vrijdag 6 februari 2015

De verborgen wildernis in mijn tuin (2).


Dit jaar laat laat ik hier maandelijks foto's zien van een stuk van mijn tuin, waarbij ik de beleving wil oproepen van een stukje wilde natuur (voor uitleg zie hier)
Het is vandaag de koudste dag tot nu toe van deze winter: hier in zuid-oost Friesland werd het niet meer dan +1 graad met een koude Noord-oosten wind waardoor een druppel water de hele dag een ijsdruppel bleef. Er ligt nog sneeuw, op sommige plekken aanzienlijk wat.
Mijn zoektocht door de tuin naar het wilde krijgt dus een echt winters karakter.
Zelfs wat wild is gaat rust uitstralen door het witte dek.











18 opmerkingen:

  1. Het enige zichtbare groen bij mij is de bamboe. Voor de rest ijs en sneeuw. Een tuinwandelingetje zit er echt niet in: wel veel zon maar een ijzige noorderwind, -5°C (in de tunnel), gevoelde -10C. Brrr..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winter lijkt vanaf vandaag hier wel weer voorlopig voorbij te zijn, maar verderop naar het oosten zal Koning Winter nog wel even regeren.

      Verwijderen
  2. Oh wat veel sneeuw nog in je tuin Zem. En het was onwijs koud vandaag. Maar toch heerlijk om een frisse neus te halen. Morgen dooi!! Dan is onze winter weer voorbij
    Heerlijk weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat waren toch twee weken met een flinke sneeuwlaag hier in de tuin. Maar nu zal deze wel snel verdwenen zijn. En dat spijt me niet ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi, al die witte winterse hoekjes. Een laagje sneeuw geeft de tuin toch altijd wat extra's. Net als het omringende landschap trouwens, nadat ik het eerste pak sneeuw aan me voorbij moest laten gaan, heb ik er de afgelopen dagen volop van kunnen genieten. Dit winterse weer verveelt me nog lang niet. Wat zullen we volgende week weer moeten wennen ...
    Tot die tijd: fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Jan, jij begint er net plezier in te krijgen, maar na twee weken sneeuwpakket vind ik het wel weer welletjes...

      Verwijderen
  4. Heerlijk klinkt dat: "De verborgen wildernis". Nou vandaag bleef het zeker verborgen, wellicht onder het laagje sneeuw en het was inderdaad zo koud dat we grotendeels binnen vertoefden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het is waar: al het wilde is verborgen nu ;-)
      Langzaam aan zal ik de komende dagen mijn plantjes weer gaan zien, nu het is gaan dooien.

      Verwijderen
  5. Mooie foto's, Zem. En wat een verschil met de situatie alhier: + 6 °C en een eerste heus lentegevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu, drie dagen later, is vrijwel alle sneeuw verdwenen en is het zo'n 5 gr boven 0.
      Maar lenteachtig voelt het niet buiten: slechts de merels en sommige katten denken dat ;-)

      Verwijderen
  6. Een tuin waarin de uitgebloeide bloemen en de afgestorven planten de hele winter mogen blijven staan, die ziet er, zelfs met een laagje sneeuw erop, al vanzelf heel natuurlijk en wild uit. En dat is goed te zien op jouw foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft beslist charme; maar nu de sneeuw weg is zien de plantenresten er steeds desolater uit. Maar ik vind het nog te vroeg om ze weg te knippen...

      Verwijderen
  7. Een geweldige uitspraak van je met: Zelfs wat wild is gaat rust uitstralen door het witte dek en je hebt ook helemaal gelijk. De witte wereld laat alles er echt heel anders uitzien hihi.... Wel heel leuk dit om ook eens dat stukje met sneeuw te zien :-)
    Hartelijke groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wat er na zo'n sneeuwpakket dan weer te voorschijn komt is wel héél desolaat, Helma.

      Verwijderen