dinsdag 16 juni 2020

Fascinerend zwart blad: twee vlieren en een grasje.


Enkele planten met nagenoeg zwart blad kunnen in een tuin een fascinerend accent geven.
Van écht zwart kun je, waar het een plant betreft, meestal niet spreken. Het gaat meestal over zeer donkerpaars. Ook het streven naar de beroemde zwarte tulp leverde in het beste geval een zeer donkerpaarse bloem op.

Er bestaan twee soorten vlier met zeer donker blad. Beiden heb ik in de tuin.
(hierboven staat de Sambucus nigra “Black Beauty”)
Ik schafte ze al vijf jaar geleden aan, maar zette ze op een té schaduwrijke plaats, waar het blad ook niet goed op kleur kwam.

Toen ik na de stormschades van 2018 / 2019 meer zonnige plekken kreeg, was het mogelijk de kwijnende, nauwelijks groeiende vlierstruikjes te herplanten.
De mooiste van de twee is wel de fijnbladige Sambucus nigra “Black Lace”, die schitterende roze bloemen maakt. 


Deze is op de plek van de oude composthoop geplant in een hoek van de tuin waarop ik vanuit het keukenraam zicht heb.


Dagelijks geniet ik nu van de al flink gegroeide struik, die langduriger bloeit dan mijn “gewone” vlier vlak bij ons noordraam, deze is al uitgebloeid.

De andere soort is de Sambucus nigra “Black Beauty”, met wat grover en zeer donker blad. 


Deze heb ik bij de sloot gezet, waar hij minder snel is gegroeid (droogte), maar inmiddels ook schitterend roze bloemschermen maakt. 


De sloot staat vrijwel droog en de struik heeft vorig jaar slechts enkele malen een watergift van mij gehad.
Beide soorten geven eetbare bloemen en vruchten.

Tenslotte ontkom ik er niet aan hier nog een zwart grasje te tonen: de Ophiopogon planiscapus “Niger”. Het staat al jaren bij mij in een pot op een schaduwrijke plaats en benadert het zwart maximaal.


Ik kan mij voorstellen dat met deze en/of andere bovenstaande zwarte planten heel geraffineerde en fascinerende combinaties te bedenken zijn.

16 opmerkingen:

  1. Halli zem
    Prachtig die combinatie van dat donkere blad met de bloei schermen.en het grasje is ook zo mooi met als toegift decoratieve donkere bessen. Een heerlijke dag gewenst en hartelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vult het goed aan: de donkerpaarse bessen zijn heel decoratief! Al zijn ze bij mij in de schaduw (te) schaars.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook twee donkerbladige vlierbessen staan . Mooie en aparte planten. dat grasje is inderdaad nog donkerder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je ze ook hebt, ze horen ook echt op de Fruitberg!

      Verwijderen
  3. Black Beauty en die andere donkere schoonheden zijn prachtig. Voor ons tuintje zijn ze wat minder geschikt. Wij proberen net een omslag naar wat wat meer kleur te bewerkstelligen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze worden voor een kleine tuin wel groot en zijn door hun kleur ook wel dominerend ;-)

      Verwijderen
  4. Ophiopogon planiscapus 'Niger' leunt wat mij betreft toch echt wel heel dicht tegen zwart-zwart aan.
    Mijn fascinatie voor zwart komt ook op de proppen wanneer ik Helleborussoorten kies. Dan gaat het wel over de bloemen en niet over het blad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtige, zeer donkere Helleborussen zijn er, zie ik.
      Helaas gedijen deze planten niet op onze zure grond.
      Het blijft een intrigerende kleur, ook voor kwekers.

      Verwijderen
  5. Prachtig vind ik ze , ben zelf het pad van de "dramatische" groenten ingeslagen, en daar voeren donkere rode en paarse kleuren de boventoon ...de stap naar een zwartbladige vlier is niet ver meer ... bednakt voor het in de kijker zetten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snijbiet, rabarber? De zeer donkere vruchten van de aubergine, sommige tomatenrassen, zwarte bessen?
      Je maakt me nieuwsgierig, Cin.
      Een beetje dramatiek in de tuin hoort bij het leven ;-)

      Verwijderen
  6. Prachtig! Ik heb ook een Black Lace, heel klein nog, maar als ik zie hoe die wordt, verheug ik me nu al.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de goede plek zal sneller groeien dan je denkt!

      Verwijderen
  7. Aha, dat is de naam van dat zwarte grasje! Ik kreeg het ooit van een vriendin. Zij zei dat het Japans bloedgras was maar dat klopte niet. Het is een tof plantje. Ik heb het nu zo'n jaar of 5 en het breidt zich discreet en niet opdringerig uit.
    Warme groet Zem!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Discreet en niet opdringerig: dat is een goede kwalificatie voor dit grasje.
      Maar Japans bloedgras op een uitgekiende plek, waar het het zonlicht kan vangen, is prachtig als accent zo hier en daar.

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    ik vind deze zwartbladerige struiken juist heel erg mooi.
    Ze doen het ook heel goed bij je en ook de bloemen zijn supermooi van kleur.
    dat zwarte grasje vind ik helemaal super interessant. Geeft inderdaad ook een mooie kleurencombi in de tuin.
    Liefs van mij, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zwarte grasje bloeit nu, ik zal er maar snel een foto van maken :-)

      Verwijderen