst is - net als de lente - een erg mooi jaargetijde. Er gebeurt dan zoveel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De herfstkleuren zijn dit jaar prachtig. En ja, één flinke nachtvorst en er gaat veel plat.
      Eerst nog een aantal dagen genieten van het uitzonderlijk mooie weer!

      Verwijderen
  7. Hoi Zem,
    jij hebt nog veel moois en bloeiends in je tuin staan zeg!
    En las ik nou echt dat je fuchsia 2 meter hoog is!!! Ik had ooit een rode variant maar die was lang niet zo hoog. Bij jou zie ik prachtige roze bloemetjes aan deze hoge fuchia. Ik vind het een weelde zoals alles er nog bijstaat bij je Zem en dat is dan weer heerlijk genieten.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, deze fuchsia was vorig jaar minstens 2 meter hoog met een duimdikke stam en flinke takken. Tot op de grond toe doodgevroren.
      Ik ben hem zojuist voor je gaan nameten: hij is nu alweer 1,40 meter hoog.
      Eén van de mannen van onze hovenier zag hem deze week en vroeg meteen een paar stekjes. Om de kleur vooral.
      Als je in de buurt zou zijn, kon je ook een stekje halen!
      Liefs van Zem.

      Verwijderen
    2. Echt lief van dat stekje want de kleur is echt supermooi.
      Ben bang dat ik iets te ver weg woon jammer genoeg :-(

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  8. Fantastische serie foto's weer. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen