zondag 6 augustus 2017

De vlinders in onze tuin.


Dit weekend was het landelijke vlindertellingdag en ik besloot weer eens mee te doen. Het was vandaag hier in Zuid-Oost Friesland redelijk zonnig weer met een temperatuur van net geen 20 graden. Dat kon slechter voor de vlinders.
Ik telde de volgende vlinders: (foto hierboven links: atalanta, rechts: dagpauwoog)

2 atalanta’s 
1 dagpauwoog 
1 kleine vos
2 kleine koolwitjes
1 citroenvlinder
2 bonte zandoogjes

citroenvlinder
Ik zag dat ik met mijn totaal van 9 vlinders voor Nederland haast precies op het gemiddelde per telling zat (9,2) en met mijn aantal van 6 soorten boven het gemiddelde (gemiddeld 3.8 ).

bont zandoogje

klein koolwitje

kleine vos
Tot half juli was ik steeds zeer teleurgesteld over het aantal vlinders in onze tuin. Bij medebloggers, vooral de Belgen, las ik van grote aantallen en een grote soortenrijkdom. Dit jaar schijnt een goed vlinderjaar te zijn, maar hier ik zag ik tot die tijd hoogstens 3 vlinders.
Pas toen mijn vier in de tuin verspreid staande vlinderstruiken en het leverkruid gingen bloeien, zag ik iets van de overvloed aan vlinders. Mijn toptelling was op 15 juli: wel 10 atalanta’s, 5 landkaartjes op het leverkruid, een paar dagpauwogen, twee bonte zandoogjes, een blauwtje en tot mijn grote blijdschap ook een gehakkelde aurelia.

gehakkelde aurelia
Na 15 juli verslechterde het weer, de temperatuur zakte weg en er waren veel harde regenbuien: niet goed voor de vlinders.
Daaraan schrijf ik ook de tegenvallende telling van dit weekend toe.

Gezien de vele vlinderlokkende planten hier in de tuin, zou ik meer vlinders verwachten.
In de tuinen rondom in het dorp kunnen we in het algemeen niet echt spreken van een vlindervriendelijk beleid. Helaas ook veel “versteende” tuinen.
Het land om ons dorp heen wordt intensief door boeren gebruikt met vooral grasteelt, maisteelt, aardappels enz.
Er vindt een zeer veelvuldige gierbemesting plaats. Soms rijden de tanks af en aan en ruik je buiten de gierlucht. Het aangrenzende bos zorgt wel voor veel vogels in de buurt, maar niet voor vlinders.
De intensieve landbouw en veeteelt is in Nederland bepaald niet vriendelijk voor vogels en insecten. Misschien is het in België wat dat betreft beter?


Overigens is de grootse vlindermagneet mijn stokoude vlinderstruik (zie hierboven), waar ik in november 2014 over schreef. Hij stond toen op de nominatie om te worden gekapt. In het voorjaar van 2015 raadden de mannen van de hovenier ons aan hem nog een kans te geven. En werkelijk: hij is op dit moment zeker 3 meter hoog, en bloeit als nooit tevoren!


19 opmerkingen:

  1. Tja, als je weet dat er in België 25 landbouwers per week stoppen, dan is er van intensieve landbouw niet echt sprake meer, vrees ik.
    Vlinders heb ik niet geteld dit weekend maar ik heb er wel heel veel gezien. (Zelfs een koninginnenpage en een kolibrievlinder!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Menck, hoe ingrijpend stoppen ook is voor de betrokken landbouwers: waren dat landbouwers, die nog kleinschalig boerden?
      Komen er nu megabedrijven voor in de plaats, die via uitgebreide monoculturen en de daarmee samenhangende mechanisatie niet bepaald milieuvriendelijk en bevorderend voor de gezondheid van bodem en ecosysteem te werk zullen gaan?
      Of wordt landbouw en veeteelt uitbesteed aan bedrijven in verre buitenlanden, waardoor hun grond weer wordt "teruggegeven" aan de natuur?
      Er zijn op dit gebied zoveel vragen en zoveel verschillende meningen, die samenhangen met ons economisch stelsel en de voedselvoorziening van miljarden mensen. En hoe past grond- en milieusparend boeren hierin?
      Insectenpolulaties en vogelsoorten nemen hier in het vroeger zo vogelrijke Friesland de laatste decennia schrikbarend snel af.

