zaterdag 20 oktober 2012

Durf je de wilde wingerd aan?


Soms komt het voor dat een beeld maar niet van je netvlies wil afgaan. Het  blijft je bij en is voortdurend met gemak op te roepen.
In dit geval gaat het om een wilde wingerd, (Parthenocissus quinquefolia), in herfsttooi, die een grote pergola overdekt, beschenen door een felle zon na een regenbui. De donkere wolk vormt de achtergrond. De ervaring is overweldigend, en bij zinnen gekomen grijpen mensen dan naar hun fototoestel.
Deze prachtige pergola zagen we op het terrein van Lianne's siergrassen, een prominente grassenkweekster in de Wilp in Groningen, houdster van de Nederlandse plantencollectie van siergrassen.


Nu ging de vorige blog over de klimop als klimmer, die na een aantal jaren grote oppervlakken kan overdekken. 
Niét wintergroen, zoals de klimop, is de parthenocissus, ofwel de wilde wingerd. Maar zijn herfstkleur is onovertroffen en z'n klimkracht doet weinig voor de klimop onder. Al wordt gezegd, dat als beiden concurreren, de klimop het wint. En wanneer je hem op de noordkant van je huis of schuur plaatst, dan gedijt hij niet. En in de brandende volle zon wil hij zich minder goed aan de muur hechten.
Ook de wilde wingerd houdt zich met hechtworteltjes vast aan zijn ondergrond, maar de worteltjes zijn net kleine klauwtjes met zuignapjes, héél mooi.
Een huis in deze tijd van het jaar, royaal begroeid met de wilde wingerd: schitterend en wat een lef om dat toe te laten. Want enig onderhoud, zoals bij de klimop, is nodig. Je ramen en dakgoot vrijhouden en voorkomen, dat de uitlopers in gaatjes kruipen. Niet bang zijn op de ladder of daar een goede hovenier voor kunnen en willen charteren. Of gewoon romantisch de boel de boel laten...
Maar kijk maar eens bij kwekers en zoek naar variëteiten zoals Parthenocissus tricuspidata ‘Veitchii’ (met drielobbig blad) of Parthenocissus quinquefolia var. Engelmannii ( met vijfvingerig blad). Misschien mag hij zijn gang gaan op een schuurtje of een pergola.
Onweerstaanbaar.

27 opmerkingen:

  1. Als je zijn groeikracht iets makkelijker wil bijbenen, neem dan de kleinbladige wilde wingerd. Die groeit een pak langzamer en tooit zich in de herfst met even betoverende kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, Menck. Ik wil er één voor mijn pergola.

      Verwijderen
  2. Ja, prachtig, wij hebben de betonnen schuttingen er mee volgeplant...wel 3 wekelijks ofzo bijknippen aan de bovenkant, anders gaat hij de bomen in..
    Wij hebben er eens 1 gezien...in Italie, daar was hij van beneden naar de eerste verdieping van een mooie oude wijn boerderij geklommen, een stam van 20 cm doorsnee...en van die eerste verdieping ( dat was een soort van balustrade) weer net als een gordijn naar beneden, en onder was dus een soort van galerij, met allemaal bogen en daar hing dat gordijn zo voor...ik heb nog nooit zoiets moois gezien..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee, om zo'n betonnen schutting te camoufleren. Wat zullen ze nu mooi zijn.
      Ja, Marian, bepaalde ervaringen, zoals in Italië, blijven je bij.

      Verwijderen
  3. Een hele mooie klimmer inderdaad. Ik heb hier een scheidingsmuur met de buren die er mee overgroeid is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig mooie beelden Zem. En de kleur van deze klimmer is in de herfst onovertroffen mooi.
    Een fijne zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit seizoen geeft zoveel te genieten. Deze herfst is trouwens wel héél kleurig.

      Verwijderen
  5. Ik heb er hier 6 of 7 staan. De westgevel is al helemaal ingepakt en met de zuidgevel gaat het ook de goede kant uit. Ook in het bos is de klimtocht in 3 bomen gestart. En natuurlijk: tegen mijn nieuwe veldkapel heb ik er ook eentje geplant. Ik ben dus fan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig kleurig zal dat nu zijn. Je huis zal steeds mooier worden op deze manier. En het kapelletje: we blijven het volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je dat ik eigenlijk nog nooit van een wilde wingerd gehoord had *schaam*, maar zo leer ik toch steeds weer bij :-)
    Prachtige herfstkleuren laat je hiervan zien. Top.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind je het ook niet mooi klinken, Helma, "wilde wingerd"?

