zondag 13 januari 2019

Zwammen en bloesem.



Het grauwe, donkere weer van de afgelopen dagen lokte niet bepaald uit tot verkenningen in de tuin. Desondanks deed ik de ronde met mijn fototoestel.
Het meest interessante vond ik op de oude dode stam van de roodbladige sierkers. De daarop aanwezig boomgaard vuurzwam (Phellinus tuberculosis), die de oorzaak was van de dood van de boom, had zich uitgebreid. Een ander beeld dan twee jaar geleden


Hoe boeiend is het toch om dood hout te laten staan en het verval te observeren.
Aan de noordkant van de stam waren elfenbankjes (Trametes versicolor) ontstaan: (zie ook op de allereerste foto van onderaf genomen)


Even verderop op de takkenril zag ik een minder feeërieke substantie op een dode tak. Het leek meer op een product van de duivel. Na wat googlen bleek het de zwarte trilzwam (Exidia plana nigricans) te zijn, in het Engels “Witches’ butter” genoemd en in Noorwegen trollenboter.


Het sombere, donkere weer leek wel wat met mij op de loop te zijn.
Kennelijk was ik aan de vrolijker aandoende bloemekes voorbij gegaan:

een dapper doorbloeiend muurleeuwenbekje:


een bepaald voortijdige kamperfoelie:


de winterjasmijn


en de hele winter doorbloeiende en heerlijk geurende Viburnum Bodnantense ‘Dawn’



17 opmerkingen:

  1. Ja als je er oog voor hebt zie je heel veel.
    De paddenstoelen lijken nu een inhaalronde te doen.
    Water krijgen we de laatste tijd veel, maar of het genoeg is.
    Wind is er ook genoeg, de wilgen hebben behoorlijk te lijden onder al dat geweld
    Nog even en dan is het gelukkig LENTE.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bolletjes steken hun sprietjes al boven de grond: tekenen van lente.
      Maar onze sloot heeft nog steeds niet meer dan een laagje water.
      En of we nog echte winter krijgen: het kan nog.

      Verwijderen
  2. De wintertuin, die er ogenschijnlijk doods uitziet, zit vol leven. Je moet het alleen willen zien. Op speurtocht gaan in eigen tuin is nu boeiender dan ooit.
    Mooie, duidelijke foto's, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Menck.
      Onze troost is, dat er leven zit in veel, wat dood lijkt te zijn.
      Dat helpt ons door de sombere dagen heen.

      Verwijderen
  3. Dat was toch weer een mooi rondje, Zem. Je staat er soms verstelt van wat voor mooi, klein spul er her en dér te vinden is. Dode bomen zijn daar een mooi voorbeeld van, maar ook op betonnen palen en grafmonumenten heb ik vooral mooie kostmossen gezien.
    De kleine bloemetjes doen het goed om nog wat kleur en fleur te brengen in deze donkere en natte tijd. Wat mij betreft mag het winter worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt erop, dat je je stukje winter gaat krijgen, Jan.
      Veel "dood" materiaal biedt vaak een plek aan prachtig plantaardig en dierlijk leven, zoals je al zegt. Korstmossen en mossen: zo mooi.

      Verwijderen
  4. Altijd wat te zien in een tuin. Maar het weer mag wel iets minder triestig zijn. Dat grijze en natte gedoe ben ik al een beetje beu alhoewel de grond nog heel wat regen kan gebruiken na die kurkdroge zomer. Ach we moeten het toch nemen zoals het komt. Hartelijke groeten Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Rob, we zien allemaal de noodzaak van veel regen om de grondwaterstand aan te vullen.
      Maar al die regen is minder goed voor de stemming. Wat doet een zonnetje toch veel.

      Verwijderen
  5. Wonderlijke dingen hé, die paddestoelen, zwammen en aanverwanten. Mooie foto's!
    Het sombere begint ook wat op mijn gemoed te werken. Hoewel ik dat wat opgelost heb door wat extra Helleborussen te kopen en Primula's in de schaal op de tuintafel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Geke. We moeten wel wat bedenken als tegenwicht voor het sombere weer.
      Een bloemetje vrolijkt dan wel op!
      De Helleborussen en de Primula's kunnen naderhand dan ook nog eens in de tuin.

      Verwijderen
  6. Wat is er toch veel te zien in de tuin als we er even de tijd voor nemen .Wat apart die zwarte zwam.Ik zie hier al puntjes boven de grond van bolletjes .Mooie foto's van je tuin ontdekkingen
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gelukkig zien we in de tuin al de voorboden van het komende voorjaar. Kleine sprietjes, maar het komt!

      Verwijderen
  7. Ik zie het helemaal voor me Zem, hoe jij met je camera een rondje tuin doet. Je ziet één zwam en dan nog een andere en nog meer. Geweldig toch. De meeste mensen gaan er volgens mij aan voorbij, maar er is zó veel te zien buiten. Als ik vanaf mijn veranda over de tuin kijk, zie ik ook niets bijzonders, maar als je goed kijkt is er zo veel om je over te verwonderen en van te genieten.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Janneke, je zult vast dezelfde ervaringen opdoen in je tuin. De ronde doen en overal naar kijken levert altijd wel een leuke ontdekking op, in elk jaargetijde!
      En nu gaan we nog een stukje winter tegemoet.

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    dood hout geeft weer leven aan andere organisme en dat laat je hier ook heel goed zien. Die zwarte trilzwam heb ik maar een keer in mijn leven gezien dus ik ben verrast dat jij hem zowaar in je eigen tuin hebt :-)
    Ook de kamperfoelie en de jasmijn doen het heel goed. De Viburnum Bodnantense zie ik hier echt ook overal in bloei staan!!!
    Nu schijnt er toch echt winterweer aan te komen dus we zullen zien.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, als jij de zwarte trilzwam nog maar één keer hebt gezien, dan zegt dat wel wat. Er ontgaat jou niet veel als je buiten rondloopt.
      Dus ben ik extra blij met deze vreemde zwam hier in de tuin.
      Nu gaat alles lekker koud worden eerst ;-)
      Liefs van Zem.

      Verwijderen
    2. Klopt, ik zie meestal best wel veel maar meestal zie ik paarse en gele trilzwammen en soms witte. De zwarte heb ik echt nog maar een keer gezien. Heerlijk dat je die in eigen tuin kon vastleggen.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen