dinsdag 16 januari 2018

Mijn halfnatte en natte plantenbiotoopjes.


Nu het buiten meest grauw en grijs is, en het heldere, frisse groen nog lang op zich zal laten wachten, geniet ik volop van mijn natte en halfnatte plantenbakken binnenshuis.

In de halfnatte boots ik een klein moerasje na: er staan waterplantjes in, die ervan houden om met de voeten in het water te staan, maar met de rest boven water. Waterplantenleveranciers spreken van “emers”. “Submers” slaat op planten die het liefst helemaal onder water groeien.
Er staan twee van zulke bakken met emerse plantjes in mijn computerkamer en één in de serre. De eerste foto is de ca. 30cm hoge en brede pot in de serre. Hieronder van bovenaf bekeken.


Het voordeel van bakjes met een waterstand van zo’n 5 cm, dat je er weinig omkijken naar hebt.


Als je de waterstand wat verhoogt kun je gemakkelijk een paar weken met vakantie.
Je begint zo’n bak met een laagje van 1 cm vijvergrond aan te brengen, en daarboven op komt een flinke laag ruw zand. Plantjes erin zetten en voorzichtig water toevoegen. Als je goochelt op “emers” vind je veel info.
Deze bakken vragen een lichte plek op de vensterbank, maar geen volle zon, dan krijg je sneller algengroei op de bodem.

Mijn grootste moerasbak:



En dan de natte bakken: de aquaria. Ook daar vind ik een eenvoudige, weelderige plantengroei het leukst.


Ik houd al jaren met veel plezier de meest gemakkelijke dwerggarnaaltjes erin (een mooi soort vuurgarnaaltjes (Neocaridina heteropoda) en wat eenvoudige slakjes. 


De linkerbak heb ik eind november opnieuw ingericht omdat er in de vorige versie een langzame, onverklaarbare sterfte optrad onder de garnaaltjes. Achteraf denk ik dat het kienhout, dat erin zat, de oorzaak was.
Deze bak doet het nu goed:


De rechter bak doet het al een aantal jaren uitstekend:


Als de bakjes goed in evenwicht zijn, kost het onderhoud weinig tijd. Ik heb geen last van algengroei ( zowel de slakken als de garnaaltjes eten algen), ik belicht de bakken niet al te sterk en heb gemakkelijke aquariumplanten. Een simpele sponsfilter op een luchtpompje zorgt voor de filtering. Ik ververs eens in de twee weken een derde van het water met gewoon kraanwater. Drie maal per week voeg ik een beetje garnalenvoer toe.

De verlichte aquaria met de mooi belichte planten en de mooie rode garnaaltjes geven een vrolijk, groen accent. Heel fijn om naar te kijken, ik heb zo altijd een beetje zomer in huis.

17 opmerkingen:

  1. In één woord: subliem. De garnaalaquaria spannen de kroon qua schoonheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moh, zo komen we weer wat meer over jou te weten. Leuke bezigheid. Ik kan me voorstellen dat dit erg plezierig is dezer dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het erg mooi. Water brengt altijd leven teweeg, en dat gaat met dergelijke potten en bakken binnenshuis ook op, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Zem wat 'n mooie hobby. Het is een goed alternatief met dit koude en vochtige weer buiten. Ik kijk ook wel eens naar garnaaltjes voor in mijn aquarium, maar weet niet of dit een goed idee is samen met de vissen.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, ik denk dat de (jonge) garnaaltjes dan snel een prooi van je vissen worden.

      Verwijderen
  5. Dacht ik iets van planten te weten, maar nog nooit van “emers ”gehoord! Leuk om daar wat meer over te weten te komen. Bedankt Zem! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, er is nog zo veel leuks op plantaardig gebied
      We blijven ervan genieten.

      Verwijderen
  6. Zem ben je gehackt ?
    Kijk maar bij mij bij tuinhuisje het vervolg 2, de reacties de 8.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, bedankt voor de info.
      Ik merk geen problemen op mijn blog.
      Ik heb het vermoeden dat die rare reactie een geraffineerde spam is van die Maleisische(?)firma die een voorgaande reactie kopieert en deze plaatst onder hun firmanaam in de hoop dat ze zo dataverkeer krijgen. Bloggers hebben wel eens eerder zoiets gekregen, maar dan in een vreemde taal.
      Ik adviseer je de betreffende reactie te verwijderen.
      Ik houd het wel in de gaten.

      Verwijderen
  7. Een heel nieuwe wereld die voor me opengaat ! Dat lijkt me gaaf om macro's te maken van die kleine garnaaltjes. Met een pola filter om de reflecties van het glas weg te filteren, lijkt me dat best te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zien er nog steeds goed uit, die groene bakjes. En zo'n garnaaltjes zijn ook erg tof, heb ze vroeger ook nog gehad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er nooit spijt van gehad, dat ik met deze diertjes begonnen ben.

      Verwijderen
  9. Wat een bakken heb jij zeg. Je aquariums zien er geweldig goed uit, ik houd ook van veel plantengroei in aquaria en dan die garnaaltjes, superleuk. Helaas kun je hier geen vissen bij houden.

    BeantwoordenVerwijderen