dinsdag 12 december 2017

Sneeuw in de tuin: een andere wereld.






Er is hier in zuid-oost Friesland gisteren en eergisteren op de code oranje-rode dagen weliswaar lang niet zoveel sneeuw gevallen als op andere plekken in Nederland en België. Het ging maar om een drie tot vijf cm dikke laag plaksneeuw, die vooral gisterenochtend een schitterende bedekking vormde op de planten in de tuin.


Je komt haast in een andere wereld terecht.


Jammer genoeg was het mooie er vrij snel vanaf, natte sneeuw en dooi zorgt vanaf vanmorgen voor een glibbergladde kledderboel. Op de stenen trappen in onze tuin is de passage nog niet echt veilig.
Maar ik kan niet nalaten een aantal foto’s van gisterenmorgen op de blog te zetten.


Zo vaak zien we dergelijk winterse beelden nu ook niet meer in deze tijd van opwarming van de aarde.



Hieronder het lijnenspel van een aantal ingegraven (pre)bonsai's:



En hieronder het bewijs van het passeren van nachtelijke bezoekers:


Overigens vind ik zulke dagen het best door te komen in de slipvrije binnenshuisvertrekken met uitzicht naar buiten.

Het was zowel met de auto, als met de fiets als met de benen nu niet bepaald gemakkelijk om breukvrij weer thuis te komen.
Dus toch maar liever schone wegen rondom.

15 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat je je toch even naar buiten hebt gewaagd, want je foto's zijn mooi, ik heb ervan genoten. Ik word nog altijd blij van zo'n wit laagje in de tuin. Wat mij betreft mag er met de kerstdagen best nog eens zo'n feeëriek laagje vallen, want het werkt toch echt sfeerverhogend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Qua wintersfeer is een laagje sneeuw schitterend. Lichtvriezend weer, zonnetje... met de kerst misschien.
      Maar de drab, die nu al snel het witte tapijt verving, kan me gestolen worden ;-)

      Verwijderen
  2. Prachtige sneeuwfoto's Zem, gelukkig dat je je toch buiten gewaagd hebt. Zondag was het hier ook maar een klein laagje, maar gisteren viel er echt een pak sneeuw. Vandaag echter regen en wat een kledderboel. Eigenlijk hebben we altijd maar even plezier van de sneeuw en dat is als het net gevallen is, dan is het genieten van een sprookjesachtige witte wereld. De vieze nasleep duurt echter meestal veel langer en ook ik heb het niet op dat geglij en geglibber, zal dus blij zijn als alles weer groen ziet.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies zoals je zegt, het is meestal maar even echt mooi. En leuk als je er niet op uit hoeft.
      Maar die drab blijft zo lang plagen.

      Verwijderen
  3. Hele mooie opnames, Zem. De tuin ziet er meteen compleet anders uit, zelfs een beetje alsof alle kleur eruit is weggetrokken. Sneeuw: ik blijf het een wonderlijk fenomeen vinden. (Zolang je er niet door moet.)

    En, hela, wat bedoel je met 'slipvrije binnenhuisvertrekken'? Met deze temperaturen kan ik het dragen van een slip nochtans van harte aanbevelen, ook binnenshuis. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zolang je er niet door moet.
      Menck, ik kom meer in de verleiding de geërfde zelfgebreide wollen onderbroeken van mijn oma op te zoeken en aan te trekken in deze koude, barre tijden ;-)

      Verwijderen
  4. Hier is alles ook weer groen, maar wat heb ik ervan genoten! Ja je moet veel foto’s maken en dan heel veel nagenieten. Leuk en prachtig die sneeuw. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het kan zo maar dat een winter sneeuwloos blijft.

      Verwijderen
  5. Niets is mooier dan die witte wereld en ik kan er heel stil naar kijken .Helaas is het voor velen van ons niet echt handig als we buiten moeten gaan ,ik ben zelf blij dat ik weer heelhuids thuis gekomen ben vandaag want voorzichtigheid is geboden als we wat ouder worden .Je foto's zijn prachtig .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Elisabeth, ik vraag me wel eens af hoe ik dat als tiener deed: kilometers fietsen naar school door ruig winterweer vond ik alleen maar spannend, nu zie ik al op tegen een eindje lopen als het glad is buiten.

      Verwijderen
  6. Heerlijk mooie beelden van dit prachtige sneeuw evenement. Hier is gisteren nog een dik pak sneeuw bijgekomen. Vanmorgen was het oppassen geblazen toen ik met mijn Vito uitging. Het was s 'nachts aan het dooien geslagen en 's morgens was het een ijsbaan op de stoep. Ik ben gelukkig niet in spagaat op mijn neus gegaan. Als je wat ouder wordt ben je toch iets banger om te vallen. Maar ik heb net als jij heerlijk genoten.
    Fijne avond en hartelijke groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is écht uitkijken buiten, nog steeds.
      Met een hond móet je erop uit, weer of geen weer.Dan blijf je wel je routine houden in veilig voortbewegen ;-)

      Verwijderen
  7. Heerlijke foto's, ik was elke keer te laat op deftige foto's te nemen. Maar het resultaat van al die sneeuw die dezelfde dag nog begint te smelten maakt dat de borders niet echt meer fotogeniek zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het fotogenieke van deze sneeuwperiode was snel verdwenen, misschien krijg je nog een herkansing deze winter!

      Verwijderen
  8. Mooi Zem, sneeuw in en op de tuin, je waant je in een andere wereld.mooie serie heb je er van weten te maken.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen