woensdag 9 september 2020

Iedereen gun ik een Lieveling.

 


En de kans dat je de Lieveling (Timandra comae) treft is vrij groot. Ik spotte hem / haar vanmorgen in het buitenhalletje naast de voordeur.

Ik vond het zo'n mooi vlindertje: dat licht beige met die fijne rode lijntjes.Toen de app Obsidentify op mijn mobiel het beestje met 100% zekerheid identificeerde als Lieveling (Timandra comae) vond ik dat een mooi begin van de dag.

Het is een veel voorkomende dagactieve nachtvlinder, zoals men dat zo mooi zegt, die vliegt van eind mei tot half september. De vleugelspanwijdte is ongeveer 3 cm.

Toevallig heb ik ook een lieveling in huis met een grotere spanwijdte, maar desondanks: wat een schoonheid, dit vlindertje!





10 opmerkingen:

  1. Een erg fraai exemplaar, inderdaad. Het vlindertje doet me gek genoeg denken aan wat je in een potloodslijper vindt nadat je een potlood met rode punt hebt geslepen.
    Ongetwijfeld komt de Lieveling (die naam alleen al!) ook in onze contreien voor, maar ik spotte hem nog niet eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me je associatie met de potloodslijper voorstellen :-)
      Zo'n veel voorkomende vlinder wordt kennelijk toch zelden gezien.

      Verwijderen
  2. Vooral op je eerste foto laat hij zich goed bekijken. Hij is inderdaad erg mooi met die fijne tekening. Dat geldt overigens voor veel (dagactieve) nachtvlinders. Zoals ik b.v. de paardenbloem een zwaar ondergewaardeerde bloem vind, geldt dat naar mijn idee ook voor veel nachtvlinders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is het nachtlicht in het halletje, waardoor we 's morgens nogal eens een nachtvlinder spotten en daar zit geregeld iets leuks tussen.
      En wat betreft de onderwaardering van de paardenbloem: daar ben ik het helemaal mee eens.

      Verwijderen
  3. Mooi beestje, en mooie waarneming ook. Prachtige naam idd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die naam, die doet het hem ;-)
      Maar de subtiele schoonheid niet minder.

      Verwijderen
  4. Haha, doet me denken aan de Natuurpuntvriend die in mijn tuin vorige maand zijn nachtvlinderval had opgezet. Toen hij dit vlindertje spotte, riep hij uit heel enthousiast: "Lieveling!" Hij excuseerde zich direct tegenover de echtgenoot: "Sorry, ik heb het niet tegen uw vrouw, die vlinder heet echt zo" Hartelijk gelachen toen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi verhaal!
      Die naam is toch onweerstaanbaar, je kunt niet genoeg lievelingen hebben ;-)

      Verwijderen
  5. Werkelijk een prachtig diertje en ook nog eens heel mooi vastgelegd Zem.
    Ik zag hem voor het eerst bij een andere blogster en vond hem gelijk al mooi.
    Echt hele mooie foto's.
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen