vrijdag 22 juli 2022

Twee soorten moerasspirea.


Op warme dagen heb je behoefte aan wat nattigheid, daarom wat foto’s van de twee soorten moerasspirea die nu bloeien in de tuin (hierboven Filipendula rubra ”Venusta”)

Aan de noordzijde van onze vijver / poel breidt de roomwitte moerasspirea (Filipendula ulmaria) zich – ondanks de droge jaren – uit.


In het wild komt deze vrij lang bloeiende soort voor op vochtige plaatsen in de zon. “Koningin der weide” wordt deze mooie vaste moerasplant wel genoemd.


Tot mijn verbazing hebben de planten de droogte en de hitte van deze week tot nu toe goed doorstaan, kennelijk is de grond nog voldoende vochthoudend, ik heb ze niet besproeid.


Aan de noordzijde van het huis groeien in de halfschaduw, temidden van de prille bloeiaren van de astilbes, tot mijn verbazing weer een aantal roze moerasspirea’s (Filipendula rubra ”Venusta”, oorsprong Noord Amerika en Canada):



Deze prachtige tuinplanten groeiden jaren geleden op die plek, lang vóór de laatste droge jaren. Door gebrek aan vocht verdroogden de bloemen toen al jaar na jaar in de knop, het was een zielig gezicht. Op een gegeven moment kon ik het niet meer aanzien: ik heb de plant met wortelstok en al zoveel mogelijk verwijderd. Ondergronds bleef kennelijk het één en ander over en dit jaar besloot de plant te laten zien hoeveel schoonheid die nog in petto had: een stuk of vijf prachtige bloeiwijzen, ook ik associeer ze met vrolijke roze suikerspinnen, die ik in mijn jeugd op de kermis kreeg.

In de tuin kom je toch steeds voor verrassingen te staan!

Ik vermoed de plant zich enigszins heeft aangepast aan drogere omstandigheden; ook daar heb ik niet gesproeid. Uiteraard ga ik hem niet meer verwijderen.

De foto’s van deze roze soort zijn vlak voor de hete dagen gemaakt, het roze is nu minder mooi en zal gaan verwelken.

8 opmerkingen:

  1. Ik ben er van overtuigd dat het vorige natte jaar heel wat planten weer tot leven heeft gewekt, ook hier zag ik dit jaar planten opnieuw verschijnen waarvan ik dacht dat ze verloren waren. De droge warme zomers van de jaren daarvoor hadden me zelfs min of meer doen vergeten dat mijn tuin zich op een vochtige plek in het landschap bevind. Mijn moerasspirea's (de witte) kregen dit jaar dan wel weer af te rekenen met meeldauw...nog geen idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om over jouw ervaring te horen! Vanaf het vorige jaar zijn er inderdaad weer opvallende verrassingen waarneembaar in de tuin, zoals ook het opleven van al mijn varens. Sommige planten vertonen hier ook aantasting, zoals de honingbes. Tja, de natuur moet het zelf maar oplossen: blijft interessant om te observeren.
      Hartelijke groeten!

      Verwijderen
  2. Beide soorten moerasspirea staan er prachtig bij met die volle trossen, Zem.
    De natuur blijkt toch regelmatig verrassend sterk te zijn. Jij schetste daar weer een mooi voorbeeld van. We hebben vorig jaar eindelijk weer eens een vochtig jaar meegemaakt. Waarschijnlijk heeft het er toch mee te maken dat de regen weer wat dieper in de bodem kon doordringen.
    Met onze kattenstaart is iets soortgelijks gebeurd. Een paar jaar was hij verdwenen, maar onlangs is hij ineens weer opgedoken, weliswaar met maar één magere steel met bloemetjes, maar toch. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kattenstaart is ook een mooi voorbeeld, het is ook een vochtliefhebber en hier zie ik voor het eerst weer een aantal mooie exemplaren in bloei komen. Ik hoop dat de plant zich bij jou weer uitbreidt!

      Verwijderen
  3. Dat is toch leuk van jouw spirea! Zomaar uit het niets iets laten horen. Bij mij is het treurig gesteld met de astilbe. En moeras spirea daar kan ik al helemaal niet aan beginnen. Gelukkig hadden we donderdag een heerlijke bui. Dat geeft verlichting aan de planten. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, de astilbe heeft hier ook een aantal jaren staan kwijnen: kleine bloeiwijzen, die haast in de knop verdroogden. Dit jaar zie ik mijn twee soorten weer zoals ze moeten zijn. Mijn veengrond houdt wel goed vocht vast. Hopelijk gaan jouw astilbes zich ook nog weer herstellen in minder droge tijden.

      Verwijderen
  4. Beide soorten moerasspirea zijn erg mooi. Heerlijk die verrassingen in de tuin!
    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In jouw mooie, spannende tuin zul je ook wel allerlei verrassingen tegen komen, Angelika.

      Verwijderen