      Verwijderen
  8. Ik heb een wingerd groeien tegen de muur van onze veranda en daaartussen groeit kamperfoelie; een mooie combinatie! Dit jaar heb ik hem danig moeten inperken want hij groeide al zeker een meter over ons veranda-dak. Maar nu staat ie inderdaad mooi te pronken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die groeikracht gaat je al gauw boven het hoofd. Zoals je zegt: zo nu en dan ev. inperken. Lijkt me mooi met die kamperfoelie.

      Verwijderen
  9. Hier niet tegen het huis (daar staan al andere klimmers) - maar tegen het tuinhuis. Prachtige herfstkleuren! Maar groeit wel snel - veeel sneller dan Klimop!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige plaatjes van de wilde wingerd laat je hier zien. Bij ons groeien ze over het hek tussen het paardenweitje van de buren en ons garage pad in. Leuke blog met kennelijk ook een chaotische leuke tuin, ga snel verder lezen en je volgen.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Janneke. Klinkt spannend: paardenweitje met wilde wingerd over het hek.

      Verwijderen
  11. Ik heb, eerlijk gezegd, ook onlangs pas Wilde wingerd ontdenkt. Zo prachtig!!!! Ik heb helaas geen tuin, maar wel een dakterra en zou graag één muur hiermee willen bedekken. Weet iemand of dat kan, want dan zou ik het in bakken moeten planten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je dakterras een flinke pot kan dragen ( er bestaan potten uit minder zwaar materiaal en je kunt de helft van de potgrond mengen met het lichtere cocopeat) dan zou i8k het proberen. De potgrond mag niet uitdrogen en mag ook niet oververzadigd raken van water: dus afwateringsgaten maken!
      In een pot gezet zal hij ook wat minder woekeren. Jaarlijks wel wat koemestkorrels geven.

      Verwijderen
    2. Dank voor je snelle reactie. Ik ga het uitproberen. Ik kan het alleen plaatsen tegen de muur van de buren. Nou zei iemand me dat het wel schadelijk kan zijn voor de muur, dus dat ik zou moeten overleggen met de buren. Als ik er een gaas/rek tussen zet, is het dan ook schadelijk?

      Verwijderen
    3. Die hechthandjes grijpen zich wel stevig vast op een muur. Ik zou er dan toch een gaasrek tussen zetten en kiezen voor de kleinbladige soort (Parthenocissus henryana), die gaat wat minder hard.
      Succes!

      Verwijderen
  12. Wij hebben voor de winter enkele plantjes wilde wingerd geplant tegen een muur. Terwijl de meeste planten in de tuin reeds knoppen vertonen en er stilaan blaadjes aan de bomen komen, is er nog geen teken van leven in de wingerds. Is dit normaal? Wanneer moet ik me ongerust beginnen maken? Ze staan allemaal op een muur naar het oosten gericht en hebben een groot deel van de dag zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil een muur van 15 meter laten begroeien en dacht aan de Wilde Wingerd. Welke soort kan ik dan evt. het beste kiezen (wil graag de snelstgroeiende)... En hoeveel planten heb ik dan nodig? Weet iemand hoe snel de plant in breedte en hoogte gaat? Of is er nog een andere klimplant die snel groeit behalve de gewone klimop? Oh en de muur ligt op het oosten.. kan dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wilde wingerd kan goed op het oosten.
      Voor wat betreft de meest geschikte soort verwijs ik je naar een goede kweker, kijk bij voorbeeld maar eens hier: http://www.esveld.nl/wetenschappelijk.php?letter=p&group=parthenocissus&ppagina=1

      Verwijderen
  14. Hai,
    Ik ben van plan binnenkort eentje te planten.
    Weten jullie hoe snel hij dan precies groeit: hoe veel meter per jaar ongeveer? En is hij te combineren met nog een andere klimpant ervoor, bijv een kiwi of een druif? Oh en nog een vraag: als ik een plant koop kan ik hem dan verder zelf vermeerderen met stekjes?
    Heel veel dank alvast!!
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waarom kan de wilde wingerd niet op het noorden staan? Ik heb ze net vandaag gekocht en geplant . 🤔😟

    BeantwoordenVerwijderen