dinsdag 7 februari 2023

Eindelijk sneeuwklokjes, krokussen en ander moois.

De laatste dagen zie ik eindelijk de eerste sneeuwklokjes en vroege krokussen in de tuin voorzichtig uit de knopjes komen. 


De tuin ligt in zuid-oost Friesland, ligt wat dieper en krijgt in de winter weinig zon, maar deze bolgewasjes zijn wel 14 dagen later dan in de afgelopen twee jaar.


Op bepaalde andere plaatsen lopen vreemd genoeg krokussen en sneeuwklokjes terug. De krokussen bloeien één of twee jaar en daarna zie je ze niet meer. Sneeuwklokjes ook, één zielig, aangevreten bloemetje en het volgend jaar haast niets. Te droog in de zomer? Vraat van xzxzxzx? Ik weet het niet.

Mijn ideaal, een tuin, die wit ziet van de sneeuwklokjes, met paarse accenten van krokussen, die zich ieder jaar dus verder uitbreiden: nee.

Ik heb het idee dat twee andere vroege bloeiers zich inhielden: de mooie geurende Viburnum bodnantense “Dawn” (zie ook 1e foto bovenaan)



en de nog heerlijker zacht geurende struikkamperfoelie Lonicera fragrantissima.





Pas de afgelopen week zag ik beide struiken floreren en geuren.

Ook de mooiste katjeswilg, de Salix gracilistyla “Mount Aso”, toont op dit moment de katjes in volle glorie. Ik had twee exemplaren, maar de tweede is door de droogte afgelopen zomer omgekomen.


Gelukkig kon ik twee jonge planten, zelf uit stek opgekweekt, terug planten.

De tuin doet wat de tuin wil, en niet wat ik wil. 

Dat maakt tuinieren altijd weer spannend en boeiend.



 



6 opmerkingen:

  1. Wat raar dat de sneeuwklokjes terug lopen. Misschien moet je er wat op een andere plek uitplanten. Wellicht heeft het droge weer van afgelopen zomer ook niet meegewerkt. Succes, groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de plek van de foto's doen de sneeuwklokjes het wel goed, zij het dat wat laat in bloei komen. Maar soms wil je ze op een andere plek óók, en dan is dat kennelijk niet de goede plek voor ze. Tja.

      Verwijderen
  2. Wij zitten een stukje noordelijker, maar zoals je hebt kunnen zien, staan er hier al enige tijd sneeuwklokjes in volle bloei. Wonderlijk dat het bij jullie een week later is, want ook wij hebben in deze tijd van het jaar maar weinig zon in de tuin.
    Hoe dan ook, met de rest van je bloemenpracht weet je ons wel meteen weer heel fraai naar de kroon te steken. Vooral die Viburnum bodnantense “Dawn” en je wilgenkatjes op de laatste foto vind ik erg mooi.
    Maak er een mooie dag van en geniet van de zon.
    Groetnis,
    - Jan K.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn ook soorten sneeuwklokjes, min of meer vroegbloeiend. En verder ligt het stuk tuin, waar ze wel gedijen, maar toch later bloeien, wat lager.
      Ja Jan, ik weet het ook niet, we nemen het maar zoals het is :-)

      Verwijderen
  3. Oh die 'Mount Aso' had ik vorig jaar ook aangeplant. Hij heeft echter de droge zomer niet overleefd. Zo spijtig he. Ik heb sneeuwklokjes die nu al uitgebloemd zijn (G. Elwessii) en de G. nivalis begint er nu maar pas aan. Toffe bloempjes vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer van de "Mount aso"!
      Wat ik nu nog heb, ga ik in droge tijden maar wat meer watergiften geven, ze zijn zo mooi!
      En de Galanthus Elwessii's noteer ik als vroegbloeiend.
      Vanaf januari wil ik die sneeuwklokjes wel de grond uit kijken.

      Verwijderen