zaterdag 22 augustus 2020

Hoogzomer in mijn wilde tuin.

 

In augustus is de weelde van groen en bloesem wel op z’n mooist.


Het stukje nieuw aangeplant bos voor de schermen groeit me al behoorlijk boven het hoofd, de schermen zijn op een klein gedeelte na overgroeid met klimop, wilde wingerd en hop, de grond is er volledig begroeid: je ziet niets meer van het slagveld van maart vorig jaar.






Ik verbaas me enorm over de groeikracht van het aangeplante materiaal: o.a. sporkehout, veldesdoorn, noorse esdoorn, wilg, vlier. Ondanks de droogte groeit het uitstekend. Gesproeid heb ik slechts wekelijks gedurende de vorige zomer, na de aanplant. Voor de volledigheid: de tuin ligt op een veenpakket.

Achter de schermen:


Langs de zwarte vlier:


Vanaf de schuur de tuin richting noordzijde:


Wat dichter bij de vijver:




Een blik op de metershoge en brede Clematis vitalba in volle bloei:


Rechtsaf bij de Clematis vitalba naar het stuk tuin aan de noordzijde van het huis:


Een laatste blik op de Metasequoia aan de westzijde van het huis:


Gelukkig gaat de temperatuur terug naar normale waarden. Een hittegolf van haast 14 dagen is voor de meeste mensen, dieren en planten niet te doen.

Alle lust om ook maar een pink op te tillen in en om huis was uit mij verdwenen.

Ik heb dan ook wat achterstallig onderhoud weg te werken.

Een aantal planten in de tuin zien er nu bepaald minder florrisant uit dan een paar weken geleden: de meeste foto’s zijn dan ook van vóór of net na het begin van de hittegolf.



12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er allemaal erg mooi en nog fris groen uit.
    Je tuin ziet er echt mooi uit.
    En de aanplant is inderdaad al flink gegroeid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt er nu op dat we een vroege herfst gaan krijgen met de eerste (zomer)storm al in aantocht. Onze Metasequoia laat nu al veel naalden vallen.

      Verwijderen
  2. Sfeervolle beelden van wat nu al te boek staat als 'a long hot summer'.
    Ondertussen is de zomer hier stilaan aan het verwateren en loert de herfst al een heel klein beetje om de hoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat water is nu hier ook gevallen (gelukkig).
      En met de eerste stevige storm in aantocht en de lage temperaturen van nu lijkt de herfst al te beginnen: maar daar ben ik nog niet aan toe!

      Verwijderen
  3. Heerlijk!! Wat een weelde.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Angelika, midden in de winter geloof je de bovenstaande foto's haast niet.

      Verwijderen
  4. Prachtig je tuin, Zem. Wat een heerlijke, natuurlijke plek. Groet, Hansje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Hansje.
      We genieten er elke dag van, al lijkt het nu wel herfst in de tuin ;-)

      Verwijderen
  5. Dat is daar een wilde maar heerlijk bloeiende bedoening. Wat fijn dat al het plantgoed zo snel is aangeslagen. Nu weer lekker wat tuinklussen doen. Mijn frank was te laat gevallen dat we in jullie buurt verbleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hadden jullie niet het herfstweer, waarop we nu getrakteerd worden.
      Hoewel de natuur snakt naar deze welkome regenbuien.

      Verwijderen
  6. Hoi Zem,
    inderdaad zijn de temperaturen weer naar redelijk normaal want het was ook echt niet te doen!
    Je tuin ziet er echt heerlijk uit en vooral foto 3 spreekt me heel erg aan. Heerlijk die paadjes, dat groen en de bloeiende planten en struiken. Hopelijk kun je daar nog een paar maanden van genieten eer de herfst echt los komt '-)
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er weer fantastisch mooi uit, Zem. Ik ken het niet meer terug van de rondleiding die ik er vorig jaar van je heb gehad.
    Het was vandaag weer een lekkere dag, vind ik. Ik heb in elk geval toch weer even op het terras kunnen zitten. Nu zijn de buien weer in aantocht, maar halverwege volgende week lijkt het weer aangenaam nazomerweer te worden. Het water geven is in elk geval eerst weer even verleden tijd.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen