zondag 22 januari 2012

Clematis vitalba (bosrank), de schoonheid van een wildebras.



De clematis vitalba ( wilde bosrank) is één van de weinige inheemse lianen. Dat klinkt aantrekkelijk voor liefhebbers van wilde tuinen.
Vanwege zijn woekerende natuur wordt hij wel verguisd.
Hij is inderdaad in staat in een jaar of vier een hele schuur, pergola en een hoge struik of boom te begroeien, en de stam waarmee hij uit de grond komt is dan meer dan duimdik.
Maar hij geeft in juli / augustus, soms tot  diep in september een massa fijne, witte, geurende bloemetjes waardoor je schuurtje of pergola een feesttooi krijgt, en je overwoekerde boom in bloei lijkt te staan. En als toegift zijn de vele zaadpluizen in de winter prachtig, vooral als het zonlicht erop schijnt.
Als hij zich echt gaat misdragen zaag je hem op een meter boven de grond af, dan kan hij opnieuw beginnen.
Bij mij overgroeit hij een schutting en een minstens vijf meter hoge laurierkers. Bij de laurierkers laat ik hem zijn gang gaan, bij de schutting moet ik wel bijsnoeien.
Voor kleine tuinen is hij te woest; hij moet écht de ruimte krijgen.

13 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al jarenlang een Clematis vitalba in mijn tuin, maar hier is hij niet zo'n overdreven woekeraar. Het laatste jaar is hij pas echt flink beginnen groeien, maar hij blijft nog steeds 'beschaafd'...
    Gebloeid heeft ie nog niet, maar omdat hij vorig zomer zo gegroeid is, hoop ik dat het dit jaar zover is.
    Hier groeit de bosrank in een (ongeschoren) heg, een groeiplek waar je hem in de natuur ook wel ziet.

    Ik vind het altijd zo mooi om de twijgen die in de winter echt dood lijken, in het voorjaar plots weer te zien botten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @AnneTanne
    Hopelijk komt hij dit jaar bij jou in bloei. Ik heb de indruk dat de bloei optreedt wanneer de uitlopers voldoende licht en zon krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hé, zo'n Bosrank! Bij ons groeit ie over de biezebeis (de schommel) - zo heeft dat ding ook een tweede nut, naast kinderplezier uitlokken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik jaren geleden een wandeling maakte in Zuid Limburg kwam ik ze overal in het wild tegen. Ik wist niet wat ik zag, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ biodiverse
    Dan kunnen de kinderen straks ook lekker in de lianen hangen.
    @ Beppe Peetje
    Dat ze in Zuid Limburg massaal voorkomen ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze clematis kan er wat van zeg.
    Ik denk dat ie voor mij tuintje wat te ambitieus is.
    Ik heb een paar clemtissen die ik in de hand weet te houden maar of dat bij deze ook zou lukken?
    Zem dank je wel voor je fijne reactie op mijn blog.

    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Laatst liep ik hier in Emmeloord door een stukje bos met de hond, op een gegeven moment zag ik een heel raar vervormde 'boom'. Toen ik beter keek bleek het een klimplant te zijn, en achteraf dus de clematis vitalba! De klimplant heeft op 1 meter hoogte een stam-diameter van zeker 10 cm! en wel 15 meter hoog. Op 2 meter hoog hing een liaan als een schommel naar een andere boom toe, en deze kon met gemak mijn 80 kg hebben. Je begrijpt natuurlijk dat ik toen wel een klein stekje mee moest nemen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig!
    Heb in Winterswijk een bosje waar ook een wilde clematis staat.
    Schat dat hij zo'n 8m. hoog in een eik klimt.
    Heel erg kalkrijke grond; op 100 m van de Kalk & mergelgroeve.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hier staan ze ook volop waar ik woon
    zuidlimburg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. beetje gekke vraag: voor een make-up editorial wil ik graag gebruik maken van mooie transparante bloemen/zaden https://nl.pinterest.com/lotteconcepts/texturenature-stuff/

    Ik heb echter geen idee wanneer deze plant de mooie transparante "plus" toont? well tijd van het jaar is dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pluizen verschijnen nu al bij de uitgebloeide bloemen. Maar dat prachtige transparante zie je vooral bij doorvallend licht in de winter.

      Verwijderen
    2. Vorig jaar gestart met een geveltuin en via natuurpunt een bosrank vitalba gekocht. Die is mooi geleid beginnen groeien langs de gevel(zeker 8-10m volgegroeid). Op het moment dat hij ging beginnen bloeien(oktober), bleek hij echter vol bladluizen te zitten. Daar ik zag dat er mieren zaten en las dat mieren bladluizen aantrekken, plaatste ik een mierenlokdoos bij de stam. Begin november heb ik toch uit wanhoop gespoten met een chemisch middel tegen bladluizen. Gevolg is dat de bladluizen weg zijn doch de bloempjes zijn nooit opengegaan en de blaadjes zijn merendeels verwelkt (vooral bij de stam- de uitersten zijn nog mooi groen). Geen mooie pluizen dus... Ik weet nu niet wat ik best doe met de snoei. Tot op 50cm of niets doen?

      Verwijderen

    3. Als er luizen op de plant komen, wil dat zeggen dat de plant mogelijk toch wat zwak is. Hoewel hij goed aan de groei is gegaan en dat is weer een goed teken.
      Je zou - nu de plant in winterrust komt - hem lekker kunnen vertroetelen door een laag van 2 tot 3 cm goede compost om de voet heen te leggen. Een handje kalk in het vroege voorjaar vindt de clematis ook fijn. De plant wordt daar sterker van.
      Kijk eens of de plant in het voorjaar weer over de hele lengte uitloopt. Zo niet, dan snoei je hem terug tot de plek waar de groei eindigt.
      Ik zou liever de luizen laten begaan, dan een chemisch middel gebruiken. Een lavendelpotplant naast de clematis zou de mieren wat tegenhouden.
      Succes volgend jaar!

      Verwijderen