vrijdag 24 april 2020

Stagneren in het Covidium.


Nu we allen verplicht smetvrees hebben én paranoïde reageren op de medemens die ons te na komt én we op z’n tijd ook nog eens hypochondrische trekjes vertonen, zie je de tot huisarrest veroordeelde mensen daar heel verschillend op reageren.


Met bewondering kijk ik naar diegenen, die hun onrust sublimeren met een onvoorstelbare dadendrang: ze ruimen hun huis op, restylen hun interieur na getimmerd, gezaagd, gespijkerd en geverfd te hebben.

Dán diegenen, die dat wel willen, maar die elke dag weer blijven hangen voor de drempel van hun innerlijke blokkade.
Tot die laatste categorie behoor ik.

De verfkrabber ligt al anderhalve maand klaar om de bladders van de binnenkozijnen te krabben, ze netjes te schuren, te gronden en daarna fantastisch strak in de lak te zetten.
Eén keertje heb ik gekrabd, een beetje geschuurd en een tikje gegrond. Je ziet de bladders er dan ook nog doorheen.
Huis poetsen? Kom op: als ik maar door de ramen kan kijken naar het ontluikende voorjaar. Die zijn dus – zij het niet streeploos - gezeemd:


Schilderen en tekenen op mijn kamertje? Plotselinge vrees voor het witte vlak.
Krant lezen? Te veel.
Nieuws checken op de smartphone? Steeds minder.
De boze buitenwereld in? Nog lang niet.
Potgrond kopen? Online bestellen en op een pallet tot aan de schuur laten bezorgen.
Plantjes zaaien, verspenen, verpotten? Ja, heerlijk, uren lang.
Scharrelen in de tuin, de planten bekijken, luisteren naar de vogels, insecten voorbij zien zoeven, het oranjetipje voorbij zien fladderen: heerlijk, de tuin is een zegen.

Waardplanten van het oranjetipje, witte tweejarige judaspenning en de vaste judaspenning: 

  

En ‘s avonds, toch fysiek moe, dat mooie boek van de stapel pakken en nog een uurtje lezen.
En ‘s nachts vooral niet op het verkeerde uur wakker worden en gaan bedenken wat er van de tuin, de bonsai’s en de poezen moet worden als het virus ons serieus te pakken krijgt.


23 opmerkingen:

  1. Hey lief mens wat heb je het heerlijk opgeschreven. Kon wel een kind van je zijn (lol). Ik kijk het nieuws nog maar 1x per dag. We weten allemaal dat positief nieuws geen nieuws is helaas.cijfers die niks zeggend zijn.je koopt er niks voor. Ramen wassen is ook niet mijn hobby.veel moois in je tuin en lekker daar van genieten. En je weet voor alles komt een oplossing. Het is nu belangrijk dat mensen hun geduld niet verliezen. We maken gewoon van iedere dag een feestje.
    Maak er een mooi weekend van
    Liefs marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geduld is niet mijn beste eigenschap, Marijke. Maar in dit geval ontkomen we er niet aan, deze eigenschap van voedsel te voorzien.
      De tuin helpt.

      Verwijderen
  2. Ik behoor tot de eerste categorie. Gelukkig maar, anders draaide ik mogelijks dol.
    Maar het is zoals je zegt: de tuin is in deze bange tijden een ware zegen, een toevluchtsoord en een bron van onuitputtelijk genot.
    Net als jij raadpleeg ik de nieuwsmedia met mate. Soms lees ik alleen maar de koppen boven de artikels.
    Schilder- en tekengerief ligt op me te wachten. Voor als het regent, that is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, voor als het regent: anders is de roep van de tuin niet te weerstaan.

      Verwijderen
  3. O ja: die eerste foto, is dat een Acer palmatum atropurpureum? Hoe doet hij het in je tuin? Ik ben van plan er ook eentje aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze prachtige Acer palmatum stond hier al toen we hier 24 jaar geleden kwamen wonen. Altijd tussen de hoge coniferen ingeklemd. Toen die vorig voorjaar gekapt moesten worden, herrees de zorgvuldig gespaarde rode Acer. Dit jaar toomt hij nog meer zijn pracht.
      Ik heb hem altijd beschouwd als de Acer palmatum atropurpureum, maar 100% zeker ben ik niet.

      Verwijderen
  4. Echte dadendrang en daar vervolgens ook wat mee doen is me de afgelopen jaren geleidelijk ontglipt. Zeker sinds het begin van de coronatijd kom ik eigenlijk niet verder dan wat rommelen en heen en weer drentelen in de tuin. En ik probeer nog steeds enkele malen per week op een rustig plekje in de natuur op te zoeken om lucht en ruimte om me heen te hebben.
    Jammer dat het oranjetipje ontbreekt op haar waardplant.
    Maak er een mooi weekend van, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overmatige dadendrang zal je ook geen goed doen, Jan.
      Het nis al fijn, dat je er weer op uit kunt trekken.
      Toen ik, na het oranjetipje gespot te hebben,wegrende om mijn fototoestelop te halen en weer terugkeerde, was het beestje niet meer te vinden, helaas.

      Verwijderen
  5. Ik behoor tot categorie 1.5 . dadendrang beperkt zich tot buiten (alhoewel ik vorige week ook de vensters heb gepoetst, aan de buitenkant dan wel te verstaan).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-)
      Als er al dadendrang bij mij optreedt, vindt deze eveneens plaats in de tuin.

      Verwijderen
  6. Eigenlijk veranderd de corona crisis niet zo heel veel aan mijn dagelijks of liever seizoensritme, de dadendrang speelt zich volledig af in de tuin, zaaien, opkweken en aanplanten, nieuwe bedden aanleggen en ook al volop kruiden oogsten en drogen voor thee, keuken en verkoop. De laatste keer dat ik ramen lapte waren het die van de serre en het poetsen bewaar ik voor regendagen (waarvan we er tot nu toe slechts eentje hebben gehad, dus nee netjes is het hier niet). De lente rolt zich dit jaar dan ook nog eens uit aan een sneltreinvaart, nog geen mei en op de lindeboom na staat alles al volop in blad, waardoor ik het gevoel heb zelf ook harder te moeten gaan qua zaaien en planten. Bizar genoeg heb ik zelfs meer sociaal contact, weliswaar online of op 1,5m afstand, dan voor corona. De zonen zijn 24 op 24 thuis en vragen bijkomende aandacht. Nog nooit zo veel met de buren gepraat, familieleden aan de telefoon gehad en gechat met oude en nieuwe vrienden via messenger of whatsapp. Terwijl de rest van de wereld eindelijk iets vertraagd, heb ik indruk de enigste te zijn die moet zegt druk, druk, druk. Ik kijk bijgevolg en al uit naar eind mei, niet omdat de maatregelen dan al wat zullen versoepeld zijn, maar omdat het meeste dan eindelijk in de grond zal zitten. Pas op ik klaag niet, dit is wat ik wou, leven op het ritme (en) van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeiend kijkje in jouw interessante buitenleven, Cin.
      Het is een voorrecht om te kunnen leven volgens je diepste wens op een prachtig stukje grond.
      Corona verstoort dit gelukkig niet, maar blijf alert!
      Hartelijke groeten.

      Verwijderen
  7. Mooi beschreven, Zem. In deze maand waarin het niet regende, was ik van zonsop- tot zonsondergang in de tuin. Met als gevolg dat het in huis een stoffige bende is en een textielberg naast de strijkplank ligt. Maar wat geeft dat, zo blij dat ik niet meer in het westen woon! Corona is hier gevoelsmatig redelijk ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Als je het stof maar niet laat opwaaien" zeg ik dan wel eens ;-)
      Maar dit leven in Groningen heb je zo lang gewild, heerlijk dat je er nu zo volop van geniet!
      En inderdaad: in noord Groningen is corona nóg verder weg dan hier in
      zuid-oost Friesland.

      Verwijderen
  8. Heel mooi verwoord. Wat je laatste zin betreft. Niet doen, dat gepieker is niet gezond. Je moet daar pas aan denken mocht het zover zijn. Wees er nu maar zeker van dat er genoeg rond jou zijn die gepaste hulp zullen bieden. En zo niet, lanceer dan een hulpkreet via je blog. Wedden dat dat helpt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je bemoedigende woorden!
      Piekeren is nooit effectief, ik weet het, alles voltrekt zich altijd anders dan je denkt. Gelukkig slaap ik doorgaans goed.
      En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en we mogen ons bevoorrecht weten met huis en tuin.

      Verwijderen
  9. Mmmm... Ik hoor eerder bij de tweede. Denk ik. Bij vlagen bij de eerste, meestal bij de tweede. Behalve wanneer het op de tuin aankomt. Dan hoor ik absoluut bij de eerste. Met het gevolg dat binnen dus euh... niet echt veel gebeurd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij vlagen heb ik gelukkig ook nog wel eens een energiegolf "voor binnen".
      Dat moet ook wel, want het moet wel een béétje leefbaar blijven daar, nietwaar..
      We doen het dus ongeveer op dezelfde manier, Myriam ;-)

      Verwijderen
  10. Hallo Zem,
    Wat heeft het mij een moeite gekost om een reactie te plaatsen, maar de aanhouder wint. Mijn energielevel is ook heel laag, ik ben telkens heel erg moe.
    Maar gelukkig krijg ik energie van de tuin en de vogels.
    Het zijn vaak de kleine dingen die mij erover heen trekken om toch door te gaan.
    Ook ik zou heel graag weer willen schilderen alleen al de lucht van olieverf opsnuiven, maar dat komt ook wel weer.
    We blijven moet houden en geven niet op.

    Zem ik ben blij dat ik eindelijk een bericht bij je achter heb kunnen laten.
    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proficiat, Erica,het is je gelukt dit digitale probleem op te lossen:
      leuk dat je weer kunt reageren.
      Moed houden, Erica, de schoonheid van de natuur in je tuin helpt je erdoor. En de vogels zitten nu op hun hoogste energieniveau: de koolmezen vliegen af en aan om hun jongen van eten te voorzien.

      Verwijderen
  11. Hoi lieve Zem,.
    ik begrijp je maar al te goed. Dit vreselijke virus is nog lang de wereld niet uit en al helemaal miet zolang men er nog geen goede oplossing voor heeft! Blijf lekker in je tuin en daar ben je ook het veiligste.
    Ik moet wel naar buiten want ik moet nog steeds naar mijn werk maar dat hoort erbij en nu helemaal.
    Ik vind je blog echt onwijs mooi en je hebt het ook werkelijk heel mooi omschreven.
    Veel liefs en een hele dikke knuffel van mij (oké virtueel dan),
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Helma.
      Als je naar je werk moet, dan kun je niet anders. Ik hoop van harte dat je je werk in veilige omstandigheden kunt doen!
      En verder blijft het dagelijks een heerlijk voorrecht om een tuin te hebben.
      Een dikke knuffel terug: online durven we nog veel ;-)

      Verwijderen
    2. Ja hahahaha.... online durven we inderdaad nog wel.
      Het is veilig werken hoor op mijn werk ;-)

      Verwijderen