zondag 8 juli 2018

Mijn top 5 mooiste bladvormen in de tuin.


Voordat de droogte ook hier op de veengrond écht gaat toeslaan ben ik de tuin doorgelopen om de mooiste bladeren te fotograferen: mijn top 5.
Voorop gaat het schitterende grijsgroene blad van de pluimpapaver( Macleaya cordata):


Men durft de soms manshoge overblijvende plant vaak niet aan te planten omdat hij zou woekeren. Hier blijft het groepje (zie eerste foto bovenaan) goed zijn plaats kennen. Tot nu toe doorstaan ze de droogte goed zonder bijsproeien.

Sproeien doe ik alleen bij mijn potplanten en bij sommige zielige gevallen, waarvan ik het verdorren écht niet kan aanzien. Pas vanaf nu hoort daar ook mijn tweede favoriet bij: 
de fluweelhortensia ( Hydrangea aspera):


De plant gedijt het best in halfschaduw, kan wel 2,5 meter hoog worden en is redelijk droogte resistent. Dat kun wel zien aan het mooie, grote, behaarde fluweelachtige blad.


Ik vind het een soort oerplant en als de grote grijsachtig paarse bloemen zich gaan ontwikkelen is het een aandachttrekker.

Op de derde plaats het bijzondere blad van de Ginkgo biloba, een sterke boom die wordt beschouwd als een levend fossiel, omdat hij verwant is aan een van de oudste boomsoorten die leefden in de tijd van de dinosauriërs. De boom is geen loofboom en geen naaldboom, maar zit er tussenin. Kijk maar eens naar het bijzonder gevormde blad:


De boom kan zeer groot worden, wordt geregeld door gemeentes aangeplant omdat hij tolerant is voor stedelijke omstandigheden. Ik heb hem al jaren in een grotere pot, waarin ik hem als een soort bonsai vertroetel.

Als vierde komt het prachtige, grote blad van een Rodgersia. De plant staat er al een jaar of vier, maar komt heel langzaam aan de groei. Voor het eerst heeft hij dit jaar vier bladeren. Hij mag om mij wel wat hoger worden:


Als vijfde noem ik de mooie, stevige, niervormige bladeren van de Chinese Judasboom (Cercis chinensis "Avondale"). Een langzaam groeiende heester die roodpaars bloeit op het naakte hout in het vroege voorjaar.
De warme herfst van het vorige jaar had hem in de war gebracht. Hij vergat de herfstkleur aan te nemen en begon alvast te bloeien.
Van de schrik was er dit vroege voorjaar maar een beperkte bloei. Ook was er enige topschade door de late vorst. De plant heeft zich gelukkig goed hersteld, hij zit weer prachtig in het blad:


Iedere tuinliefhebber kijkt met angst en beven naar de planten. Ook al sproeide je de afgelopen jaren zelden, zodat je planten niet verwend zijn en diep zijn gaan wortelen, er ontstaan nu wel problemen. Wie op zandgrond en op klei tuiniert, ziet de planten uitdrogen.
Op veengrond heb je baat bij de sponswerking van het veen, waardoor de grond lang het vocht vasthoudt. Ik merk dat hier goed, een aantal planten gaan nu pas kwijnen.
Als het langer duurt laten de planten het blad vallen en gaan al in de herfststand. Om zichzelf te redden. Dat is geen fijn gezicht voor de tuinier.
Toch maar terughoudend en uiterst selectief sproeien en je grond zoveel mogelijk bedekt houden (mulchen), zodat er minimaal verdamping optreedt.



22 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's Zem.De Macleaya heb ik ooi echt moeten verwijderen uit mijn vorige tuin want ze nam echt alle ruimte over .En dan de Fluweelhortensia ook daar stonden er twee van en idd ver over de 2 meter hoog maar zo ontzettend mooi en al helemaal als ze in bloei stonden .Ook de Rodgersia is geweldig mooi en ja ook daar had ik er twee van en de bloeiwijze is mooi en apart ,eigenlijk was die ook te groot maar ach.Dit soort planten hebben idd veel ruimte nodig .De Ginkgo ken ik alleen van foto's .Voor mij is de Hosta de absoluut favoriete plant maar die houden vooral van schaduw dus op de schaduw plekken een paar grote en onder het afdak een paar klein bladige Sproeien hebben we hier nog niet gedaan maar alleen met wat gieters water de planten water te geven die het echt moeilijk hebben en ze knappen soms al op van een paar gieters water .Maar het valt niet mee om de tuin zo te zien verdrogen .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je drie van mijn top vijf in jouw vorige tuin had!
      De fluweelhortensia heeft het intussen hier echt moeilijk, ik kan ze niet laten verkommeren. Het blijft sjouwen met de gieters, het einde is nog niet in zicht.

      Verwijderen
  2. Mooi die bladvormen, bij mij staan ze er ook nog mooi bij.
    We gaan wel water geven, gelukkig heeft het waterschap hier de sloten
    weer extra water gegeven.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig gaat het bij jullie dus nog wel. Maar langzamerhand krijgen veel planten het toch moeilijk. Uitzonderlijk, deze droogte.

      Verwijderen
  3. Goedemorgen Zem,
    Niet alleen bloemen zijn mooi maar inderdaad het blad is ook super mooi. Ik heb wel gesproeid maar dat is onbegonnen werk. De Hortensia´s laten allemaal
    hun blad hangen en zelfs een gieter met 5 liter water per dag is om een of andere duistere reden niet genoeg om het blad weer te doen opliften. Ik was te laat met water geven. Ook de prachtige Rodgersia ziet er bij mij uit of de herfst al in aantocht is. Maar ja, volgend jaar weer beter. Van al dat droge weer wordt de tuin er niet beter op. Maar met die heerlijke blauwe luchten iedere dag en de zon en aangename temperaturen wordt ik toch wel heel blij. (lol).
    Heerlijke dag gewenst
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook wel gemengde gevoelens. Voor de planten en de dieren is het moeilijk. Het is hier in het noorden niet héél erg warm door de noordenwind. Met de prachtige blauwe luchten en de zon vind ik het toch wel heerlijk buiten.

      Verwijderen
  4. Mijn macleaya staat er ook nog prima bij. Ik heb er nooit over nagedacht, maar staat op een gortdroge plek voor de taxushaag. Wat een bikkel! De geraniums heb ik afgeknipt dat scheelt in de verdamping. Ze zagen er niet meer uit. We wachten af, tegen een bui kan je niet opsproeien! Groetjes hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, de Macleaya's staan er ook hier zonder ook maar één keer water bijgeven nog altijd schitterend bij. Veel planten gaan het moeilijker krijgen, de herfstastertjes, de geraniums. Ik merk wel, als je de geraniums afknipt duurt het wel heel lang voordat ze zich weer herstellen. Lastig.

      Verwijderen
  5. Prachtige bladvormen, goed idee om ze vast te leggen. Het is geen nieuws natuurlijk dat we ook hier uitkijken naar wat hemelwater. Op de weerkaarten zitten we net op de grens van het droog /zeer droog gebied, maar veel heben we niet aan die wetenschap. Toch vertik het om alles wat niet in potten staat water te geven, uit leergierigheid vooral : wat haalt het ? en wat niet ? en waarom zou dat komen ? Ik vrees dat we dit soort weersituaties in de toekomst nog wel meer zullen meemaken. Het doet pijn natuurlijk om planten te zien ondergaan, maar we hebben weinig keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is op zich een interessant experiment, om te bekijken, welke planten het meest droogtebestendig zijn. We horen het t.z.t. vast wel op je blog. Het zullen veelal ook diepwortelende planten zijn.
      Als we meer droge zomers krijgen, zullen we onze plantenkeuze in tuinen en openbaar groen wel moeten aanpassen.

      Verwijderen
  6. Zelfs in tijden van grote droogte weet je ons weer te verrassen met een prachtige fotoserie vanuit je tuin. Heel mooi die verschillende bladeren, mijn favorieten zijn het blad van die mooie pluimpapaver en dat van die wonderlijke Ginkgo biloba.
    Wij zijn altijd erg zuinig met sproeien, maar nadat vorig najaar een deel van de tuin over de kop moest, omdat we een groot bos bamboe hebben moeten laten verwijderen, vraagt dat nieuw ingerichte deel nu toch echt om water. En dat krijg het dan ook. De rest van de tuin doorstaat de droogte tot nu toe prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bamboe verwijderen: dat was een flinke klus voor degene die het moest doen.
      Maar pas geplante plantjes kun je al helemaal niet laten verdrogen.

      Verwijderen
  7. Prachtige foto's. Vooral de pluimpapaver vind ik prachtig. Ik zag vandaag dat mijn laatst gezaaide bietjes in de moestuin bijna de geest geven. Ik heb nog geen water gegeven, maar ik geloof dat het dit jaar echt nodig is. Toch maar doen dus. Wat een leuk blog trouwens, zo ontdek je steeds weer iets nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Marie-Louise!
      Mijn bietjes in een grote pot, die steeds wat water krijgen, willen geen bietjes maken. Ze houden niet van droogte, ze willen gewone regen ;-)

      Verwijderen
  8. Met je eens dat het allemaal fantastische bladeren zijn. En wat fijn voor je dat je op veen zit. Hier op droge zand..gelukkig hebben we een grondwaterput. En waar de die niet kan komen heb ik 'zweetslang' gelegd, dan wordt er het minste verspild...en nu nog 3 weken zo want het weer is niet omgeslagen met Nieuwe maan. De boeren hier hebben bijna geen eten meer voor hun koeien, en staks ook niet want de mais staat bijzonder slecht, nog nooit zo gezien. Ze zitten nog net niet "met hun handen in het haar".Komt er nog bij dat het hier in het zuiden ook nog minimaal 5 graden warmer is dan in het noorden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is hier gemiddeld lang niet zo warm geweest als in het zuiden. We hadden wel meer last van een stevige noordenwind.
      Er is nog geen uitzicht op het einde van de droogte. Die paar buien, die mogelijk deze week vallen, zullen nauwelijks helpen.
      Het wordt problematisch voor een aantal boeren en tuinders, zoals je zegt. In het bos ziet de onderbegroeiing er ook verlept uit.
      Het blijft behelpen in de tuin.

      Verwijderen
  9. Die pluimpapaver zag ik ooit tijdens een open tuindag bij blogster AnneTanne. De prachtige bladvorm viel mpe toen ook al op. Helaas vergat ik daarna weer de naam. Ik moet er eens naar uitkijken. Het woekeren waarvan je spreekt - is dat via wortels of zaad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het "woekeren" gaat via worteluitlopers.
      Mijn groepjes blijven keurig op de plaats, ik heb geen last van woekeren. Dat komt, denk ik, omdat de grond rondom al bezet is met klimop, de uitlopers krijgen weinig kans.

      Verwijderen
  10. Hoi Zem,
    een erg leuk idee om een top 5 te maken van de mooiste bladeren in je tuin. Je moet er maar opkomen hihi..... Het geeft wel een heel leuk effect. Ik vind met namen de bladeren in je laatste 3 foto's heel erg mooi. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de andere niet mooi zijn maar deze zijn wat groter en de vormen spreken me gewoon aan.
    Erg leuk dit.

    Liefs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Helma. Hoe het de komende weken in de tuin zal gaan: iedereen bekijkt met angst en beven de kwijnende natuur. Het mooie blad zal het niet lang uithouden.
      Enfin, we kunnen slechts observeren. Koud zullen we het niet hebben.

      Verwijderen
  11. Sproeien doe ik hier voornamelijk het gras en de potten en niet te vergeten mijn zaaisels op het nieuwe stuk grond aan het eind van de tuin. Gelukkig heb ik een brede vaart vlak voor het huis en een pomp, dat werkt goed. Prachtig die verschillende bladvormen. De pluimpapaver doet het hier ook prima zonder water dus, hij is dit jaar lijkt wel extra mooi vooral in combinatie met Crocosmia 'Lucifer'.
    De Rodgersia doet het hier ook voor geen meter, staat er al jaren en blijft miezerig. De Hydrangea aspera staat in de hoek voor bij de serre en heeft nogal wat te lijden gehad van de steigers voor de schilders, maar dat komt volgend jaar wel weer goed, hoop ik.
    Al met al genieten we toch van het mooie weer, al zou elke nacht een buitje wel leuk zijn, haha.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De crocosmia is toch ook een volhouder met dit droge, warme weer: hij blijft hier mooi. Mijn Rodgersia begint nu ook te kwijnen en de Aspera wordt een beetje hopeloos, ondanks sproeien.
      We gaan het zien welke planten bestand blijken tegen dit weer.

      Verwijderen