woensdag 1 april 2020

Moois in de tuin.


Een geluk bij een ongeluk is, dat we deze corona-ellende meemaken in de tijd, dat het voorjaar aan het doorbreken is. Elke dag meer licht, uitbottend groen, vrolijke vogelgeluidjes, straks hopelijk comfortabeler temperaturen: de natuur geeft ons troost en afleiding.

Mijn man en ik komen vrijwel niet meer verder dan huis en tuin: we hebben beiden bronchiale problemen in onze voorgeschiedenis en het virus houdt van onze leeftijdscategorie.
Met enig online-strategisch beleid lukt het om de boodschappen aan huis bezorgd te krijgen.

Met soms enige moeite lukte het de afgelopen dagen om de mannen, die de glasvezelkabel van de KPN langs ons huis aan het aanleggen zijn, op anderhalve meter afstand te houden.
Over een paar dagen moeten ze de kabel naar ons huis toe zien te krijgen. Dan schieten ze de kabel ondergronds door een stuk voortuin naar de vastgesteld plaats vlak bij ons huis.
En dat kan ik er nu eigenlijk niet bij hebben, wie aan mijn tuin komt, komt aan mij ; – )

De vage ongerustheid tot de coronadoelgroep te behoren en zorgen om je geliefden kost toch energie.
Wat voorheen “smetvrees” werd genoemd, wordt nu geacht tot je normale gedrag te behoren. Hoe lang blijft het virus op papier, karton, plastic, metaal zitten? Moet ik daar ook al rekening mee houden of draaf ik dan door in het nu voorgeschreven "neurotische" handelen?

Het geïsoleerd zijn op zich kost ons niet zoveel moeite, al zou je je familie en vrienden weer graag lijfelijk zien. We zijn altijd al huismussen geweest en vermaken ons uitstekend in en om huis.
Als tegenwicht voor de permanente stroom van verontrustend nieuws probeer ik goede boeken te lezen, het schilderen weer op te pakken, mooie dingen te bekijken, online en vooral ook in de tuin.

Daar is nu veel te zien, het mooiste toon ik hieronder.

De beeldschone donkerpaarse bloempjes van de Akebia trifoliata, een vroegbloeiende klimplant die tegen de pergola tussen de klimop groeit,  zijn vooral prachtig bij zonlicht:




 Mijn volgende favoriet is een in de herfst geplant bolgewas, een witte hondstand (Erythronium "White Beauty"):

 In mijn nieuwe bosje bloeit het groepje nu al prachtig met wondermooie bloemen:


Mijn sterke gele hondstand (Erythronium Pagoda), die op een andere plaats al jaren terugkomt, staat nog in de knop.

De Corydalis (helmbloem) zaait zich overal in de tuin royaal uit, een prachtig stinzeplantje:



 De schattige, kleine scilla'tjes zijn helaas maar schaars in de tuin aanwezig:



 Datzelfde geldt voor de bosanemoontjes. Die lijken te verdwijnen op de plaatsen, waar ik de wortelstokjes ooit heb geplant. Toch heb ik honderd exemplaren in het nieuwe bosje gezet in de afgelopen herfst. Daarvan zie ik nu slechts op enkele plaatsen het blad. Hopelijk slaan ze later toch aan.



 De elfenbloem lijkt ook maar op één plaats goed te gedijen:




Het zelfde geldt voort het lenteklokje (Leucojum vernum), slechts één steeds terugkerend exemplaar:


De mahonia bloeit al langer met een heerlijk geurende bloem:



Maar het speenkruid geeft een vrolijk geel tapijt door een groot deel van de tuin:



 Tot slot de vroege, miskende nectarleverancier voor vroege hommels en bijen, de paardenbloem. Ik ga ze steeds meer waarderen:

 Van harte hoop ik dat jullie gezond blijven!

27 opmerkingen:

  1. Als je die hele reeks aan mooie planten in je tuin staan hebt, loont het de moeite om regelmatig op pad te gaan. Die hondstanden en Corydalis staan nog op mijn wenslijstje. Knappe fotoreeks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een wandeling door de tuin levert nu elke dag meer verrassingen op, dat zal voor jouw ook zeer herkenbaar zijn.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie foto's Zem .De Akebia had ik in mijn vorige tuin echt een prachtige plant ,na de bloei een zee van groen .Ook de Mahonia is prachtig en hier in de gemeente tuin bloeit het speenkruid volop .Gek genoeg is geel niet echt mijn kleur maar nu kan ik er zo van genieten .Zelf nog niets in de tuin .Blijf voorzichtig en gezond samen met je gedaan omdat ik veel te moe ben maar ik zie van alles opkomen wat ik niet echt herken ,dus ik wacht nog maar even af voor ik voorzichtig begin .Ook wij vinden het niet erg om veel thuis te zijn maar tja ik moet er toch regelmatig uit voor de boodschappen omdat we geen diepvriezer hebben en weinig bergruimte .Wees voorzichtig samen met je man en blijf gezond
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor mij is geel niet écht mijn kleur, maar zo hier en daar een geel accent: ja, dat hoort er gewoon bij.
      Ik wens jou en je man ook het allerbeste toe, Elisabeth!

      Verwijderen
  3. Het is een rare en nare tijd, Zem. Vooral de onzekerheid over hoe lang dit duurt, vind ik lastig en vervelend. Zo lang het kan, blijf ik een paar maal per week toch even een ritje maken. In gebieden als de Jan Durkspolder en verder bij Earnewâld heerst nu nog meer dan anders een weldadige rust. Ik heb die ruimte om me heen af en toe echt even nodig. Maar eerlijk is eerlijk erg veel plezier beleef ik niet aan mijn fotokuiertjes.
    Je mooie foto's hierboven bekijkend, bedenk ik me dat de nog steeds boven de markt hangende excursie met rondleiding door je domein er ook dit jaar niet van lijkt te komen. Als jij er nou lekker van blijft genieten, en daar af en toe weer wat mooie foto's van maakt, dan geniet ik een toch een beetje mee.
    Hartelijke groeten, ook aan je eega.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik zeker, Jan, jou laten meegenieten van wat ik allemaal in de tuin tegenkom. Tot de "rondleiding" wél kan plaatsvinden.
      Het kan niet anders, dit gaat weer voorbij en dan komen er weer betere tijden. Intussen blijven we elkaar virtueel op de been houden!

      Verwijderen
  4. De handstand staat er echt prachtig bij, maar alle rest staat er ook duielijk kleurrijk te wezen.
    Verzorg je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We doen wat mogelijk is en intussen genieten we van de tuin.
      Wat een zegen is het, een tuin te hebben!

      Verwijderen
  5. Hondstand, na meerdere pogingen om het op te kweken uit zaad, kocht ik me vorige herft toch maar enkele bolletjes, het is nog wachten op de bloei. De cordyalis die ik op hetzelfde moment heb gekocht lijkt het helemaal niet te doen,ik vrees dat die dus helemaal niet is aangeslagen. Bij wijze van troostprijs wacht ik dan maar op de bloei van de holworteldie er al eerder stond. De akebia verplaatste ik vorige herfst naar het bos, waardoor ik er nog niet heb op gelet of de bloei al is begonnen, dat is alvast het eerste wat ik morgen ga checken, dank je om me er attent op te maken. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de tuin heb en in een dunbevolkte omgeving woon, eigenlijk veranderd de coronacrisis niet zo heel veel aan mijn dagelijks doen en laten , behalve dat ik het een pak drukker heb dan anders, omdat ik sinds het begin van de crisis samen met enkele anderen een lokaal gerichte facebookgroep heb opgezet en beheer, waarbij we vraag voor hulp en aanbod op elkaar af trachten te stemmen. Hou het verder gezond Zem en die kabelmannen zijn zo weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps, net even nagekeken 't is omgekeerd, de helmbloem stond er al , maar ik kocht vorig najaar holwortel.

      Verwijderen
    2. Dan heb je het nu druk met wel een hele nuttige en goede tijdsbesteding, Cin.
      Maar buiten dat zul je vast ook veel genieten van je tuin en alles wat daar gebeurt. Elk jaar zal het daar meer naar jouw hand gaan staan met de hulp van de natuur!
      Een hele hartelijke groet van Zem.

