dinsdag 4 juni 2019

Bloesem en groene weelde van begin juni.


Het gebladerte is nog jong, groen en meest onaangetast, de bloesemrijkdom maximaal: dat is de weelde van begin juni. De vogels zijn actief en druk: ze moeten wel want ze hebben jongen te verzorgen.
Kikkers springen weg als ze je voelen naderen. Het insectenleven is op gang gekomen, bijtjes, hommels, zweefvliegen en zowaar een enkele Europese hornaar.
Als ik in de tuin ga zitten met een boek, schiet het niet op met het lezen, ik zie teveel moois en spannende dingen om me heen.

Ik neem jullie mee met een virtueel wandelingetje door de tuin.

Vanuit de toegangspoort een aantal van de prachtige Allium christophii (zie ook eerste foto):


Verder lopend stuiten we op de zeer royaal bloeiende klimhortensia, de bloemen geven een zachte, zoete geur af:


We kijken even naar links, waar de jonge bosaanplant achter de vijver nog maar nauwelijks zichtbaar is en waar de klimmers al goed aangeslagen zijn en de schermen gaan veroveren:


Detail van de gele lis:


Op het kruispunt van de paden aangekomen botsen we tegen het bessenbosje, dat na de veranderingen in de tuin veel meer zon krijgt. De zwarte bessenplanten hebben in maart wat van het kappen geleden, ze moeten zich wat herstellen.
Linksvoor een glimp van het heuvelbed (volgens de principes van de Hügelkultur):


Op de volgende foto is het heuvelbed iets beter te zien. Achteraan een deel van het scherm en wat nieuwe bosaanplant.


Het heuvelbed is niet onaardig begroeid na een jaar. Ik  zal er nog eens een post aan wijden.
Erachter de overgebleven rode esdoorn, die jaren lang verstopt stond tussen de coniferen: nu krijgt hij de kans zijn schoonheid te etaleren:


We draaien ons om en gaan met de rug naar het heuvelbed staan en lopen het linkerpaadje in:



De bekervarens en de wijfjesvarens zijn nu op zijn mooist. En de geraniums ertussenin bloeien dit jaar wel bijzonder rijk:


Het terugkijken vanaf deze plek geeft toch wel weer een bosachtige aanblik, waar ik zo van hou:




20 opmerkingen:

  1. Het ziet er alweer lekker en kleurig en fleurig uit, Zem. Door de juiste camerastandpunten te kiezen zie je nu al niets meer van de opgelopen schade. Volgend jaar zie je er zo gezegd geen barst meer van
    Die overgebleven rode esdoorn vaart zelfs wel bij de kaalslag die heeft plaats gevonden. Eigenlijk is je tuin gewoon een afspiegeling van wat er om ons heen in de natuur ook gebeurt. Je haalt het ene weg, en het andere vaart er wel bij.
    Tot dusver vind ik dat het een jaar is waarin er ook hier in de tuin veel valt te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je begrijpt het helemaal, Jan: een goed camerastandpunt verbloemt de opgelopen schade aan de westkant. Het zal sneller vergroenen dan ik dacht.
      En na alle stormschade van de afgelopen twee dagen in het land blijkt overduidelijk: de natuur loopt geregeld schade op en zal zich weer herstellen. En in de tuin zie je dat in het klein, aanvaarden en aanpassen is het parool.

      Verwijderen
  2. Zeer leuke fotoreportage, zem. Tuin ziet er prachtig uit. De zeteltjes die op meerdere foto's te zien zijn laten me ook toe alles te 'plaatsen'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Zo'n overzicht is zo nu en dan wel handig ;-)

      Verwijderen
  3. Je tuin is duidelijk in optima forma. Hopelijk kreeg hij, net als hier, ook een verkwikkende regenbui te verwerken. Want droogte is tegenwoordig zowat de grootste tuinvijand geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is hier de laatste dagen zo'n 24 mm in totaal gevallen.
      Aardige hoeveelheid, maar niet genoeg: ons slootje heeft nog maar een klein laagje water.
      Ja Menck, de droogte baart ons allen zorgen.

      Verwijderen
  4. Goedemorgen Zem,
    Dank je wel voor de virtuele wandeling door je prachtige tuin. Een glimlach verschijnt op mijn gezicht omtrent het verhaal wat je verteld over het lezen van een boek in de tuin. Dit komt mij zo bekend voor!! Er valt ook ieder moment zoveel te ontdekken in de tuin. Geen tijd om in een stoel te gaan zitten (lol). En wat mooi is het toch dat als bepaalde dingen wegvallen in de tuin, andere dingen juist weer mooier worden. Een heerlijke genietdag gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Marijke, de tuin is nooit een statisch geheel, steeds gebeurt er iets, waardoor de situatie weer wijzigt. Gelukkig vaak ook weer ten goede!

      Verwijderen
  5. Plezant om zo mee door je tuin te struinen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw..ik was even een tijdje 'niet hier', en ken je tuin bijna niet terug... Biedt natuurlijk weer wel mogelijkheden..toch? Komt weer helemaal goed, en je hebt gelijk met die onderste foto waarbij je toch het gevoel hebt dat je het bos inloopt, ziet er idd uit als een uitnodigend bospaadje.. Je bonsai's staan er ook mooi bij..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er was intussen het een en ander gebeurd ;-)
      Het was wennen, maar inderdaad zijn er volop nieuwe mogelijkheden.
      Gelukkig hadden de bonsais geen stormschade.

      Verwijderen
  7. Hoi Zem,
    je mag ons vaker meenemen met zo'n virtuele wandeling door je tuin :-))))
    Prachtig om al die bloemen te zien en je rode esdoorn is echt een juweeltje hoor. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je geen tijd hebt om te lezen. Ik zou ook alleen maar om me heen zitten kijken in zo'n mooi paradijsje :-)
    Ik heb weer genoten en ik weet dat het nog mooier gaat worden :-)
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Helma.
      Er is heel veel te genieten in de tuin.
      Meer zon en licht geeft verrassingen, steeds weer andere.

      Verwijderen
  8. Dat is een hele wandeling geworden, met zoals je zelf zegt heel wat te zien en te beleven. De onverwachte veranderingen in je tuin zien er al goed uit. Volgende week meer zon, dan zal alles nog harder gaan groeien na al die regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig...en het is inderdaad een bosachtige tuin, dat heb je knap voor elkaar gekregen

    BeantwoordenVerwijderen