zondag 31 januari 2021

Geurgenoegen in de wintertuin.

Ik prijs elke dag, waarop ik geur kan opsnuiven, want zo’n 70 / 80% van de mensen met beginnende Corona schijnt al aan geur (en smaak)verlies te lijden.

In onze winterse tuin loop ik dagelijks even langs de twee struiken, die behoren tot de top van de geurende winterbloeiers: Viburnum bodnantense “Dawn” en Lonicera fragrantissima.

Nu moet je niet denken dat zich een wolk van zaligheid door je tuin verspreidt, zoals ik bij aankoop dacht. Mijn reukvermogen is bovengemiddeld goed, maar de geuren van beide struiken geven zich pas prijs, als je je neus vlak bij de kleine bloemetjes houdt, maar dan word je wel beloond.

Van de Viburnum bodnantense “Dawn” staan twee exemplaren al enige jaren in de tuin.


De struik bloeit vanaf november tot februari met trosjes bloemetjes ( zie beginfoto). De struik groeit langzaam vrij smal de hoogte in tot 2 á 3 meter hoog, en is hier goed droogtebestendig.

Van de geurende struikkamperfoelie (Lonicera fragrantissima) verwachtte ik echt veel.


Ik kocht de struik vier jaar geleden en plantte hem op een plek, waar ik geregeld voorbijloop. De eerste twee jaar groeide hij nauwelijks en met veel moeite zag ik eind februari een enkel bloemetje, die toch al minder dan een cm groot zijn. Vorig jaar was de groei eindelijk op gang gekomen en zag ik aan het eind van de winter meer bloesem.


Maar het afgelopen jaar is de struik – ondanks de droogte – flink gegroeid en zit voor het eerst vol knoppen, waarvan de eerste pas zijn geopend.

De struik wordt omschreven als bladverliezend, maar blijft hier wintergroen. Maar ik moet afwachten hoe de plant de matige vorst van de afgelopen nacht én de  komende tijd gaat doorstaan.



Deze struikkamperfoelie groeit dus langzaam, staat vrij zonnig en is hier droogte-tolerant.

Hij groeit vrij breed uit en wordt een meter of twee hoog.

De geur is zeer subtiel en fijntjes, ik vind dit “parfum” haast  wat chiquer dan dat van de Viburnum.

Maar vandaag, na de vorst, geeft de berijpte bloesem geen geur af.







13 opmerkingen:

  1. Of ik van zijn geur zou kunnen genieten, betwijfel ik, maar wat heeft die Viburnum bodnantense “Dawn” een prachtige bloemetjes. Dat geldt voor je geurende struikkamperfoelie niet minder. Mooie bloemetjes om de macrolens eens op los te laten.
    Jullie tuin zal er vanmorgen met wat zon over een betoverend mooi laagje rijp verder vast ook prachtig uitgezien hebben. Jammer dat er vannacht alweer een eind komt aan dit 'sierlik winterwaar.'
    Fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wiebelig winterweer, Jan.
      Even pauze en dan weer matige vorst?
      De planten weten niet wat hen overkomt.

      Verwijderen
  2. Ja de Corona, blij dat wij het nog niet hebben.
    De Viburnum ruikt erg lekker en dan hebben we nog de Sarcococca die nu bloeit en ook lekker ruikt.Doet het goed in de schaduw.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is die Sarcococca voldoende winterhard bij jullie?

      Verwijderen
    2. Tot nu wel, hij staat onder de bomen.We hebben er 3 en ze zijn nog niet dood.
      Gr Jan(Wilde een Tuin)

      Verwijderen
  3. Goedeavond Sem,
    Wat heerlijk da je nu al kan genieten van bloemetjes met een lekkere geur. Je hebt er hele mooie foto's van gemaakt. Wat moeten de planten en struiken toch sterk zijn om die jojo-temperaturen te kunnen weerstaan. Lastig ook op straat. Het vanmorgen vroeg spekglad op de straat.
    Een mooie februarimaand toegewenst.
    Hartelijke groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kun je wel zeggen, Marijke, jojo-temperaturen.
      Het is intussen wel echt winter, 15 jaar geleden zouden we zeggen: een zachte winter.

      Verwijderen
  4. Ik heb beide heesters in de tuin en ze doen het al jaren voortreffelijk. Tel daar nog een Chimonanthus praecox bij en het geur- en kleurplaatje is compleet.
    Veel tuiniers focussen op voorjaar en zomer, maar winterbloeiende planten vind ik echt ook wel heel cruciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Chimonanthus praecox is ook een schoonheid. Ik lees dat hij wel een aantal jaren nodig heeft om goed aan de bloei te komen, net als bij mij die struikamperfoelie.

      Verwijderen
  5. Hoi Zem,
    alleen al de kleuren van deze bloemetjes is al om blij van te worden :-)))))
    Heerlijk dat je zoveel verschillende planten en struiken in je tuin hebt.
    Moet je nu met deze strenge vorst nog eea afdekken of valt dat mee.
    ik vind het wel een prachtig gezicht.
    Liefs van mij,, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, ik heb vóór de vorst de subtropische potplanten in de schuur gezet en een paar planten toegedekt. Wat de planten betreft ben ik blij met de sneeuwlaag, want dat is een goede isolatie.
      Zo veel sneeuwruimen is ook lastig: zwaar werk en pijnlijke spieren ;-)
      Maar sneeuw in de tuin is heel mooi, daar moet gewoon nog een fotoblogje van komen.

      Verwijderen
  6. Hallo Zem,
    Wat een heerlijke foto's de winter heeft goed
    huisgehouden in je tuin.
    Maar het leverde wel mooie foto's op.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is je weer gelukt te reageren: leuk hoor!
      Ik begreep dat je er technische problemen mee had.

      Verwijderen