dinsdag 14 april 2020

Mijn mooiste clusiana tulpjes.

Mijn vrolijkste clusiana tulpjes van binnenaf gezien.

Deze Tulipa clusiana var. chrysantha ‘Tubergen’s Gem’ staan daar in een bak voor het raam, dus in de volle aandacht. Ze worden daardoor vroeg in het voorjaar extra verwend met een laagje zelfgemaakte compost en je kunt zien dat ze daarop goed gedijen.
Dicht is de bloem vrij donkerrood:


geopend felgeel:


In de tuin heb ik liever wat subtielere kleuren, daar staan twee andere variëteiten.
De Tulipa clusiana var. Stellata staat al een aantal jaren onder het appelboompje. Elk jaar komt hij weer terug, maar wel kleiner.




De mooiste vind ik misschien wel de Tulipa clusiana ‘Cynthia’. Die tere roomkleurige blaadjes en dat rode waasje aan de buitenkant:



Helaas heb ik maar twee over kunnen houden, ook in een bak.

De meest bekende roodwitte Tulipa clusiana is ook mooi, maar ik moet altijd aan een zuurstok denken, als ik hem zie. Deze heb ik niet aangeschaft.

En verder is op de eerste foto te zien, dat ik dit jaar weer eens aan het voorzaaien ben begonnen.
Een aantal tomatenzaden van 5 jaar oud kwamen soepel op: ik wilde weer een proef doen met de Siberian Egg ( een struikachtige, slecht weer-bestendige tomaat) en nog wat soorten van het één en ander ; – )


We gaan tóch de deur nauwelijks uit, ik kan nu goed op dat kleine spul passen.
Ik hoop op mooie oogsten.

17 opmerkingen:

  1. Wat heb jij mooie tuin. Je ziet overal bloemen. Tulpen staat prachtig bij bij jou. Zaaien in potjes is zeker heel leuk om te doen. Het is altijd spannend om te zien te groeien. Leuke blogje is dit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Jacqueline en Ferry.
      Het is écht een voorrecht om nu een tuin te hebben.

      Verwijderen
  2. Wel, dit zijn nu echt tulpen naar mijn smaak. Van de schreeuwlelijkerds van keukenhof kan ik koppijn krijgen maar deze vind ik subtiel schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat ze het doen bij jou, hier doen de tulpen het niet.
    Zaad kan nog na zoveel jaar opkomen , bijzonder.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat tomatenzaad lang kiemkrachtig kan blijven. En ik had het bepaald niet zorgvuldig bewaard.
      Wat jammer dat tulpjes het bij jullie niet doen. Andere voorjaarsbloeiers gelukkig wel, Jan.

      Verwijderen
  4. Tulpen maken me altijd blijgezind omdat ze de lente inluiden. Helaas zijn (woelmuizen?) er tuk op in onze tuin. Elk jaar stoppen we desondanks nieuwe soorten in de grond. (Tulpen, geen woelmuizen!)
    Je hebt echt fraaie variëteiten voorzien, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg jammer, dat de woelmuizen zich op je tulpenbollen storten.
      Hier vraag ik me af, welk wezen het op mijn jonge elfenbloemenplantjes heeft voorzien.

      Verwijderen
  5. Hallo zem
    Wat heerlijk om zulke prachtige tulpen te zien.dat is genieten!!! Wat leuk dat je ook aan het zaaien bent. Eigen tomaten zullen wel heel lekker smaken.
    Heerlijke nieuwe week gewenst.
    Hartelijke groet uit zeewolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten onszelf nu op gepaste wijze bezighouden, Marijke :-)

      Verwijderen
  6. Tulipa clusiana is echt heel mooi, mooie variëteiten ook bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs op de plek, waar ik dacht dat ze verdwenen waren, zie ik de stellata's nu verschijnen.

      Verwijderen
  7. Wat een mooie ranke en slanke tulpen zijn, dat, Zem.
    Eenmaal open, doen ze me hier en daar denken aan de bloem van de magnolia. Heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me bij de witte en crème soorten voorstellen dat je die vergelijking maakt, Jan.
      Aan Magnoliabloemen kan haast niets tippen.

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    dat tulpje vind ik echt heerlijk om te zien en niet alleen zijn vorm.
    Je hebt ook echt prachtige kleuren van dit tulpje en heel mooi dat de buitenkant dan donkerrood is en als ze opgaan de binnenkant geel. Fantastisch toch dat dit zo mooi opkomt.
    Ook je andere kleuren zijn heel mooi. In je tuin zal nu ook wel alles een beetje opkomen en dat is dan genieten. We moeten het nu toch ook van thuis en in de buurt hebben.
    Mooi dat je ook weer aan het zaaien bent gegaan. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
    Blijf veilig en gezond Zem.
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, zó blij ben ik nu met de tuin. Extra blij mag ik wel zeggen!

      Verwijderen
    2. Ik kan me dat ook helemaal voorstellen Zem!

      Verwijderen