donderdag 22 oktober 2020

Het diepste roodste rood.

 


Al jaren ben ik gefascineerd door de kleur rood, maar dan het diepste, roodste rood.

Geen zweem van paars, niet neigend naar oranje; vooral niet te licht - dan liever nog iets te donker.

Het ultieme, diepste rood dus.

De afgelopen week zag ik dit rood toen het zonlicht door een groepje van mijn mooiste Persicaria’s scheen ( het gaat hier om een variëteit van de Persicaria amplexicaulis, hoogstwaarschijnlijk de “J.S. Calor”)



Het vreemde is dat ik maar heel weinig rode bloemen in mijn tuin verdraag.

Het meest wordt het diepe rood in het voorjaar nog benaderd door een camellia



en in de zomer door een crocosmia.



Eigenlijk vind ik de rode camelia in het voorjaar al té, ik zie liever de roomwitte variëteit.

Tussen het groen mag bij mij het rood slechts een bescheiden accent geven, net zoals geel en helderblauw.

Alle persicaria’s hebben dat terughoudende: zelfs in een grote hoeveelheid blijft de kleur van de bloeiwijzen bescheiden. Ik hou van deze planten.



Rood is opwekkend, activerend en vitaliserend. Het vrolijkt ons op en dat hebben we nodig in dit jaargetijde en zeker in coronatijd.



De rode (en gele) herfstkleuren vind ik prachtig, maar ik beleef het zien ervan niet als opwekkend.

Een zachte melancholie komt over mij, een lichte treurnis over het verlies van de zomer en de komst van de wintertijd.

In 2014 maakte ik een aantal vrij grote rode schilderijen met de bedoeling om het diepste rode rood te benaderen. Ik raakte toen zeer geïnspireerd door een bezoek aan de tentoonstelling van schilderijen van Rothko in het Gemeentemuseum van Den Haag, misschien wel de mooiste tentoonstelling die ik ooit heb gezien.

Ik wilde het rood opbouwen met transparante roodtinten, zoals de zon transparantie geeft aan een bloem in het tegenlicht van de late namiddag.

De serie rode schilderijen:



Ik denk erover om in deze voor ons toch prikkelarme “gedeeltelijke lockdown” weken – hoe lang gaat deze ellende nog duren – mijzelf te vitaliseren door het mooiste schilderij van die serie nu eindelijk eens boven de bank te hangen.



Waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is dat ik dan compleet OVERprikkeld raak door dat overweldigende rood...

De Persicaria zal binnenkort na de eerste nachtvorsten zeker geheel down gaan.






18 opmerkingen:

  1. De stengels van Cornus alba 'Sibirica' kleuren thans ook zo mooi intens rood. Heel speciaal als het blad gevallen is, vind ik. Bovendien prima te gebruiken in bloemstukken.
    Ik ben fan van je schilderijen. Prachtig werk! Helemaal mijn stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Menck :-)
      Die Cornus alba 'Sibirica' heb ik wel even op mijn wensenlijstje gezet, prachtige struik!

      Verwijderen
  2. Leuk dat je ook schildert, heb je nog meer ?
    Misschien op je volgende post.

    Gr Jan(wilde een tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een deel van schilderwerk is te zien op mijn site https://www.elseckhardt.nl/
      Bij uitzondering staan in deze post een paar schilderijen ;-)

      Verwijderen
  3. Je laat weer veel moois uit je paradijsje zien, Zem.
    Ik heb ook wel wat met rood, zo hebben we in de kamer b.v. een rode wand. En wanneer ik met een fotomaatje op pad ga, draag ik graag een van mijn rode vesten. Die fleuren de foto's waar ik op sta nog wel eens wat op. ;-)
    Het zal je dan ook niet verbazen dat ik die schilderijencollectie van je wel interessant vind. Probleem is alleen dat een definitieve beoordeling van een schilderij op basis van een foto altijd moeilijk is.
    Een hartelijke groet uit Drachten.
    - Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, wat zou het mooi zijn als jij en Aafje binnen afzienbare tijd één en ander met eigen ogen zouden kunnen aanschouwen! Zou het volgend voorjaar enige coronarust geven?
      Tot die tijd kun je het, wat het schilderwerk betreft, doen met mijn site
      https://www.elseckhardt.nl/
      Hartelijke groeten, Zem.

      Verwijderen
  4. Wat een atelier, wat een kunstwerk!!! Rood knalt dus mag er van mij zeker bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Rob!
      Een zolder is een ideale plek om lekker te kunnen kliederen ;-)

      Verwijderen
  5. Prachtige foto's Zem en zeker die eerste van de Persicaria .Zelf heb ik de plant ook en ze neemt al een behoorlijk stuk in beslag dus ik moet even opletten in het voorjaar en wat weghalen .Ik zet regelmatig wat van die aren in een vaasje.Rood is bij mij niet favoriet maar de twee rode rozen die mogen blijven omdat ik ze gekregen heb .Wat leuk al de schilderijen en ik zou er zeker een in de huiskamer hangen
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De plant breidt zich inderdaad gemakkelijk uit, hij is dan ook verre familie van de gevreesde Japanse duizendknoop: gelukkig is de besproken soort volledig onschuldig!

      Verwijderen
  6. Mooie foto's. Nog een echte mooie, vuurrode plant die makkelijk groeit en niet al te dominant is : Geum chiloense 'Mrs Bradshaw'
    Ik vind die schilderijen echt waanzinnig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je !
      Nagelkruid doet het goed in onze tuin, ik heb de door jou genoemde soort genoteerd: mooie diepe kleur rood inderdaad.

      Verwijderen
  7. Ik heb die Persicaria ook Zem, hij breidt inderdaad goed uit.
    Jouw schilderijen jong, wauw!!! Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Hilde! Het laatste "rood" hangt inmiddels boven de bank, naar tevredenheid :-)
      Heerlijk zijn die Persicaria's, vind je niet? En ze bloeien tot de eerste nachtvorst, ook zo fijn.

      Verwijderen
  8. En..... hangt ie nu inmiddels boven de bank Zem 😃
    Ik moet zeggen dat ik rood ook heel mooi vind maar dan juist wel in de natuur en niet in huis hahahaha.... Ik vind je schilderijen trouwens wel heel erg mooi om te zien en vooral de verschillende tinten rood. Niet grijs dus maar rood.
    En in je tuin heb je toch ook een diversiteit aan rood en dan ook op en in verschillende getijden/maanden.
    We kunnen in deze nare tijd van corona zeer zeker iets vrolijks gebruiken!
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij hangt boven de bank en merkwaardigerwijs is het beeld heel rustig.
      Als het licht er niet op valt is het een behoorlijk donker schilderij, als het spotje erop valt is het diep en diep rood. Zoals ik het wil.
      Heel tevreden zijn we er dus mee.

      Verwijderen
    2. Het is dan ook net hoe je ernaar kijkt en hoe het licht erop valt denk ik :-))) Gewoon lekker van genieten zoals ie daar hangt.
      Alles nog goed hier???
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen