donderdag 11 juli 2019

Grappige zomerbloeiende alliums.



De drie alliums die op dit moment in de tuin bloeien zijn zonder meer grappig.
De bovenste foto toont een gekweekte selectie uit het inheemse slangenlook (dat zeldzaam is en op de rode lijst staat) nl. de Allium scorodoprasum ‘Art’. Zie ook hieronder:



De een aantal jaren geleden aangeschafte bolletjes doen het helaas matig, vermoedelijk willen ze een wat meer kalkhoudende grond.

Wel heel goed op onze wat zuurdere grond doet de esculaapui het, de Allium sativum var. Ophioscorodon. Deze komt elk jaar weer terug en heeft hele groepjes gevormd. De grappige “snavels” staan naar dezelfde kant gericht, ze kunnen hier goed tegen de droogte.


Een erg leuke zomerallium is het trommelstokje, de Allium sphaerocephalon kogel of kalklook.
De laatste benaming is meteen de reden, dat deze soort het hier ook niet goed doet.
Als ik ze in de catalogus weer tegenkom, zie ik voor mijn geestesoog een heel zomers veldje vol van die mooie rode trommelstokjes en dan schaf ik ze tóch weer eens aan.
Teleurstellend, slechts twee exemplaren doen het in de wat meer van voeding voorziene plantenbak voor ons raam:


De meest komische allium blijft voor mij de Allium “Hair”, een gekweekte selectie uit de inheemse kraailook. Het kraailook is vrij algemeen.
De “Hair” heeft het hier in de tuin vrij lang uitgehouden, maar is toch verdwenen. Ik ga in de herfst weer wat bolletjes bestellen, deze allium maakt me vrolijk met zijn punkkapsel:


Dit alliumverhaal sluit ik af met de uitgebloeide resten van de mooie Allium christophii.
Een jaren lang terugkerende prachtige, in juni bloeiende Allium, die daarna nog lang de aandacht trekt:




11 opmerkingen:

  1. De Esculaap ui is hier ook de makkelijkste en alles kan je eten,bloemen,blad en de bol.
    Gr jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, deze "Bulgaarse ui" kun je eten. merkwaardigerwijs vind ik dat een beetje zonde. Ik heb er inmiddels zoveel dat ik me er toch maar eens aan moet wagen ;-)

      Verwijderen
  2. Interessant logje weer. Vooral de laatste twee soorten vind ik erg mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Zem,
    Wat een prachtige Alium's laat je zien. Je speciale heb ik nog nooit eerder gezien. Super mooi!
    Heerlijk weekend gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in het najaar in een catalogus van een goede bollenleverancier kijkt ( bijv. bij nijssenbulbs) weet je niet wat je aan schoonheid ziet.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ook in een prairietuin zouden sommige alliums niet misstaan, Rob.

      Verwijderen
  5. Leuke post..ik kan ook geen trommelstokjes houden, is alleen wat sprietjes maar geenn bloempjes, en nu weet ik dus waaraan dat ligt.... Ga eens een testje doen met extra kalk, net ik bij de hellleborussen doe. Alle 'kleine' alliums ook al geprobeerd, maar gaan hier ook steeds weg, of bloeien niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de nadelige kant van veel bolgewassen, er zijn maar weinig echt jarenlange overlevers, meestal lopen ze toch terug.
      Toch zijn er een aantal, die ik dan maar weer aanschaf: te mooi.

      Verwijderen
  6. Hoi Zem,
    alliums zijn ook erg leuk en jij hebt zelfs leuke verschillende varianten :-)
    Je bovenste foto en ook je zeldzaamste vind ik echt super om te zien.
    Maar ook die daaronder komen vind ik echt heel leuk en ze staan ook echt super in een tuin. De mooie kleuren maken ook sat ze zo vrolijk ogen ;-)
    Veel liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen