vrijdag 10 juli 2020

Oud is mijn vlinderstruik, maar nog lang niet dood.



In november 2014 schreef ik over mijn oude vlinderstruik (Buddleja davidii) , waarvan het onderstel volledig vermolmd en verrot was. Ik was ervan overtuigd dat ik deze minstens 15 jaar oude struik moest opgeven.
In het voorjaar van 2015 bleken er toch nog levende takken om de dode stobbe heen te staan, en onze hovenier raadde aan deze met beleid te snoeien om de struik nog een kans te geven.
En die kans nám deze vlinderstruik; kijk eens op de foto’s bovenaan en hieronder – nu 5 ½ jaar later – wát een pracht en praal. Minstens 20 jaar oud is deze vlinderstruik nu.



Krachtige nieuwe takken rondom de dode stobbe ( zie hieronder) vormden een grote, vitale struik van minstens drie meter hoog. 


Snoeien doe ik deze nauwelijks meer, de laatste drie jaar helemaal niet. Ook de uitgebloeide bloemen bleven gewoon zitten.
Na de stormcrashes van 2018 en 2019 in de tuin heb ik een soort snoeitrauma opgelopen, zodat ik zaag en snoeimes slechts met grote terughoudendheid hanteer.

Diepe snoei van een struik of boom, zeker als deze wat ouder is, brengt altijd een stevige verwonding toe en samen met ongunstige omstandigheden( vroege of late vorst, droogte) kan het de genadeklap zijn. Zo heb ik een mooie, rijkbloeiende oude boerenjasmijn verloren en mijn dierbare Metasequoia aan de noordkant van het huis. Aan de laatste zal ik nog eens een blog wijden.

Misschien komen de (veelal overdreven) snoeiadviezen voor struiken en bomen door het feit, dat de meeste tuinen betrekkelijk klein zijn, en men daarom struiken en bomen klein wil houden.
Bij de vlinderstruik wordt gezegd, dat de bloemen kleiner gaan worden, als je niet snoeit.
Bij mijn ongeveer 20 jaar oude struik lijken de bloemen nu wel groter dan ooit.


Hetzelfde geldt voor een zes jaar oud jonger exemplaar, een zaailing: 


Ook deze heb ik minimaal gesnoeid. Je ziet dan de weelde van de vlinderstruik, zoals je ze in de Pyreneeën tegenkomt: zo zijn vlinderstruiken kennelijk bedoeld!


Maar de vlinders: waar zijn ze dit jaar? Ik zie slechts een stuk of drie koolwitjes, op weg naar mijn palmkool en mijn eeuwig moes. Als de zon schijnt een zelfde hoeveelheid atalanta’s.
Bedroevend weinig vlinders, vorig jaar waren er meer. ( zie N.B. onderaan)
Wat is er aan de hand? Ons dorp ligt tussen bouwland en hooiland in, waarop geregeld vloeibare mest uit de gierkelders vanuit tankwagens wordt verspreid. Zou dat een reden zijn?
Gelukkig is de insectenrijkdom in de tuin vrij groot. Als het zonnig weer is zoemt er van alles om je heen aan bijtjes, hommels, zweefvliegen, sluipwespen, juffertjes enz.

Hopelijk doet de vlinderstruik toch spoedig zijn naam weer eer aan: de zomer is nog niet voorbij.

N.B. Een dag later ging de zon weer schijnen, waarna minstens 20 vlinders door de tuin dartelden: veel atalanta's, dagpauwogen, koolwitjes, een enkele gehakkelde aurelia en een blauwtje.  Met andere woorden: vlinders houden niet van bewolkt weer met wind en regen en dat kon ik weten ;-)

13 opmerkingen:

  1. Fijn dat die het gehaald heeft. Een vlinderstruik is een pioniersplant, dus typisch niet echt langlevend...
    Ik denk dat het snoeiadvies is ingegeven om de plant permanent te verjongen. Hier worden de planten ieder jaar teruggezet, omdat ze anders teveel schaduw werpen op de rest van de vlindertuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer dan 20 jaar oud is redelijk langlevend ;-)
      Maar de davidii's zaaien zich gemakkelijk uit, dat valt wel op.
      Terugsnoeien doe ik nu alleen de takken, waar ik met mijn snuit tegenaan loop, en dan bijen zou gaan happen.

      Verwijderen
  2. Ik snoei de Vlinderstruiken haast niet alleen de takken die over de paden hangen.Hier zijn ze ook al meer dan 14 jaar oud. (Dor hout gaat lang mee)
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb hetzelfde beleid als jij: overhangende takken over mijn looproute weghalen.

      Verwijderen
  3. Het eerste jaar dat we hier woonden ontdekten we na een lange winter (2012-2013, misschien wel de laatste ?) een enorme vermolmde vlinderstruik. Bij de minste aanraking kwamen de takken los, we haalden hem weg, ook al omdat vlinderstruiken met niet meteen aanspraken, de jaren er voor had ik massa's zaailingen gewied op het postzegelstukje volle grond in mijn stadstuintje. Nu ik dit stukje lees , vraag ik me af of we de oude vermolmde vlinderstruik nog hadden kunnen redden. We hebben nog enkel exemplaren staan, in de buitenrand van de boskant op het oosten op zoek naar licht, beconcurreerd door vlier zaailingen, vanuit de tuin kun je de bloei amper zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vermolmd is, red je niet meer, Cin.
      Maar bij mij zijn destijds krachtige scheuten vanuit het wortelgestel naast de vermolmde stam opgeschoten.
      En uitzaaien, ja, dat kunnen de davidii's wel, bij jou zijn de omstandigheden daarvoor kennelijk heel goed.

      Verwijderen
  4. Ik snoei onze vlinderstruiken - ondertussen 24 jaar oud - elk voorjaar heel kort terug. Ieder jaar uiten ze hun dankbaarheid door me te belonen met grote bloemen in rijke getale.
    Te weinig snoeien verhout mijns inziens de struiken en zorgt ervoor dat ze op termijn openvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Á propos: dat de levensduur van een vlinderstruik kort zou zijn, is hoegenaamd onwaar. Bij mijn ouders staan twee giga Buddleja's van ondertussen bijna vijftig jaar oud.

      Verwijderen
    2. De leefomstandigheden zijn bij jou kennelijk heel goed, waardoor de sterke struiken diepe snoei verdragen en zich steeds weer verjongen.
      Ik heb het jaren ook zo gedaan, maar ik merk nu dat het zonder snoei ook heel goed gaat, én mijn "snoeitrauma" wordt zo ontzien ;-)

      Verwijderen
  5. Hoi Zem,
    dit is toch geweldig zo mooi als je Buddleja het nu doet!!!!!
    Ik snoei mijn vlinderstruiken ook maar heb al een aantal keren gehad dat ik ze kennelijk verkeerd heb ingekort want meestal gingen ze daarna dood. Dit jaar bleef ie zowaar wel weer komen en mooie bloemen te geven waardoor er weer vlinders komen.
    Deze struik van jou ziet er echt prachtig uit met volle "trossen" 😃 Je zal dan ook rijkelijk veel vlinders hebben ;-)
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig zijn de vlinders ook gekomen, toen de zon weer ging schijnen.
      Ik was écht blij!

      Verwijderen
  6. Iedereen een vlinderstruik in de tuin zou ik zeggen en dat ze dan ook nog zo lang meegaan is een extra troef.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat je vlinderstruik het heeft overleefd, en dat hij eigenlijk alleen maar mooier is geworden. In een tuin als de jouwe kan dat ook. Voor vlinderstruiken moet je wat ruimte hebben, we hebben het hier geprobeerd maar dat was geen succes.

    BeantwoordenVerwijderen