zaterdag 30 november 2019

Minibiotoopjes: herfstige dwergmispels in pot.


Dwergmispels (Cotoneaster horizontalis) met hun kleine blaadjes lenen zich er uitstekend voor om in een pot op te kweken als pre-bonsai ( een boompje dat wellicht ooit een bonsai wordt) of bonsai.
Bij mij blijven de meeste "boompjes in pot" steken in het pre-bonsai-stadium, ik ga er steeds meer tegenop zien om té veel aan de boompjes te snoeien en de potkluit al te rigoureus te behandelen. Tenslotte heeft ook zo’n klein boompje een eigen microwereldje van kleine organismen in de kluit en dat wil ik zo min mogelijk verstoren. Eens per twee, drie jaar wat grond vervangen is voor de meeste boompjes genoeg.
Het bovenstaande ministruikje is een Cotoneaster horizontalis, die een bosje vormt met een kleine lijsterbes en wat vanzelf aangewaaide onderbegroeiing. Ik hou erg van dit soort minibosjes, zie vorige blogposts.
Dit jaar heeft deze Cotoneaster wel een hele mooie rode herfstkleur.

Een andere Cotoneaster, die solitair in een pot staat, vertoont merkwaardig genoeg een gele herfstkleur: verrassend!



10 opmerkingen:

  1. Ze zijn mooi, die miniboompjes in pot. Zo mooi dat ik het linkje maar even heb doorgegeven aan Aafje, zij houdt hier ook wel van.
    Mooi dat je ze tegenwoordig toch steeds meer hun 'natuurlijke rust' gunt. Dat past eigenlijk ook beter bij de rest van je tuin en de ideologie erachter.
    Goed weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jan, het "overstileren" past gewoon niet zo bij mij.
      Maar met een lossere begeleiding doen de boompjes het ook prima ;-)

      Verwijderen
  2. Als je er geen zin meer in hebt kan je ze altijd nog in de tuin zetten.
    Het is prettig om steeds meer de natuur zijn gang te laten gaan.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na de crash in het voorjaar heb ik heel wat in de tuin gezet, Jan.
      Maar de mooiste en de oudste, die blijf ik een goed leven geven in hun potjes ;-)

      Verwijderen
  3. Zem het zijn prachtige boompjes en ik begrijp wat je bedoelt.
    Wij proberen de tuin ook zo natuurlijk, mogelijk te houden.
    Maar iemand zou ons helpen bij het snoeiwerk van de schutting,toen ik
    het resultaat zag sprongen de tranen in mijn ogen, alleen maar kale takken en een veel hoofdtakken doorgeknipt.
    Alle schuilplaatsen voor de vogels verdwenen, ik denk dat jij wel begrijpt hoe ik me voelde.
    Dat doe ik nooit meer, met vallen en opstaan leren we. ;-)

    Zem ik vind het zo jammer dat ik zoveel van je blogjes mis want ze zijn zo leerzaam, maar ik kan me maar niet abonneren.
    Zem nog een fijne zondag gewenst, liefs Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal dan vermoedelijk aan de "match" tussen Wordpress en Blogspot liggen?
      In mijn account bij feedly.com heb ik altijd een goed overzicht van alle blogs, die ik volg.
      Maar gelukkig kun je me ook zó vinden :-)
      Ik begrijp heel goed je verdriet na de kaalslag bij je schutting! Hopelijk volgt volgend jaar een flinke hergroei.
      De meeste snoeiers moeten stevig afgeremd worden.
      En op onze leeftijd willen we geen jaren meer wachten op herstel.
      Liefs van Zem.

      Verwijderen
  4. Wij hadden deze cotoneasters en ook sorbus in ons assortiment toen we nog de boomkwekerij hadden, Had er eigenlijk toen ook een paar in een pot moeten zetten.. De horizontalis heeft idd een erg mooie herfstkleur.Staan deze altijd buiten bij jou? Ook als het heel hard vriest? Niet dat de boompjes er niet tegen kunnen, maar misschien bevriezen de wortels eerder als ze zo in een pot staan, dat is toch anders dan in de vaste arde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marian, de boompjes staan altijd buiten.
      In de winter staan ze op een beschutte plaats óf ik graaf ze tot de rand van de pot in in mijn "zandbak". Op deze manier heb ik zelden verlies van een boompje in pot.

      Verwijderen
  5. Ik vind die eerste wel heel erg mooi Zem.
    En dan bedoel ik de kleur hé.
    Ik vind sowieso dat je al veel in en met je tuin op hebt dus dat deze boompjes blijven steken op een soort van bonsai achtige uitstraling is ook alleen aan jou te danken hihi.... Oké, niet te vaak en teveel snoeien en net wat je zegt: Ze hebben ook hun eigen biotoop en organisme.
    Liefs van mij. Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleine plantenwereldjes in pot blijf ik leuk vinden, maar we passen de methode van de zachte hand toe, Helma ;-)

      Verwijderen