dinsdag 18 april 2017

Planten in en rond onze vijver.


Het is een groot genoegen als in het voorjaar het plantenleven in en rond de vijver weer tot leven komt. Onze vijver wordt behoorlijk aan zichzelf overgelaten; je zou kunnen zeggen dat hij langzaam aan het verlanden is, zodat de moerasvegetatie zal gaan overheersen. Ik maak daar geen probleem van, ook dit is een interessant proces om te volgen.
Op dit moment zijn het vooral de dotterbloemen die domineren. Wat zijn het toch een vrolijke, gele bloemen!


Linksonder op de foto hierboven komt de watermunt royaal op, en rechtsboven het blad van de gele lis en de moearasspirea.

In het water zie je de uitlopers van het waterdrieblad. Deze plant voelt zich in deze vijver erg thuis en vormt decoratieve stengels:


Aan de rand van de vijver enkele kievitsbloemen, ik wilde wel dat ik er meer van had.


Aan speenkruid heb ik niet tekort. Hele velden vol vrolijke gele bloemetjes.
Ik bestrijd ze niet, ze verdwijnen na een paar weken vanzelf. De ondergrondse knolletjes, de knoedeltjes, “speentjes”, blijven in de grond zitten tot het volgende jaar en hinderen de andere vaste planten niet.



De meeste van de bovenstaande foto’s zijn gemaakt vanuit het terrasje bij de vijver, vanwaar ik geregeld rustig de vijver zit te bestuderen:


17 opmerkingen:

  1. Dat is toch wel helemaal zen Zem! Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha! Maar zo kun je het bepaald wel zeggen, Hetty.

      Verwijderen
  2. Stikjaloers ben ik van je mooie plekje aan de vijver, want hier zijn we nog steeds vijverloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vijver, die zal er zonder twijfel komen bij jullie!
      Alles op zijn tijd ;-)

      Verwijderen
  3. Over de vijver laten verzanden kan ik - helaas - een boom opzetten. Maar als ik dan de vele tientallen salamanders zie kronkelen net onder het wateroppervlak en tal van kikkers zie zonnen op door land ingenomen stukken water, weet ik: 't is allemaal zo erg niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo krijg ik nog een steuntje in de rug van je.
      Het is wel waar, er gebeuren nog steeds spannende dingen in en rond de vijver.

      Verwijderen
  4. Onze vijver is weg...dus nu hier genieten van al die mooie waterplanten die we ook hadden..
    En kievietsbloemen doen het ook gewoon 'op het droge' ...Ik koop elk jaar een potje wat al voorgetrokken is in een TC, staat zo leuk op tafel buiten, en als ze uitgebloeid zijn plant ik die in de tuin en komen elk jaar gewoon weer op...en het is hier droge zandgrond..
    Soms mis ik de vijver wel eens, zo leuk om bij te gaan zitten kijken, en zo rustgevend ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien een keer een klein vijvertje? Met flink wat waterplantjes en niet op de volle zon kan dat heel gezond blijven.
      In mijn ervaring zijn kivietsbloemen wat eigenwijs. Zelfs op een gunstige plaats verdwijnen ze soms. Wat spannend dat ze het bij jou zelfs op minder goede plekken blijven doen!

      Verwijderen
  5. Jullie lopen achter wat het speenkruis betreft, dat is hier al uitgebloeid! Die waterdrieblad doet hier net hetzelfde, iok heb er dan ook al een paar keer de schaar in gezet. Geen kikkerdril of ander gespuis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kikkers wel, maar ik zie nooit kikkerdril. Salamandertjes zitten er ook.
      Vissen al heel lang niet meer.

      Verwijderen
  6. Wat een boeiend gezicht Zem. Een vijver hebben is heerlijk. Ik kan ook gewoon een uur zitten staren naar het water. Heerlijk om de salamanders weer eieren te zien vast kleven met een achterpootjes aan de zuurstofplanten. Maar wij hebben een probleem onze hond vond het nodig om een stuk van de rubberfolie kapot te vreten. Eigenlijk moet er nieuw rubber in. Maar ja wanneer doe je dat nou. Nu de kikkervisjes, en jonge salamanders aanwezig zijn ga je ook niet de vijver leegpompen. Ja en een paar weken later worden de libellen en waterjuffers weer geboren. Het is geen fraai gezicht hoe de vijver er uit ziet maar we laten het maar zo.
    Een heerlijk genietdag gewenst.
    Hartelijke groetjes marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grote ingrepen in de vijver kun je het beste in oktober doen, op de tijd dat men overal de sloten schoonmaakt. Dan schijn je het vijverleven minimaal te storen.
      Maar kun je de kapotte plekken niet afdekken met dikke laag klei? En daar wat moerasplantjes in zetten? Klei is weinig waterdoorlatend, en camoufleert de schade goed.

      Verwijderen
    2. Ik moet inderdaad maar eens gaan kijken wat de oplossing is. Want als we de vijver leegpompen in oktober gaan weer de larven van de Libelle mee. Ik eens informeren of er geen stukken rubber ingelijmd kunnen worden.
      Hartelijk dank voor het meedenken Zem.
      Liefs Marijke

      Verwijderen
  7. Ha Zem, heerlijk zo'n wilde tuin, De natuur lekker zijn gang laten gaan.Je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar Kees, de natuur mag hier tot op zekere hoogte haar gang gaan, maar ik blijf de gang van zaken hier in de tuin wel besturen :-)

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    zo gaaf dat je in je eigen tuin kievitsbloemen hebt!!!!!
    Ik geloof onmiddellijk dat je er daar wel wat meer van zou willen hebben. Ik vind het ook werkelijk een geweldige mooie bloem. Hier staan ook enkele witte maar ik heb ze dit jaar niet kunnen fotograferen.
    Erg leuk om al die gele bloemen rond je vijver te zien. Geeft zo'n heerlijk zomers gevoel :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witte zijn ook erg mooi!
      Het voorjaar gaat traag, maar gestadig van start. Zodat wij het tempo bij kunnen houden, zullen we maar zeggen ;-)

      Verwijderen