vrijdag 26 november 2021

Babyplantjes op het blad van de zachte naaldvaren.


Een aantal weken geleden zag ik, dat op de nerven van het blad van de mooie, wintergroene zachte naaldvaren ( Polystichum setiferum “Herrenhausen”) allemaal piepkleine jonge varenplantjes waren gegroeid.

Nu had ik al een aantal jaren eerder van deze mooie, fijne en sterke varen kleintjes weten op te kweken, vanuit ditzelfde verschijnsel.

De moederplant van 2015 met onderaan links en rechts van het midden de al bewortelde jonkies:


Sterker nog; die kleintjes van toen blijken nu de moederplanten van de nieuwe baby’s.


De afgelopen drie jaar hebben deze jonge planten een beetje staan kwijnen aan de noordkant van het huis: de zomers waren te droog en te warm voor ze.

Maar dit jaar hebben ze zich in volle glorie weten te ontwikkelen en vormden ze zelf weer babyplantjes:


Normaal gesproken vermenigvuldigen varens zich via de sporen onder op het blad. Ik heb wel eens gelezen dat sommige varens ook jonge plantjes op de bladnerven konden vormen, maar ik kon die info nergens meer terug-googelen.

Om de jonge planten geworteld te krijgen moet het blad de grond raken en wat tijd en vocht krijgen.

Daar kun je natuurlijk een handje bij helpen, door het blad op de grond vast te maken met een stokje o.i.d. Dat had ik bij bovenstaande planten niet gedaan.

Dus speurde ik of er bladeren waren, die zelf de grond hadden gevonden waardoor de babyplantjes waren gaan wortelen.

En ja hoor, een paar bladeren hadden nogal wat jonge, bewortelde varentjes. Voorzichtig verwijderde ik het blad met de bewortelde plantjes:  


Omdat deze mooie varens het op (half)beschaduwde, niet al te droge plaatsen uitstekend doen, besloot ik de jonge plantjes uit te planten in een bak om ze verder op te kweken en later uit te planten:


Mijn varenbaby’s staan nu op een beschutte plaats, en inmiddels heeft de Metasequoia ze een winterdekentje gegeven.

Zo kun je aan het begin van de winter toevallig al genieten van jong en pril groen.


6 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat die jonge varens op het blad van de oude plant groeien. En dan nog wintergroen ook. Daar kunnen onze varens nog wat van leren. Die jongen weliswaar om het leven, maar jong en oud laten in onze tuin intussen geen kleur en fleur meer zien.
    Prettig weekend, Zem. Stay safe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jan, er zijn ook hier varens, die er qua uitbreiding iets van kunnen.
      Die hoef ik daarbij niet te helpen. En wintergroen blijven die ook niet: diepbruin storten ze neer ;-)

      Verwijderen
  2. Zem, wat goed van jou! Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, maar de stekjes hebben het niet gedaan. Ik ga vandaag meteen op zoek naar babies. Verleden jaar ook tevergeefs gezocht naar die kleine varentjes op het blad. Wellicht met het regenachtige weer van afgelopen zomer heb ik ook geluk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt deze mooie soort dus ook.
      In een andere hoek heb ik dezelfde, oudere zachte naaldvarens, maar daar ook geen baby's te bekennen. Hopelijk ga jij toch wat vinden, Hetty.

      Verwijderen
  3. Wauw! Zo'n piepkleine, jonge plantjes ontdekken, daar word je toch helemaal blij van? De natuur is zalig wonderlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Zem,
    dat is toch wel een heel mooi gegeven dat er nu weer jonge plantjes op de varens komen. Ik ben gek op varens dus dit wekt ook mijn verwachtingen. Een mooi en ook natuurlijk fenomeen die je mooi in beeld hebt gebracht.
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen