zaterdag 27 augustus 2022

Een soort oertomaatje.

 Al jaren kan ik het niet laten om tomaten in een grote pot op te kweken.

Toen ik in de winter op zoek was naar zaden van lekkere, ziektebestendige, zelftoppende buitentomaatjes kwam ik bij een particuliere zaadverstrekker een wild tomaatje tegen, dat in een akker was gevonden met een “nauwelijks in te tomen groei”, met knikkergrote tomaatjes van een “variabele” smaak.

En zo zaaide ik, naast mijn eigen jarenlang verzamelde zaad van de Siberian egg, een duiveneitomaatje en een tweetal pingpongsoorten ook dit wilde tomaatje.

Dit warme, droge jaar is een uitstekend tomatenjaar, waarin phytophthora nauwelijks kans krijgt.

Vanaf twee weken geleden kan ik dagelijks tomaten oogsten.



De wilde soort groeide met vele lange uitlopers, waaraan trosjes met piepkleine tomaatjes, iets kleiner dan een kers.





Het moment was aangebroken om de eerste exemplaren te proeven. Ik at drie tomaatjes: wat wrang, niet echt zoet of zuur, eerder licht bitter. Al snel een irritante prikkeling in de keel, die pas na een uur wegtrok. Mijn man at er ook een paar en had geen last.

Ik nam ze niet meer. Een paar dagen later at echtgenoot vóór de maaltijd 10 van deze tomaatjes.

Toen we aan het dessert begonnen, zei hij zich niet zo lekker te voelen. Dit hield een paar uur aan.

Googlen op solanine en tomatine in onrijpe tomaten leerde dat de aanwezigheid van deze stoffen een bittere smaak geven en een brandend gevoel in de mond.

Toen ik de omschrijving van het betreffende zaad bij de verstrekker nog eens opzocht, bleek vermeld te staan; “vrij veel solanine en tomatine (let dus op bij tomatenallergie)”.

Wij beiden zijn niet allergisch voor tomaten, maar hebben kennelijk wel gereageerd op de genoemde giftige stoffen.

De conclusie: we hebben hier te maken met een zeer dicht bij de oertomaat (uit de Andes) staand tomaatje, dat nog in rijpe vorm solanine en tomatine bevat, bitter, om insectenvraat te weren.

Jaren en jaren van selectie, sorteren, kruisen hebben de ongewenste eigenschappen van het Andestomaatje eruit gekweekt om een zoete, gifvrije vrucht te verkrijgen.

Op een niet meer te achterhalen manier heeft de natuur kans gezien op een akker deze veredeling terug te draaien, waardoor een soort wild oertomaatje is ontstaan.

Het blijft ontzettend leuk, om dit tomaatje zelf in potten te hebben opgekweekt.

Net zoiets als de oeros terugfokken – nou ja, dat is even iets anders ; - )


Bij dit oertomaatje moest ik steeds denken aan de oererwt, die de hoofdpersoon in de roman “Wormmaan” wil terug kweken.

Dit boek, dit jaar bekroond met de Libris literatuurprijs als beste literaire roman van het jaar,  is geschreven door de biologe Mariken Heitman. Prachtig van taal, met een originele invalshoek verhaalt ze over een plantenveredelaar, die nadenkt over het veredelen van planten richting de gewenste soort tegenover de maatschappelijke druk van het normeren en aanpassen van “gewenst” mannelijk en vrouwelijk gedrag en dit in historisch perspectief. Een plantenliefhebber doet tussen de bedrijven door nog informatie over veredelen op.

Het opkweken van het wilde tomaatje was een leerzaam experiment - dat ik volgend jaar niet herhaal – waarbij we geen schadelijke, fysieke gevolgen opliepen.

Ik denk erover, de planten toch maar in de groene container te laten eindigen, om uitzaai in de tuin te voorkomen.

Voor alle zekerheid heb ik de zaadleverancier wel per mail op de hoogte gesteld.



 



10 opmerkingen:

  1. Lijkt me een leuk experiment, maar het resultaat valt dan wat tegen. Jammer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het resultaat zou een lekker zoet klein bestomaatje moeten zijn, de natuur besliste anders.

      Verwijderen
  2. Ze zijn wel mooi om te zien. Met het oog daarop zouden ze wel geschikt voor ons terras. Maar gezien jouw ervaringen lijkt het me beter om er maar niet over te beginnen tegen Aafje.
    Fijne zondag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jullie terras zijn hele leuke kerstomaatjes in de reguliere zaadhandel te krijgen, Jan. Liever geen experiment met een wild tomaatje ; - )

      Verwijderen
  3. Wat een bizar verhaal Zem. Gelukkig heeft je man er geen schade van opgelopen. Beter om die tomaten weg te gooien. Maar je houdt er natuurlijk wel een mooi verhaal aan over voor op een saaie verjaardag! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft een mooi verhaal én een leuke "kweek"ervaring.


      Verwijderen
  4. Eigenlijk zou een dergelijke tomatensoort niet in de verkoop mogen, tenzij met een duidelijke waarschuwing. Wel een geslaagd experimentje, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het mee eens, Menck. De waarschuwing had tenminste steviger gemoeten bij de omschrijving van het zaad.
      Het blijft anders een beeldschone plant, ik kon het niet laten voor "het mooie" één exemplaar te laten staan ; - )

      Verwijderen
  5. Wat en bijzonder verhaal!
    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Planten zijn spannend, en bezorgen je geregeld een boeiende verrassing.

      Verwijderen