zaterdag 6 november 2021

Dat gouden herfstlicht.


Een week geleden konden we genieten van dat bijzondere, heldere herfstweer, waarin de zon de geel en rood kleurende bladeren zo mooi uitlichtte. En dat bij een diepblauwe, wolkenloze hemel.

Ik noem dat de periode van het gouden licht, dat zien we slechts in de herfst.

In de lente is het meer het zilveren licht, dat weliswaar opwekkend en vitaliserend is, maar de visuele warmte van de lage herfstzon mist.


De (bonsai)boompjes in hun winterzandbak:





Ik houd van het melancholieke gevoel, dat de herfstzon oproept: de zomer is voorbij, de winter nadert, maar het is nog niet zo ver.




Het is deze week alweer voorbij.

Veel blad is gevallen, het is grauw, grijs en kil buiten. Veel vaste planten storten genadeloos in. 

De gouden momenten vind ik nu niet meer in de tuin.

11 opmerkingen:

  1. Ik heb het idee dat dit jaar de herfstkleuren mooier zijn dan ooit.
    Een lichtpuntje in deze tijd, volgende week meer zon en kleur.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige bomen kleuren ook laat dit jaar: we houden nog wat tegoed!

      Verwijderen
  2. Mooie serie van de warme herfsttinten in je tuin.
    Hoewel de herfst niet echt mijn lievelingsseizoen is, probeer ik op die manier ook vaak wat lichtpuntjes te vinden. En dat is ma afgelopen week zowel in de tuin als in het bos aardige gelukt.
    Groetnis út rûzich Drachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het blad valt! Gisteren regende het eikenblad hier. Maar ik heb genoten van de gouden herfstdagen. Wandelen in het bos met toch nog een warme zon op de rug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag gelukkig weer wat zon.
      De grote eiken houden hier het blad nog vast, de grote rode beuk aan de voorkant van het huis strooit al aardig wat rond. Ik vind het wat hebben, dat bladtapijt op de grond.

      Verwijderen
  4. Ik vond en vind de herfst ronduit prachtig dit jaar. En er staat nog veel moois te gebeuren. Zo is de amberboom nu pas schitterend beginnen te verkleuren, moet de sierpeer nog haar gouden tooi aannemen, zijn de eiken magisch rood aan het worden...
    Na de lente vind ik de herfst het mooiste seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik met je meevoelen, de lente geeft blijheid en vitaliteit, je kijkt de planten de grond uit, en dat prille groen in alle tinten.
      De herfst geeft een gevoel van weemoed, maar de kleuren zijn warm en het licht van een grote schoonheid.
      Magisch rode eiken: welke soort is dat?
      Hier zijn veel grote eiken langs de straat, ze kleuren slechts vaalbruin...

      Verwijderen
  5. Wat kan jij dat toch altijd mooi zeggen ... over gouden en zilveren licht!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Helaas ook veel dagen met grauw licht, Angelika.
      Dan onszelf maar troosten met lekker eten, en daar ben jij expert in!

      Verwijderen
  6. Niet alleen het gouden licht maar ook de mooie en verschillende warme kleuren van de bladeren zijn een lust voor het oog ;-)
    Heel mooi in beeld gebracht en ook mooi verwoord.
    Veel liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen