donderdag 10 mei 2018

Begin mei: een bloesemfeest in de tuin.



Nu de opeenvolging van de bloei van de voorjaarsplanten door het warme weer zó snel is gegaan, kan ik niet nalaten om hier weer paar gedeelten van de tuin te tonen. 
Het is één groot feest buiten, waaraan ook de vogels meedoen: de zanglijster trekt zijn hele repertoire open op de hoogste conifeer.
De blauwe camassia komt nu aan het einde van zijn bloei, dit exemplaar breidt zich jaarlijks uit, andere camassia’s in de tuin zie ik merkwaardigerwijze niet of nauwelijks terug.


Van bovenaf gezien dezelfde camassia tegen de rand met knikkend parelgras (Melica nutans) en Euphorbia cyparissias. Daaronder dit leuke grasje nog eens in detail.



Wanneer ik de trap afga naar het lage deel van de tuin, zien we de schijnpapaver ( Meconopsis cambrica) achter de varens. Dit leuke papavertje gaat een tijdje de tuin domineren.


Binnen een paar dagen tijd zijn nu ook een drietal exemplaren van de Rhododendron ponticum in bloei gekomen.
De hoogste, hier afgebeeld is minstens 5 meter hoog. We genieten er al jaren van.


Van de westkant van de tuin ga ik nu naar de noordoosthoek van de tuin, waar twee soorten boshyacinten bloeien. Bovenaan deze blog een klein veldje van de fijne wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta) en hieronder een stukje met de wat hogere en uitbundiger bloeiende Spaanse boshyacint ( Hyacinthoides hispanica) en een detailopname.



Als ik dan tot slot nog even terugkijk vanaf de hyacinten zie ik, hoe groen de tuin al weer geworden is.



18 opmerkingen:

  1. Mooi die rondleiding door je tuin. Hier zijn de hyacinten allemaal al uitgebloeid, behalve de witte, die waren wat later.Maar bij jou is de rhododendron al verder, hier begint hij nu voorzichtig... Het gaat allemaal zo snel, de eerste bloeiende roos hier ook al gezien. Maar die explosie van planten, kleuren en geuren en vogels, het doet een mens goed, na die lange sombere winter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na al die mooie, warme dagen hebben we in mei al een zomers gevoel. Hoe vreemd kan het gaan.

      Verwijderen
  2. Een echte wandeling door je tuin, leuk al dat fris groen en fleurige bloemen, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een paar dagen later is het alweer anders, het gaat zo snel in deze weken.

      Verwijderen
  3. Het moet inderdaad een feestje zijn om een rondje door jouw tuin te maken nu. Je laat ons hier prachtige plaatjes van de verschillende hoekjes en borders zien, maar de geuren moeten we node missen. Ik vind vooral het prachtige zomerse licht op je vierde foto erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Jan. De meimaand is onovertroffen, zo veel gebeurt er in de natuur!

      Verwijderen
  4. Ha Zem, heerlijk om zo'n tuin te mogen hebben en er doorheen te struinen.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, ik beschouw het als een voorrecht en we genieten er erg van!

      Verwijderen
  5. Wat een feest is het in jouw tuin met alles wat er groeit en bloeit .Ik ga eens even op Google kijken naar de schijn papaver of dat degene is die in mijn postzegeltje overal opkomt .Wat zal jij genieten van al dit moois
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is één van de vrolijkste planten, die ik ken. En de gemakkelijkste.
      Maar ze willen de vrijheid, ze maken een lange penwortel en zijn daarom moeilijk te verplanten. Ze zaaien zichzelf uit en kiezen zo de meest geschikte plekjes.

      Verwijderen
  6. Mijn hemeltje Zem. Wat een beeldschone tuin heb je. Er is zoveel te genieten. De Camassia heeft bij mij dit jaar helemaal niet gebloeit. Wat heerlijk moet dat zijn om je tuin te wandelen omringd door al dat mooie nieuwe groen.
    Het is volop genieten vooral met dit weer.
    Heerlijk weekend gewenst.
    Rozige groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke, mijn witte camassia's, waarvan ik dacht dat ze verdwenen waren, komen nu alsnog in bloei. Maar op een andere plek lijk ik ze toch kwijt te zijn.
      Ze zijn een beetje kieskeurig, denk ik.

      Verwijderen
  7. Leuke plaatjes Zem. Mooie tuinbeelden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk hoe snel het gaat. De scilla gaat hier ook zo snel in bloei. Prachtige plaatjes Zem. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Zem,
    wat heb je toch vreselijke mooie tuin met al deze bloemen en planten. Ik kan me best voorstellen dat je dit wilt laten zien want het is ook een geweldige rijkdom om zoveel moois in je tuin te hebben. Het mooie is nog dat eht ook gewoon kan groeien en bloeien bij je :-)
    Die schijnpapaver Meconopsis cambrica) vind ik echt zo mooi om te zien, maar ook alle andere bloemen en kleuren maken de boel weer lekker fleurig. Een tuin om blij van te worden.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, ik vind het steeds weer een wonder, dat we zo'n tuin mogen hebben. Daar kon ik vroeger alleen maar van dromen.
      En met het weer van de laatste weken is het dubbel genieten.
      Liefs van Zem.

      Verwijderen
  10. Ik kan wel zeggen dat ik erg jaloers ben op je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Simone, ik hoop je via mijn blog toch een beetje te kunnen laten meegenieten!
      Hartelijke groet van Zem.

      Verwijderen