woensdag 21 november 2018

De bijzondere schoonheid van de Japanse esdoorn en de Aziatische kardinaalshoed.


Anderhalve week geleden waren we op een kille dag in het Belmonte Arboretum in Wageningen.
Ook qua ligging aan de Rijn één van onze mooiste Arboretums.
Mijn aandacht werd getrokken door de Japanse esdoorn (Acer Palmatum) zie bovenste foto -  en de Aziatische kardinaalshoed (Euonymus hamiltonianus).

Natuurlijk versmaad ik de meer inheemse esdoorns niet, nóch de Europese kardinaalshoed, maar zowel de vorm als de herfstkleur van de genoemde Aziatische variëteiten zijn wel heel mooi én volledig winterhard in onze klimaatzone.

De Acer palmatum heeft mijn bijzondere belangstelling. Ik heb een paar exemplaren als boom in pot (bonsai) – zie vorige post – en vooral de voor- en najaarskleuren zijn prachtig vlammend rood.
Op de foto’s die ik maakte van de mooiste exemplaren in het Arboretum zie je ook hoe elegant de vorm van deze Acers is. Ze hebben daar de ruimte gekregen in volle glorie de takken te kunnen spreiden.


De naambordjes met de volledige naam van de palmatums heb ik niet altijd tussen het groen kunnen vinden óf vergeten te fotograferen.



Mensen, die de kardinaalshoed in de tuin hebben, is het al opgevallen hoe veel grote en prachtig gekleurde vruchtjes dit boompje dit jaar heeft gevormd, ondanks de droogte.
Ik heb al eerder twee posten gewijd aan deze Euomymus europaeus.
In het voorjaar geeft deze aan de bezitter nogal wat ergernis vanwege de talloze rupsjes van vooral de kardinaalsstippelmot, die met de neerhangende spinsels een complete horror scène kan maken van het uiterlijk van deze boom. Daarom zet je hem wat achteraf, je let er niet op en altijd zal de boom zich weer herstellen om je in het najaar te belonen met de meest mooie vruchtjes. De foto hieronder maakte ik onlangs van de vruchtjes van een exemplaar in onze eigen tuin:


De Aziatische vorm, Euonymus hamiltonianus, kende ik eigenlijk helemaal niet, totdat ik een paar prachtige oude exemplaren in het Arboretum zag. 
Ze vielen vooral op door een ongelooflijke hoeveelheid vruchtjes met een typische licht roze paarse kleur.




Deze oude stammen zijn indrukwekkend:


En dan toch nog zo royaal vruchten kunnen dragen:



16 opmerkingen:

  1. Absoluut prachtige bomen (ook qua vorm), en mooie kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleuren worden nu snel minder, het meeste blad ligt op de grond na de stevige noordoosten wind van heen paar dagen terug.

      Verwijderen
  2. Ja, van dat soort kleurrijke en bijzonder gevormde bomen kun je zeker in deze tijd van het jaar niet snel teveel zien.
    Dat de kardinaalshoed een topjaar heeft, heb ik onlangs in de Ecokathedraal wel gezien. Sommige twijgen waren er niet alleen rood, maar ook zwaar van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste dagen is veel blad afgewaaid, de bomen worden snel kaal en winters.

      Verwijderen
  3. Prachtig, het Belmonte is zo mooi......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal zijn we er in het voorjaar, maar het najaar is ook prachtig.

      Verwijderen
  4. Heel interessante post Zem, dit zijn duidelijk soorten om te onthouden. Die arboretums zijn daarvoor van onschatbare waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar zie je, als het goed is, de bomen in hun volle glorie.

      Verwijderen
  5. Dat zijn mooie bomen dat rood doet het zo mooi in de tuin.
    De kardinaalmuts komen wij veel tegen in de duinen en de
    stippelmot zien wij ook veel in de duinen en soms zie je geen
    struik meer maar alleen hellemaal in spinrag ingepakte struiken.
    Als je dan goed kijkt zie je ontelbare kleine rupsjes krioelen in het web.

    Ik wil je nog bedanken voor de duidelijke uitleg dat is van
    onschatbare waarden.

    Zem bedankt voor het delen van de foto's en je kennis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan, Erica!
      Die stippelmot doet precies, wat jij beschrijft. In de tuin liep ik dan nietsvermoedend langs de kardinaalsmuts pal met mijn snuit in de rupsdraden.
      De volgende keer keek ik beslist wel waar ik liep.

      Verwijderen
  6. Hoi Zem,
    wat een prachtige boom is die Japanse esdoorn (Acer Palmatum) van de bovenste foto!!! Echt ene plaatje om te zien. Nu mag ik ook graag bomen zien hoor maar ik ben er dit jaar (en ook vorig jaar) niet echt aan toegekomen zal ik maar zeggen. Je foto's zijn ook heel erg mooi . Wij zijn eens (maar dat was in de zomer) eens in het Arboretum, poort- bulten in de Lutte geweest en dat was ook helemaal geweldig om te zien. Jij hebt hier hele warme kleuren en die vind ik zelfs nog mooier :-)
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, wij zijn vorig jaar ook in Poort-Bulten geweest, ook heel mooi.
      Je zou haast bij een mooi Arboretum willen wonen om er het hele jaar door te kijken. Maar ja, jij woont al bij een bijzonder natuurgebied en ik heb ook niet te klagen, vind ik :-)

      Verwijderen
  7. Goedemorgen Zem,
    Wat een brilliant idee om in de herfst naar het Arboretum te gaan en al die prachtige herfstkleuren te aanschouwen. Super mooi!!
    Heerlijk weekend gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was prachtig en het is alweer voorbij, Marijke.
      Alle kleur is weg: kale bomen.
      De natuur gaat nu in rust.

      Verwijderen
  8. Dank je Zem ik heb jou ook gelinkt.
    Wanneer ik reageer moet ik goed opletten
    Google + dringt altijd voor.

    Nog een fijne avond Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Erica.
      Google plus schijnt toch door Google te worden beëindigd, las ik. En dan toch nog durven voordringen ;-)

      Verwijderen