      Verwijderen
  2. Het was een vlinderschraal weekend, zeker niet representatief voor de voorbije prima vlinderweken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zonder meer duidelijk, Ludo, en geeft dus een wat vertekend beeld.

      Verwijderen
  3. In belgie zijn veel meer plekjes waar ' niets' mee gebeurd. Daar gaat de natuur haar gang en ik denk dat het daardoor komt dat er meer vlinders zijn. Ook zou het kunnen zijn dat er vlinders uit het warmere frankrijk aanvliegen. Naar oost friesland is het nog een heel eind! Ik vind het knap dat je behalve het tellen de vlinders zo mooi hebt gefotografeerd. Een top prestatie. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Hetty.
      Ik denk dat je gelijk hebt met je verklaring voor meer vlinders in België. Zie ook mijn vragen en opmerkingen bij de reactie van Menck hierboven.

      Verwijderen
  4. Ik heb er gisteren niet aan gedacht, maar veel vlinders zitten er nooit in ons tuintje, hooguit af en toe een passant.
    Wat wel leuk is: ruim twee weken geleden heb ik de Weerribben eindelijk de weinig voorkomende zilveren maan en de ronduit zeldzame grote vuurvlinder kunnen fotograferen. Wat dat betreft kan mijn vlinderjaar niet meer stuk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je twee schitterende, bijzondere vlinders gespot!
      Maar dat was dus in de Weerribben, een vrij groot beschermd natuurgebied met hooilanden vol bloemen, rietlanden en moerasbossen.
      Gemiddeld in Friesland steeds minder insecten, steeds minder weidevogels.

      Verwijderen
  5. Ik vrees dat jullie toch iets te positief zijn over de vlindervriendelijke omstandigheden in Belgie. Maar het klopt wel dat we een goed voorjaar hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht: ik las een stuk over sterk verminderde insectenpopulaties in Nederland en Vlaanderen.

      Verwijderen
  6. Om ons heen wordt aardig gespoten op de aardappels met ?
    Het vreemde is dat we dit jaar ontzettend veel vlinders hebben ondanks al dat spuiten.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg positief. Misschien is jullie tuin groot genoeg om een aantal vlindersoorten goede kansen te bieden voor voortplanting.

      Verwijderen
  7. Goedemorgen Zem,
    Wat heerlijk dat je nog zoveel vlinders op bezoek hebt gehad. Dit jaar helaas heel weinig vlinders te zien in mijn tuintje. Er is er maar een die regelmatig mijn tuintje bezoekt en dat is de munt vlinder. Niet groter dan een centimeter. Maar wie weet als de regen verdwijnt hoeveel we er nog gaan zien. Ik hoop het!!
    Heerlijke dag gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Triest, Marijke. Heb je in eerdere jaren meer vlinders gezien?

      Verwijderen
    2. Goede avond Zem,
      Inderdaad heb ik vorige jaren veel meer vlinders, uiltjes en spanners gezien. Zelfs op de vlinderstruik, die normaal heel druk bezocht wordt, maar een enkele. Maar wie weet komt het inderdaad door de felle regenbuien. Gooi die onderste twee reacties in het arabisch maar snel weg en geef aan google aan dat het spam is. Want dat is het.
      Fijne avond gewenst.

      Verwijderen
    3. Hopelijk zijn het het de regenbuien en geen andere oorzaken.
      En nu ga ik die spammers eruit gooien.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    de vlinders kwame volgens mij ook heel laat op gang!
    Jij hebt echt veel soorten in je tuin gezien zeg!
    De kleine vos, de gehakkelde aurelia en het landkaartje zie ik hier het meest (de laatste 2 tot 2 jaar terug nog nooit gezien hier). De dagpauwoog is ook al zo'n mooi vlinder hé. Leuk dat je meegedaan hebt. en je vlinderstruik mag er zijn!
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder dat er nieuwe soorten in je tuin verschijnen!
      Het is toch altijd weer rondlopen en kijken in je tuin.
      Vlinders maken me altijd weer vrolijk.

      Verwijderen
    2. Dat geloof ik onmiddellijk want ik wordt ook altijd heel blij bij het zien van vlinders :-)

      Verwijderen