zondag 14 mei 2017

Keyhole-garden: mijn mini moestuintje na een jaar.


Ruim een jaar na aanleg wil ik hier mijn sleutelgattuintje weer laten zien.
Over de aanleg en de principes van dit bijzondere permacultuurtuintje lees je hier. De ontwikkeling daarna zie je hier (juni) en hier (september).

In het vorige najaar had ik mijn eigen compost over het tuintje uitgespreid en in februari bracht ik een mulchlaag aan van houtsnippers. Dit is nodig, alleen al om uitdroging te voorkomen, omdat de plek op het zuiden in de volle zon ligt. Op deze manier droogt de grond zelden uit. Na het zeer droge voorjaar krijgt het geheel wel eens een paar gieters water, maar eerst voel ik met mijn vinger of de zeer rulle, mooie zwarte grond te droog is.
Het is gebleken een zeer onderhoudsarm tuintje te zijn, dat er ook nog eens aardig uitziet.
Wat je nu ziet, stond er al voor de winter. Slechts de twee kruipende arctische braambesplantjes, de slechts 10 tot 20 cm hoge Rubus arctica, zijn bijgeplant. 
(foto hieronder dateert van april)


Deze dwergbraampjes hebben royaal gebloeid en ik zal bijhouden hoe de vruchtjes zich gaan ontwikkelen.


Ik was erg benieuwd of de Crambe maritima, een vaste koolplant, die langs de zeekant leeft tussen de basaltblokken, weer tevoorschijn zou komen. Hij kan op zonnige plekken in een tuin groeien, heeft de ruimte nodig, wortelt zeer diep en kan prachtig bloeien. De plant is zout en droogte-tolerant en het jonge blad is eetbaar. Maar bij zo’n bijzondere plant ga ik natuurlijk niet het mooie jonge blad al opeten. Ik heb hem daarentegen verwend door een keer wat zout water rond de plant te sprenkelen en hem wat zeewierkalk te geven. Op de foto hieronder is hij net de grond uit: een maandje geleden:


In het tuintje zie je nog een aantal overgebleven snijbietplanten: die zijn ook al zo mooi met de rode stengels. Haast te mooi om op te eten.


Links achter het tuintje staat een flinke salieplant, links van het midden een pol citroenmelisse, die ik wellicht toch in een pot ga zetten, want deze kan flink uitstoelen. Rechts naast het “compostvat” heb ik twee zaailingen van de Oost-indische kers ontdekt. Daarachter staat een rijtje bieslook, dat weer mooi is opgekomen.

Rechts voor staan drie groenlofplanten, die ik in de zomer van het vorige jaar had gezaaid. Het is de Grumolo Verde, die zonder bescherming zeer goed door de winter is gekomen. 


Deze licht bittere groente heb ik gisteren geoogst, zachtjes gesmoord met “spekjes” van de Vegetarische Slager en lekker opgegeten. 


Ik blijf deze Grumolo Verde op mijn groentenlijstje houden.
Eén plant heb ik laten staan, die mag doorschieten omdat hij heel mooi schijnt te gaan bloeien.

En helemaal achteraan komen mijn gewijde topimamboerknollen op. Gewijd? Zo mag je het noemen: een vriend van ons heeft deze vorige herfst gekregen van een tuinbeherende monnik van de Abdij van Egmond en ik mocht ze hier in de grond stoppen.



Je ziet er zonder twijfel aan dat ze gewijd zijn ;-) - kruisvorm en de drie eenheid - en ze komen dan ook veel krachtiger op dan de armetierige knolletjes, die ik daar zelf eerder had.


12 opmerkingen:

  1. Alles lijkt het voorspoedig te doen, en ik ben ook benieuwd hoe je dwerg braampjes zich gaan ontwikkelen...zou wat voor hier zijn, als er wat aan komt...heb hier geen plek meer voor "echte bramen"..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vruchtjes schijnen ook nog eens heel lekker te zijn. We zullen afwachten, Marian.

      Verwijderen
  2. Leuk om te volgen. Je hebt er een lekker plekje van gemaakt. Dat zien we ook nog eens aan je heerlijke vegetarische schotel, mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch heel leuk, om iets uit eigen tuin te eten.

      Verwijderen
  3. Crambe maritima of Zeekool doet het bij ons ook goed als vaste plant in de border. Een moestuin heb ik niet, maar toch wel een groente! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen, dat de plant niet zo moeilijk doet wat betreft grondsoort. Ik ben benieuwd naar de bloei.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk plan zo n mini groeten tuin. Je bent een wel erg lief voor je crambe om er zout water omheen te sprenkelen. Het resulteerd in een prachtige plant. Petje af zo ver van zee....
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Menck hierboven zegt ook, dat hij in gewone tuingrond goed gedijt.
      Met wat extra's hier móet hij wel ;-)

      Verwijderen
  5. Prachtig hoekje Zem, het is goed aangeslagen, ligt er goed bij na 1 jaar.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het resultaat na een jaar valt me ook niet tegen, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allereerst vind ik toch dat je tuintje zicht heel mooi gedragen heeft Zem :-)
    en ik ben ook benieuwd naar de vruchtjes van e dwergbraampjes als die gaan komen :-) Ik dacht in eerste instantie dat de knollen op foto 8 gember was maar dat had ik dus goed mis!! De andere zaailingen zijn ook aardig opgekomen. Naast de salie ook de mooie snijbiet en het groenlof heb je zelfs al opgepeuzeld :-) Erg leuk om te zien hoe je tuintje vooruit is gegaan :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leukste is, dat je op slechte grond (zand en stenen) op deze manier vrij snel een goed resultaat kunt krijgen. En ook nog op zeer kleine schaal :-)

      Verwijderen