maandag 18 oktober 2021

SPINRAG is 10 jaar oud.


Deze maand is mijn blog 10 jaar oud geworden.

Dit vier ik door virtueel een stuk zelfgemaakte “wilde” (= non-design) taart aan te bieden, passend bij een blog over een wilde tuin.

10 jaar bloggen heeft heel wat opgeleverd, meer betrokkenheid bij alles wat in de tuin gebeurt, dus beter waarnemen, meer foto’s maken. Het lezen en over en weer reageren bij medebloggers was en is heel plezierig en erg leerzaam.

Hoewel ik de laatste jaren zo ongeveer maandelijks blog, ben ik niet van plan ermee te stoppen. De tuin behoort tot de vreugde van mijn dagen en het volgen van medebloggers een dagelijks terugkerend ritueel.

Wel heb ik overwogen om wat vaker kortere blogs te schrijven met minder foto’s, waardoor ik spontaner op de gebeurtenissen in de tuin kan reageren en mijzelf niet “verplicht” een langer verhaal te produceren. Ik zie aan mijn foto’s dat ik veel blogwaardige ervaringen heb laten liggen.

Toen ik begon was ik qua leeftijd net over het midden van de zestig. Nu kijkt over vier jaar een acht om de hoek. Toch zet ik in op nog weer tien jaar bloggen.

De meeste van mijn leeftijdgenoten zijn al verhuisd naar appartementen, óók de tuinliefhebbers. Dan zie ik ze een aantal meters boven moeder aarde zitten in een keurig appartement met een aantal planten op een kleiner of groter balkon. Er komt dan een soort zwaarte over mij heen.

Als ik dan ons eigen, lekker rommelige huis met de bosachtige, wilde tuin eromheen weer zie, voel ik mij onnoemelijk bevoorrecht en meer dan gelukkig.

De tuin is mij nooit een last geweest, altijd een bron van van genoegen.

Het “werken” in de tuin heb ik nooit beleefd als werken. “Netheid” heb ik nooit als eis gezien.

Voor zere ruggen en pijnlijke gewrichten zijn handige oplossingen om het lang vol te houden. Zie mijn post  https://spinrag-zem.blogspot.com/2018/03/tuinieren-in-blessuretijd-wie-niet.html

De laatste 10 jaar wordt het reguliere grote snoeiwerk eens in de twee jaar door onze hovenier gedaan. Hij heeft begin dit jaar ook geholpen de tuin iets meer “leeftijdsbestendig” te maken.

Onze circa 700 vierkante meter grote tuin heeft een groot verval, waardoor een aantal trappen aanwezig zijn.

Door mijn zichtproblemen schat ik diepte verkeerd in, vooral bij zon en schaduw, zodat leuningen die trappen veel veiliger maakten


Ook kwam er een lichtglooiend pad naar de zijtuin, ter vervanging van traptreden. Omdat de voordeur ook slechts via traptreden te bereiken is, kunnen we nu – ooit – altijd ons huis in komen, zelfs met een rollator  ; – )


Met andere woorden: alles is erop gericht om nog lang door te gaan met de spinsels van Zem vanuit haar wilde tuin.





18 opmerkingen:

  1. Op naar de 20, gefeliciteerd.

    Liefs Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fan herte lokwinske, Zem.
    Ik ben blij te horen dat je nog lang hoopt te blijven bloggen. Ik kijk elke keer uit naar de nieuwe update, en ik beleef er keer op keer plezier aan. Vooral wat naamgeving van bomen en planten betreft heb ik hier al het nodige bijgeleerd de afgelopen jaren.
    Wat mooi dat jullie wat aanpassingen aan de tuin hebt laten doen. Ik vond die trap naar de tuin toen al niet erg fijn, mooi dat er nu leuningen staan. Ook dat schuine oplopenda pad is een goed idee, bij traptreden - hoe laag ook - moet je toch altijd wat extra opletten.
    Deze aanpassingen zullen ongetwijfeld bijdragen aan nog lang durend tuin- en blogplezier.
    - Groetnis út Drachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Jan.
      We hopen nog heel lang van huis en tuin te kunnen genieten, daar is ons doel en streven op gericht.
      Heel fijn om te horen, dat je uitziet naar nieuwe blogposts.
      Ik zal proberen je niet steeds zo lang te laten wachten ; - )
      Maar jouw tempo van bloggen ga ik niet halen, hoewel ik het erg leuk vind te lezen en te leren van je verslagen van jouw tochten door de regio.
      En je foto's zijn altijd weer het kijken meer dan waard.

      Verwijderen
  3. Proficiat Zem, fijn ook van je via je blog te hebben leren kennen en om te horen dat je er nog lang niet mee ophoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Cin. Ik vind het altijd weer leuk je virtueel ergens tegen te komen, in je leerzame reacties hier en elders en zo nu en dan op Facebook.

      Verwijderen
  4. Van harte proficiat. Over de zegeningen van een tuin kan ik een aardig boompje opzetten. Geniet maar met volle teugen van je groen paradijsje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Menck. En ik dank jou voor je altijd lezenswaardige reacties.
      Ik kijk altijd graag naar je nieuwe blogposts, waaruit een grote liefde voor het leven en de natuur spreekt.
      We blijven genieten!

      Verwijderen
  5. Zem, van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. 10 jaar bloggen, wat goed! Je bent een voorbeeld voor mij en ik ben vastbesloten om ook door te gaan. Geen appartement voor mij, maar de handen in de aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Hetty.
      Inderdaad doorgaan en zo nu en dan slimme aanpassingen, zodat de tuin onze lust en ons leven blijft.

      Verwijderen
  6. Van harte proficiat. Ongelooflijk dat je nog steeds zo enthousiast doorgaat. Je blog is helemaal jou, of dat is toch het beeld dat ik ervan krijg. Doe zo verder zou ik zeggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Rob.
      We gaan met genoegen verder. Met de blijdschap waarmee jij tuiniert en blogt verwacht ik dat ook jij tot op hoge leeftijd blijft tuinieren.

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd Zem! Vooral doorgaan met deze heerlijke en inspirerende blog!
    Lieve groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Angelika.
      Ik ga door en blijf ook met veel plezier jouw belevenissen volgen op de prachtige plek in je geliefde provincie Groningen.

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Dank je wel!
      Weet je dat je de eerste "reageerder" was op mijn allereerste blog?
      Heel erg leuk dat je weer iets van je laat horen!
      Hartelijke groeten.

      Verwijderen
    2. Nee, dat wist ik niet, grappig dat je dat hebt onthouden.Lees regelmatig even mee hoor! Al blog ik niet meer, ik "ben" er dus nog wel ;-).

      Verwijderen