      Verwijderen
  6. We hebben twee jaar geleden bij mams een Akebia geplant tegen een kwijnende kers. Ik moet haar bij het volgende telefoon gesprekje eens vragen of ie al bloeit. Wat een moois in je tuin! Geniet er maar van en blijf gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloei van de Akebia is niet erg opvallend, je moet er écht goed naar kijken.
      Zulke schoonheden geven hun moois niet zo maar prijs ;-)

      Verwijderen
  7. Op de zogenaamde "coronadoelgroep" valt geen leeftijd te plakken; COVID-19 slaat toe in elke leeftijdscategorie. In België was dat de laatste tijd vooral bij dertigers-veertigers, die in deze bange tijden vaak wél nog actief zijn op de arbeidsmarkt.

    Van het virus weet ik dat het tot drie uur actief op plastic aanwezig kan blijven. Daarna sterft het af.

    Prachtige foto's, Zem! Het lijkt wel alsof ik een wandeling door mijn tuin maak. We hebben duidelijk dezelfde plantensmaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dit is nog maar het begin van de mooie tijd in de tuin, Menck.
      Gelukkig maar, die troost hebben we echt nodig.
      Ik hoor ook dat in Zuid Holland jongeren worden getroffen door het virus.
      Laten we met zijn allen ons best doen om het te weerstaan / doorstaan!

      Verwijderen
  8. prachtige planten in je tuin, altijd weer genieten wat er in het voorjaar opduikt. Mooie foto's! Sterkte met alles, keep safe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalig, al die mooie planten zien opkomen! Wij komen ook amper verder dan onze tuin, en daar voelen we ons prima bij. Geliefden en vrienden mis je wel, maar alle verdere heisa echt niet. Dus, ik snap je helemaal! Goed voor jezelf blijven zorgen, en genieten van de klei e gelukjes 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie.
      Gelukkig geeft de tuin nu elke dag nieuwe verrassingen én het weer is zonnig en warm. Daar knappen we van op!

      Verwijderen
  10. We boffen dat we van de natuur houden, er is zoveel te zien. Daarom blijven we ook optimistisch.
    Liefs Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig die Akebia! Bij mij zijn de bosanemoontjes ook zo goed als verdwenen. Zouden de droge zomers daar iets mee te maken hebben?
    Blijf genieten van je tuin Zem! En hou je gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou best kunnen dat de wortelstokjes van de bosanemoontjes niet van uitdrogen houden.Wel erg jammer, als ze verdwijnen.
      En met deze dagen is het écht genieten in de tuin!

      Verwijderen
  12. Hoi Zem,
    het is ook werkelijk een hele nare tijd en niemand weet hoe lang dit gaat duren en/of wanneer er een remedie voor komt die dit virus kan stoppen.
    Ik ben mantelzorger voor mijn 87-jarige moeder en daar kom ik nog wel zij het op gepaste afstand. Boodschapjes doen, de was halen en brengen etc.
    Ik moet nog wel te werk en we hebben het echt heel erg druk. Vandaag en gisteren lekker vrij en dan ga ik even een rondje polder. Is toch naast mijn woning dus dat kan gauw.
    Heerlijk als je ook zo'n tuin als jou zou hebben. Alles gaat nu groeien en bloeien en dat vind ik ook echt heerlijk om te zien. Wij zijn ook niet van die uitgaanders tenzij het de natuur intrekken is ;-)
    Denk goed om jullie zelf en de gezondheid.
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Helma, de tuin is nu een zegen.
      Ik kom nu aan kleine klusjes toe(priegelzaaiwerk enzo), waar ik de laatste jaren niet zo'n zin in had.
      Pas goed op jezelf, je hebt het druk genoeg!
      Liefs van Zem.

      Verwijderen
  13. Goedemorgen lieve Zem,
    Probeer je niet te veel zorgen te maken over dit rotvirus. Het is met alles in het leven zo dat alles draait om het woordje geluk hebben dat je niet iemand tegen komt die dat rotvirus bij zich draagt!! Vooral niet luisteren en kijken naar al dat negatieve nieuws. Lekker dingen doen waar je blij van wordt. Lekker lezen, schilderen en genieten van al het moois wat je tuin brengt. Wat dat moois is zeker in je tuin aanwezig.
    Maak er een prachtige dag van!! liefs uit Zeewolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad is het beter om niet constant met de neus op het laatste nieuws te zitten. Al blijf ik de ontwikkelingen wel volgen.
      Maar gelukkig is er veel moois om van te genieten.
      En dat zullen met z'n allen zoveel mogelijk proberen te doen, Marijke.

      Verwijderen