donderdag 23 juli 2015

Teek in mijn vel.

ware grootte
Vanmorgen 8 uur:

"Er zit een teek in mijn knieholte!"
Slaapdronken echtgenoot: "Ik heb je gisterenavond nog helemaal gescand."
Hij kijkt: "Er zit niks hoor."
"Je hebt je bril niet eens op, er zit een zwart puntje met wat rood eromheen."
Bril op. "Ja, je hebt gelijk"

6x vergroot
 Half uurtje later:
"Kijk, ik heb een foto gemaakt; hij zit er met zijn kop in."
"Waar zit z'n kop?"
"Je hebt in al die jaren al 75 teken uit me gehaald, weet je nu nog niet waar z'n kop zit: van voren!"
"Op die foto zie ik het niet goed..."
"Achter de kop, vóór dat dikke achterlijfje, dáár moet je hem pakken met die tang"
"........"
Tekentang, loep erbij, alcohol + watje voor ontsmetting ná de operatie.


Rustig blijven, vertrouwen op de trekkracht van echtgenoot, níet kijken, géén commentaar geven.
"Ik heb hem."
"Zit er nog wat in? Ik zie nog een zwart stipje."
Echtgenoot poetst met alcohol:
"Niet meer dan één pootje zit er misschien nog in"

-----------------------------------

Overigens alle lof aan mijn echtgenoot, die altijd maar weer geduldig reageert op mijn melding "kijk, hier onder mijn vinger, is dat een teek?" en die inderdaad vanaf 1999 al zo'n 75 teken uit mij heeft getrokken!

Tenslotte: ik test een nieuw spulletje als stankbarrière tegen teken: Chi Eerste hulpbalsem "met 7 aromacomponenten". Ik smeer er voeten en benen mee in, de eerste indruk is dat teken mij walgend laten passeren. Maar voor een mens ben je dan aanvankelijk ook niet te genieten....
Ik zal na het seizoen mijn bevindingen melden.
N.B. Het helpt niet. Zie voor mijn laatste preventieopvatting mijn meest recente post.


22 opmerkingen:

  1. Dat blijft tocheen ellende, hè!? Ik had er vorige week eentje op mijn hand zitten, die is ook keurig verwijderd door mijn wederhelft. Het blijft oppassen geblazen!
    Ik zag laatst een tip om armen en benen in te smeren met eucalyptusolie. Dat gebruik ik sinds deze week. Intussen heb ik al ondervonden dat dazen dat spul geen probleem vinden, misschien vinden ze het zelfs wel lekker. Hoe het gaat met de teken, wacht ik nog even af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd naar je ervaringen met de eucalyptusolie.
      De Pick San tekenstop spray stinkt bepaald minder, maar laat toch teken passeren. Het blijft een lastig probleem, Jan.

      Verwijderen
  2. Vergeet ik nog te zeggen dat ik die tweede foto toch wel angstwekkend indrukwekkend vind. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, wat een gedoe die teken. Dagelijks trekken we er twintig per hond af, die dan nog over hun vacht lopen. En soms ook van ze af vallen en door het huis sjokken :-( En dan nog degene die al in de huid zijn gekropen en dus aan onze aandacht ontsnapt zijn De teller staat voor mij op vier dit seizoen. In de afgelopen jaren heb ik er gemiddeld vijf per seizoen.....Nu wordt er gezegd dat ze pas na vierentwintig uur in de huid schade kunnen berokkenen. Dat is zo'n teek bij mij nog nooit gelukt. Maar of dat waar is? In ieder geval let ik op kringen rond de beet en ook die blijven altijd nog uit...!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik heb het idee dat ik de beestjes altijd wel binnen 24 uur heb laten verwijderen.
      Maar er zeker van zijn, dat geen besmetting heeft plaatsgevonden, dat ben je niet.
      Die bacterie is ook zo ontzettend slim, zeer moeilijk aan te tonen en aan te pakken.
      We blijven maar alert!

      Verwijderen
  4. De zichtbare delen van mijn lichaam zijn beperkt tot hoofd en onderarmen. Toch neemt een teek mij af en toe eens bij mijn 'lurven' (je weet wel). Vandaar mijn scepsis of rare geurtjes effectief zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De menselijke geurtjes vinden ze heerlijk, je moet er kennelijk onmenselijke stank tegen aan gooien om ze op een verkeerd spoor te zetten ;-)

      Verwijderen
  5. Hier heb ik er -gelukkig - geen last van. De kat komt wel geregeld met een teek binnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien lusten ze je niet; mijn man heeft ook vrijwel nooit een teek.

      Verwijderen
    2. Ik heb dat ander tekstje van je nog eens gelezen, snap niet dat jij nog last hebt van teken terwijl je DEET gebruikt... Dat is normaal toch echt foolproof

      Verwijderen
    3. (1) Uiteraard loop ik dagelijks door de tuin met overhangend gras langs de smalle paadjes.
      (2) Soms scharrel ik wat met mijn handen tussen de planten.
      (3) En dan zijn er de "werkmomenten": als ik me tussen het groen in beweeg om te snoeien of te wieden.
      Ik wil mij niet dagelijks insmeren met een Deetprodukt: het is toch een giftige stof. Dat doe ik wel bij (3)
      Bij (1) spray ik met : "Tekenstop", dat staat bij de buitendeur naar de tuin
      Bij (2) geef ik een steviger geurbarrière met het genoemde spul van "Chi" - dat beleid zit nog in de testfase ;-)
      Maar, Masj, hoe werkt het in het leven: je bent ergens anders en je hebt het spul vergeten... En: een teekje sluipt via je kleding wel eens door de opgeworpen barrières heen.

      Verwijderen
  6. Ook bij mij alleen op de katten gelukkig. Hou het maar goed in de gaten. Brrrr!!!!
    Heerlijke avond gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brrr, hoewel ik goed weet hoe zo´n teek in je vel eruit ziet, is tweede foto best griezelig.
    Zelf heb ik er weinig last van, de kleinkinderen moeten we er wel altijd op inspecteren die hebben ze regelmatig en dan Snarf natuurlijk, hier thuis in onze omgeving af en toe een teek, maar als we naar een bosgebied gaan, bewijst de tekentang goede diensten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft vreemd, de voorkeur van teken voor sommigen, terwijl anderen nauwelijks last hebben. Zoiets zie je ook bij muggen ;-)

      Verwijderen
  8. Oh jasses...bij onze katten moest ik ze telkens verwijdern, bij ons zelf gelukkig nog nooit voorgekomen...en hoop ze ook niet te krijgen
    Toch knap dat je die teek in je knieholte zag.... ik ben zo lenig niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De knieholtes zijn voorkeurplekjes voor die insekten; in het achteromkijken in die richting ben ik getraind ;-)

      Verwijderen
  9. Jakkes Zem, een teek vind ik sowieso oppassen geblazen. Mijn ega heeft er en gehad en zat er waarschijnlijk al 5 dagen (onder zijn arm in veel beharing) kreeg vet rode kringen en moest toen 3 weken aan de dubbele antibiotica..

    Maar als ik jou zo lees heb je inmiddels al een wereld van teken op je gehad!!!!!
    Ik volgens mij nog nooit geeneen (gaat gelijk afkloppen want was vanmorgen voor het eerst met blote voeten even op een natuurpadje!)
    Duimpje omhoog voor je ega.
    Hartelijke groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien lusten ze je niet, Helma.
      Maar ik heb, voor zover ik weet, nooit een rode kring gehad... Goed dat de arts van je man zo stevig reageerde!
      Tja, ik kan er toch niet om binnen blijven ;-)

      Verwijderen
  10. Onopgemerkt ben ik ooit op mijn rug door een teek gebeten.
    Wat een toestanden om mijn bloed weer schoon te krijgen.
    Een half jaar heb ik met een grote rode cirkel op mijn rug rondgelopen.

    Natuurvriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heel mooi dat je bloed weer vrij is van die uiterst moeilijk aan te pakken bacterie.
      Wát een gedoe. Als je je verdiept in de slimmigheden van die bacterie, en de toenemende frequentie van dat beest in gebeten mensen, dan mag de medische wereld wel een deltaplan ontwikkelen om tot betere diagnostiek én behandeling te komen .

      Verwijderen
  11. I came over from Janneke's blog - what a fantastic photo of a tick burying into your skin. I did a post on ticks too as my husband is always coming home with them in his legs, arms etc from his walks. Strangely although I walk in the same places I have never had one. I think that some people must give off a pheromone scent that is attractive to them.
    The main worry is that the tick my be carrying the bacteria that gives you Lyme Disease which is very disabling and debilitating and not something anyone would want to get.

    BeantwoordenVerwijderen