maandag 21 december 2020

Al mijn lezers wens ik goede kerstdagen toe.

 Voor de meesten van ons zullen deze dagen anders zijn dan vorige jaren.

Veel minder of helemaal geen bezoek van of aan familie of vrienden.

Voor ons geldt: helemaal geen bezoek.

Traditiegetrouw logeren onze dochter met echtgenoot en de beide pubers hier.

Corona heerste op de school van de kleinkinderen.

We zouden elkaar al ontmoeten op een “strenge” manier: wij in de achterkamer en zij in de aangebouwde serre. Dat is ruim op afstand en buitenom zijn alle bewegingen van “personen en etenswaren” goed mogelijk. Het ging op deze manier in de zomermaanden uitstekend.

Maar… met het oprukkende virus leek ons een ontmoeting onverstandig, het gaat niet door.

Jammer, en het enige voordeel is dat ik niet hoef op te ruimen en na te denken over het eten enzo.

Het is saai, al zullen wel iets doen, ook met onze zoon en zijn gezin, via Ipad en Facetime: wat een gedoe eigenlijk.

Echtgenoot en ikzelf zullen onszelf wel vermaken, dat is voor ons huismussen nooit een probleem.

Maar toch.

Voeding genoeg deze dagen voor tobbers: van de recente nieuwsberichten over muterende virussen word je bepaald niet blij.

Maar hier in huis woont een stel, dat van niets weet.

En toch zitten ze altijd in quarantaine, ze lopen nooit vrij buiten en kunnen niet geaaid worden door ongewassen handjes.

Mondkapjes hoeven ze niet op en afstand houden is er niet bij.

De bofferds.





 

19 opmerkingen:

  1. Het is voor velen van ons een moeilijke tijd om geen familie te kunnen/mogen ontvangen .Wij zijn al gewent om met ons tweetjes te zijn inmiddels en het is goed wat ons betreft .Het huis is gezellig en we vermaken ons wel .Ik wens je mooie rustige maar heel fijne feestdagen toe
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elisabeth, ik wens jou ook fijne feestdagen toe en vooral ook een voorspoedig en gezond 2021!

      Verwijderen
  2. Dag Zem,

    De anders zo gebruikelijke gezelligheid en warmte rond Kerst en de jaarwisseling zal voor veel mensen wereldwijd heel anders dan anders zijn dit jaar. En de recente ontwikkelingen m.b.t. de mutaties maakt het er ook weer niet beter op.
    Voor ons heeft het betrekkelijk weinig gevolgen. Aafje heeft met een deugdelijk masker op de meeste boodschappen vorige week al gedaan. Deze week alleen nog een keer naar de bakker en de groenteboer. Dan zitten wij het jaar wel uit.
    De laatste jaren waren we toch meestal al samen met de kerstdagen en dat beviel prima. We zijn dit jaar wel voor het eerst met kerstversiering in de tuin bezig. Dankzij de glazen schuifpui kunnen we de tuin ook 's avonds wat meer bij de kamer trekken. En ik heb weer wat om mee te spelen. :-)

    Groeten uit Drachten en alvast fijne dagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Jan, we moeten het maar hebben van versieringen. Lichtjes in de tuin: je hebt groot gelijk, dat zal een mooi gezicht zijn in de donkere uren!
      Jullie ook mooie feestdagen gewenst!

      Verwijderen
  3. Voor jullie alle goeds en een gezond 2021.
    Veel liefs Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jullie ook een mooie Kerst en veel voorspoed en gezondheid voor 2021!

      Verwijderen
  4. Wij vieren Kerst met ons tweetjes. Of met vijf, als ik ons kattentrio meereken. ;-)
    We zullen videochatten met familie en vrienden en alzo virtueel een toost uitbrengen op 2021. Baat het niet, dan schaadt het niet.
    Beste Zem, ik wens jou en de jouwen fijne, kleine feestdagen en een voorspoedig en GEZOND nieuw jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van harte wens ik jou en Katrien fijne Kerstdagen toe, en vooral een gezond 2021 !

      Verwijderen
  5. Kerst 2020 kondigt zich hier aan als de meest rustige kerst in jaren en om eerlijk te zijn geniet ik er ook voor het eerst in jaren echt van. Mijn zonen balen wel dat ze thuis "vast" zitten, maar maken er samen met ons het beste van. 2020 heeft ons vooral geleerd dat niets zeker is en je best zo veel mogelijk geniet van wat je hebt op het moment dat je het hebt. Ik wens je fijne dagen toe Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat 2020 ons geleerd heeft, je zegt het mooi.
      Een rustige Kerst kan ook balsem voor de ziel zijn.
      Ik wens jou en je gezin fijne Kerstdagen toe en een voorspoedig en vooral gezond 2021!

      Verwijderen
  6. Goedemorgen Zem,
    Ja we gaan door bizarre tijden. Jammer dat jullie de kerst niet samen kunnen vieren maar het is denk een heel verstandige beslissing die jullie hebben genomen. Het virus is op een heel gemakkelijke manier te bestrijden echter lappen velen de geadviseerde voorzorgsmaatregelen aan hun laars. De dagen lengen gelukkig weer. Een zonnetje zou ons allemaal heel goed doen in deze tijd denk ik. Geniet lekker saampjes en pas goed op jullie zelf.
    Liefs uit Zeewolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Marijke, de dagen lengen al weer, maar ik merk ik nog niet veel van door de dikke bewolking: over een aantal maanden is het weer voorjaar zullen we maar zeggen. Mooie feestdagen!

      Verwijderen
  7. Zem, fijne feestdagen en een mooi, gezond 2021!
    Hartelijke groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne feestdagen Zem en veel tuinplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijne feestdagen Zem! Mijn dada is het niet, die feesten, zelfs nu niet op de rustige manier. Eén voordeel: als ze voorbij zijn, gaan de dagen lengen en breekt het tuinseizoen terug aan. Ik wens jou en je geliefden een fijn en vooral gezond 2021!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vindt in mij een bondgenoot: ik ben ook niet zo van de feesten.
      Ik ben altijd blij als het weer 1 januari is en we ons met steeds wat langer licht kunnen gaan voorbereiden op een nieuw groeiseizoen.
      Goed 2021!

      Verwijderen
  10. Hey lieve Zem,
    ik had niet eens tijd om een kerstblog te maken en ja, ook wij waren met ons tweetjes. Ik ben nog steeds mantelzorger van mijn oude moeder dus ook voort ons was het oppassen geblazen.

    Ik wil je hierbij wel een goed uiteinde wensen en een mooi begin van 2021. Hopelijk krijgen we in dat nieuwe jaar wat meer vrijheden en wordt dat virus onder controle gebracht.
    Liefs van mij,
    Helma

    PS leuk die twee poezels in de mand hahahaha.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Helma, als mantelzorgen heb je een nog grotere verantwoordelijkheid.
      Dank je wel voor je goede wensen en voor jou en je dierbaren ook een voorspoedig 2021 gewenst.
      Ik had nog een tekst voor Oud en Nieuw en daar maak ik nog even een laatste blogje van het jaar mee ;-)
      Liefs van mij.

      Verwijderen
    2. Dat laatste blog heb ik dus net gezien ;-)
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen