maandag 9 augustus 2021

Wild en nog wilder.


Het kan me niet wild genoeg zijn in de tuin: dus kom ik nu volledig aan mijn trekken.

De groeikracht en de groene weelde is zonder meer overweldigend.

De vele regen, de betrekkelijk koele voorjaars- en zomermaanden – tot nu toe – zijn voor de meeste mensen nu niet bepaald naar wens geweest, voor de meeste planten was het een zegen.

De tuin is, zoals ik hem zou wensen: een soort bostuin, waarin je je omhuld voelt door bomen, struiken en lager groeiende planten.



Té wild, zou menigeen zeggen. Het kan me niet wild genoeg zijn. Dán valt er pas wat te zien en te beleven.

Er zijn stukjes tuin, waar ik nooit of zelden een voet zet. Daar speelt zich af, wat zich daar af wil spelen.



Heerlijk voor allerlei gedierte.

Toch stel ik ook mijn grenzen. De (schors)paden moeten goed beloopbaar blijven, de heggen zo ongeveer bijgehouden. Bepaalde, door mij minder gewenste kruiden, houd ik in toom.




Een zekere esthetiek is voor mij belangrijk, een zeker evenwicht in vorm en kleur waarbij de “wil” van de natuur primair is.








16 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens, we zouden broer en zus kunnen zijn.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er weer geweldig mooi uit, Zem. Het moet een weldaad zijn om daar elke dag van te kunnen genieten. Onze tuin is er te klein voor, anders zouden Aafje het ook graag zo zien. Maar dan passen we er hier zelf niet meer bij.
    We hebben overigens niks te klagen hoor, ook onze tuin groeit en bloeit prachtig dit jaar. En het is er blijkbaar toch wild genoeg voor twee egels die er af en toe rond struinen. Ook de vijver doet het goed, zowel kikkers als salamanders voelen zich er thuis.
    En zelf vaar ik in principe ook wel bij de temperaturen dit jaar, al is de ene dag natuurlijk de andere niet.
    - Een hartelijke groet uit Drachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Jan.
      Het is trouwens een hele eer en een compliment voor de natuurlijkheid van jullie tuin, als er twee egels rondlopen!
      Jullie hebben een bijzonder charmante tuin, al is die klein.

      Verwijderen
  3. Ik hanteer een gelijkaardig principe. De tuin mag wild zijn - heerlijk! - doch nog aanvaardbaar binnen de perken. Als het weer het toelaat, leef ik voornamelijk buiten. Ik hou wel van een weelderig groen behangetje.
    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Menck.
      "Aanvaardbaar binnen de perken" : letterlijk en figuurlijk op te vatten, mooi gezegd.

      Verwijderen
  4. Mooie foto's Zem.
    Zoals toen een collega van me aangaf "Jij hebt geen tuin, ik noem dat een wildernis"
    Ik riposteerde "Als jij mijn tuin een wildernis vind, is dat een prachtig compliment"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ja, een aantal mensen vinden onze tuin ook een wildernis. Mijn ene buurvrouw bij voorbeeld...
      Gelukkig is er ook waardering, soms van mensen, van wie je het niet verwacht.
      Je hebt een mooi antwoord gegeven.
      Gelukkig hebben we een stukje grond, waarop we kunnen tuinieren, zoals we dat zelf willen.

      Verwijderen
  5. Wat een verschil met verleden jaar. Toen was alles dor en maakte je je zorgen over de bomen. Maar nu een beschaafde jungle!! Heel mooie foto’s van je tuin. Alles staat er fris en uitbundig bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je mooi gezegd, Hetty: "een beschaafde jungle".
      Die houd ik erin :-)

      Verwijderen
  6. Bij ons in het dorp is enkele weken geleden een man overleden. Hij werd 'Willy Jungle' genoemd omwille van zijn wilde tuin. Ik weet niet of hij zijn bijnaam kende. Maar ik zou fier zijn op zo'n bijnaam. Prachtig Zem, in jouw tuin zou ik wel eens willen rondstruinen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk!
      En mocht je toevallig eens hier in het hoge noorden verzeild raken, dan ben je van harte welkom in mijn jungle.

      Verwijderen
  7. Hoi Zem,
    ik vind je tuin echt niet te wild hoor maar juist onwijs mooi en groen. Bovendien lopen er ook mooie paadjes doorheen dus je kan overal nog komen hahahahahaha.... Het koelere weer zorgde ook echt voor een groeispurt bij de meeste planten en je zag het gewoon groeien. Ik vind eht schitterend om te zien en ben best wel beetje jaloers op je mooie grote tuin ;-)
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Helma.
      Het openhouden van de paden is dit jaar wel een wat grotere klus: wát een groeikracht.
      Ja, zo'n grote tuin is een voorrecht, en zo beschouw ik het nog elke dag.

      Verwijderen